برفی که از دست زمین  سُر می‌خورد

برفی که از دست زمین  سُر می‌خورد » اصفهانیا


در حالی که بعد از سال‌ها، چشم مردم و آسمان اصفهان برای ساعت‌ها به بارش برف روشن شده است، این امید می‌رود که ذخیره سد زاینده‌رود و آب استان نیز افزایش یابد اما متأسفانه قسمت بسیاری از این آب دست‌کم در شهر اصفهان به‌سادگی از دست می‌رود

در حالی که بعد از سال‌ها، چشم مردم و آسمان اصفهان برای ساعت‌ها به بارش برف روشن شده است، این امید می‌رود که ذخیره سد زاینده‌رود و آب استان نیز افزایش یابد اما متأسفانه قسمت بسیاری از این آب دست‌کم در شهر اصفهان به‌سادگی از دست می‌رود آن‌چنان‌که معاون محیط‌زیست و خدمات شهری اصفهان اخیرا در نشست هم‌اندیشی و مشورت با رسانه‌ها گفت سال قبل در یک شبانه‌روز ۹۲ میلی‌متر بارش رقم خورد، اما هیچ روشای برای استحصال این آب وجود نداشت‌.این در حالی است که در شهر اصفهان ۳۰ هزار چاه جذبی وجود دارد، اما نیاز به ساخت ۱۶ هزار چاه جذبی دیگر وجود داشته و ۳۰۰ کیلومتر کانال‌های کنار خیابانی به سوی مادی‌ها و جوی‌ها هدایت می‌شود.در بارش غافلگیرانه برف امسال و نیز باران‌هایی که تا این مدت امید آمدن آن می‌رود تنها کاری که مدیران شهری و استانی توان انجام آن را دارند بازگشایی معابر شهری و جاده‌ای است که مبادی راه‌ها برای تردد خودروها باز شود و فردی در جاده‌ای مسدود شده یا خطرناک از بابت تصادفات دچار حادثه نشود اما آبی که به این آسانی از بابت تحول در سامانه‌های جوی تقدیم شهر می‌شود را تا این مدت نمی‌توانیم استحصال و ذخیره کنیم. 

ادامه مطلب
سارق مسلح ارز و طلا در تبریز دستگیر شد » اصفهان امروز آنلاین

 اگرچه چند منبع ذخیره آب در مسیر مناطق سیلاب خیز رودخانه در شهر تعبیه شده است اما نه‌تنها کافی نیست بلکه تنها آنچه از آب بارش باران و برف امکان استحصال و جمع‌آوری دارد که از راه طبیعی ساختار شهر داخل مادی‌های اصفهان و بخشی از رودخانه می‌شود. در واقع سهم زاینده‌رود از این بارش‌ها در حد آبیاری سطحی رودخانه خشکیده است.
مطابق آمار بخشی از نیاز آبیاری فضای شهر اصفهان با یک‌سوم پساب مرتفع می‌شود و برنامه‌ریزی مدیران شهری در دوره‌های تازه، کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم در برابر خشکی یا کم آب بر است. ولی خبرهای خشکی درختان شهر و سقوط‌های زمان و بی‌زمان درختان خشکیده روزبه‌روز زیاد تر به گوش می‌رسد.
بارندگی در اصفهان سال‌ها است که افت یافته است اما در مواقعی از سال نیز برای یک یا چند شبانه‌روز آن‌چنان بی‌وقفه بارش داریم که کم‌بارشی قسمت بسیاری از پاییز و زمستان را جبران می‌کند؛ بااین‌وجود تا این مدت زیرساخت‌های ملزوم برای جمع‌آوری و منفعت گیری از این آب‌های بادآورده در شهر ما تشکیل نشده است. تنها ناظر عمل های لاک‌پشتی در این مسیر و آماده‌باش در برابر حادثه سازی آن هستیم.
از امروز تا آخر این هفته و احتمالا آخر سال ناظر اراعه آمارهایی از مقدار بارش در شهر و شهرستان‌های استان از سوی مقامات وابسته هستیم اما مشاهده خواهید کرد که الا افزایش چند میلی‌متری ارتفاع آب پشت سد و لب‌ترکردن گاوخونی، حرفی از پر شدن مخازن آبی و ذخیره آن، چنان‌که دهن‌پر کن باشد نخواهید شنید. چرا که نمی‌توان از چیزی که وجود ندارد سخن او گفت.
اگرچه آسمان اصفهان کم آب را به سهم خود جبران می‌کند اما روی زمین شهر دستی از آب پر نمی‌شود.

ادامه مطلب
آدرس و شماره تلفن کلینیک های درمانی اصفهان



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments