با این روش از 3 سالگی می توان مبتلا شدن به فشار خون را پیش بینی کرد

با این روش از ۳ سالگی می توان مبتلا شدن به سختی خون را پیش بینی کرد


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، دانشمندان از ابزار قدرتمندی به نام امتیاز خطر چند ژنی (PRS) برای پیش‌بینی خطر سختی خون بالا در کودکان و بزرگسالان منفعت گیری کردند که همانند به اسکن ژنتیکی است که تغییرات کوچکی را در دی‌ان‌ای شما تجزیه‌وتحلیل می‌کند و هر یک امتیازی مشخص می کند که تاثییر آن بر سختی خون را منعکس می‌کند.

هرچه تأثیر زیاد تر باشد، امتیاز بالاتر است. این امتیاز می‌تواند نشان دهد که چه فردی پیش از ظاهر شدن علائم زیاد تر در معرض خطر ابتلا به سختی خون بالاست.

نتایج نشان داد، کودکانی که خطر ژنتیکی بالاتری برای سختی خون بالا دارند، در قیاس با کودکان با خطر پایین‌تر، تفاوت‌هایی را در سطح واقعی سختی خون خود نشان دادند. این تفاوت‌ها در اغاز ۳سالگی قابل دقت می بود و با بزرگتر شدن کودکان آشکارتر شد.

ادامه مطلب
کلید مبارزه با چاقی به کمک طب سنتی شناسایی شد

نتایج بازدید نشان داد که عوامل ژنتیکی بر سختی خون از سال‌های اول کودکی و در کل زندگی تأثیر می‌گذارد. به‌طور خاص، کودکان با خطر ژنتیکی بالا به نقاط عطف سختی خون زیاد سریعتر از کودکانی که خطر کمتری دارند، می‌رسند. این مورد مشخص می کند که ژن‌ها امکان پذیر در تشکیل اولیه تفاوت سختی خون، حتی در کودکان، نقش داشته باشند.

محققان در بزرگسالان همبستگی مستقیم را کشف کردند، افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری داشتند، به‌طور مداوم در زندگی واقعی خوانش بالاتری داشتند. دلنشین اینجاست که این تاثییر قابل اندازه‌گیری می بود.

ادامه مطلب
آگهی/شناخت و نقش طرحواره های ناسازگار اولیه بر شخصیت فرد

ما توانسته‌ایم همین افراد را از وقتی که نزدیک به ۳۷ سال داشتند تا ۷۰ سالگی جستوجو کنیم. تفاوت‌ها هم چنان ادامه دارد و تبدیل خطرات بیماری‌های گوناگون می‌شود. افرادی که خطر ژنتیکی بالاتری داشتند، در قیاس با افرادی که خطر کمتری داشتند، زیاد زیاد تر گمان داشت که مشکلات سلامتی مختلفی را توانایی کنند.

علاوه براین، افرادی که خطر ژنتیکی کمتری داشتند، کمتر گمان داشت این پیامدهای منفی سلامتی را توانایی کنند که مشخص می کند، نمرات خطر ژنتیکی می‌تواند مشکلات سلامتی آینده را پیش‌بینی کند و می‌تواند در راهبردهای پیشگیری و مداخله اولیه سودمند باشد.

تغییرات سبک زندگی و داروها می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر سلامت شما تأثیر بگذارند، حتی اگر توانایی ژنتیکی برای یک بیماری خاص داشته باشید. مسئله مهم در اینجا این است که مراقبت از سلامت خود در مرحله های اولیه حائز اهمیت است. دانستن مشخصات خطر ژنتیکی خود، از طریق آزمایش‌ها یا سابقه خانوادگی، می‌تواند به شما در تشکیل راهبردهای موثر برای مدیریت موثر سختی خون پشتیبانی کند.

ادامه مطلب
یک ماه قبل از حمله قلبی این علائم بروز می کند

این مطالعه پیامدهای مهمی برای افراد و سیستم مراقبت‌های بهداشتی دارد. دانستن این که چه فردی در مرحله های اولیه خطر ژنتیکی بالاتری دارد، امکان مداخله سریعتر را فراهم می‌کند به این معنی که تغییرات سبک زندگی (تغذیه سالم، ورزش، مدیریت استرس) و عمل های پیشگیرانه را می‌توان سریعتر اغاز و به‌طور بالقوه از سختی خون بالا و بیماری‌های مرتبط با آن همانند بیماری قلبی و سکته جلوگیری کرد یا آنها را به تاخیر انداخت.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

نتیجه تحقیقات

برخی از ژن‌های مرتبط با سختی خون بالا از ابتدای زندگی بر سختی خون تأثیر می‌گذارند و با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش خواهند داد اما آیا می‌توان کاری در رابطه آن انجام داد؟

ادامه مطلب
عکس هوایی از جزیره رنگ‌های ایران+عکس

محققان دریافتند که سختی خون بالا در همه گروه‌های سنی رخ می‌دهد و به عوامل ارثی مرتبط است و نتایج نشان داد که عوامل ژنتیکی بر سختی خون از سال‌های اول کودکی و در کل زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

ویژگی‌های پیچیده سختی خون امکان پذیر تحت تأثیر گونه‌های ژنی زیاد بیشتری از آنچه تا بحال شناسایی کرده‌ایم، قرار بگیرند. راه حلهای محققان اجازه خواهند داد این مورد در نظر گرفته شود اما این چنین باید در نظر داشته باشیم که تأثیرات فردی این گونه‌ها کوچک است.

نتایج این تحقیق در مجله اروپایی پیشگیرانه قلب‌وعروق انتشار شده است.

منبع: عصر ایران



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments