محققان: مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است

محققان: مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا در ۳۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است


بر پایه تجزیه‌وتحلیل‌ها، در زمان شیوع کرونا آمریکایی‌های بالای ۳۵ سال به‌شکل بی‌سابقه‌ای در ۳۰ سال قبل در تاثییر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۲۳، مطابق داده‌های اولیه، مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی تقریباً ۵ درصد بالاتر از دوران قبل همه‌گیری کرونا می بود؛ این رقم در بیماری سختی خون بالا، اختلالات ریتم قلب، لخته‌شدن خون، دیابت و نارسایی کلیه ۱۵ تا ۲۸ درصد زیاد تر بوده است. داده‌ها مشخص می کند که کووید بر دیگر علل شایع مرگ همانند سرطان و بیماری آلزایمر نیز تأثیر داشته است.

بر پایه گزارش بلومبرگ، مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۵.۸ درصد افزایش یافت که بیشترین مقدار در بیشتر از ۳۰ سال قبل است. به‌طورکلی همه‌گیری کرونا، تأثیرهای مستقیم و غیرمستقیم تعداد بسیاری بر مقدار مرگ‌ومیر داشته است. محققان تا این مدت درست نمی‌دانند علت این کار چیست. اشکار نیست چند نفر به علت عوارض قلبی عروقی کووید و چند نفر نیز به علت عواقب غیرمستقیم آن، همانند اختلال در مراقبت‌های پزشکی و افزایش نرخ چاقی جان خود را از دست دادند.

ادامه مطلب
کشف سیاره‌ای تازه که به گمان زیادً دارای یک اقیانوس درحال جوشیدن است_اصفهانیا
محققان: مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا در ۳۰ سال قبل بی‌سابقه بوده است ۷

تأثیر کرونا بر بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن

اگرچه از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۹ درمان سختی خون بالا و کلسترول، ترغیب مردم به ترک سیگار و مصرف کمتر نمک و چربی‌های ترانس به افت ۶۰ درصدی مقدار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی پشتیبانی کرد، اما تقریباً ۷۰۰ هزار آمریکایی تنها در سال ۲۰۲۰ بر تاثییر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند، این رقم دو سال سپس به ۷۰۳ هزار نفر رسید. این مقدار از سال ۲۰۰۱ بی‌سابقه بوده است.

از سویی شرایط حاکم بر دوران کرونا، نرخ چاقی را در ایالات متحده افزایش داد. بااین‌حال، چاقی تنها علت سکته‌ها و بیماری‌های قلبی نبوده است. حتی در کشورهایی همانند ژاپن که کمترین شیوع اضافه وزن و چاقی در کشورهای گسترش‌یافته را دارد، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در دوران کرونا افزایش داشته است.

ادامه مطلب
مصرف هیدروکسی کلروکین در دوره کرونا علتمرگ 17 هزار نفر شده است
آخرین مطالب

در دوران کرونا، تعداد بسیاری از مردم از هراس قرارگرفتن در معرض ویروس کووید از مراقبت‌های بیمارستانی اجتناب می‌کردند. حتی در سال ۲۰۲۲ نیز تعداد بسیاری از بیماران به معاینات منظم پزشکی نمی‌رفتند و تعداد بسیاری از غربالگری‌های سلامت پیشگیرانه را نادیده می‌گرفتند. این کار خود جهت شیوع زیاد تر بیماری‌های دیگر همانند سرطان بوده است.



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments