بازگشت تصاویر وگا 1 به زمین

برگشت تصاویر وگا ۱ به زمین


۴ مارس ۱۹۸۶، وگا ۱ شوروی تصاویر دنباله‌دار هالی و اولین عکس از هسته آن را به زمین مخابره‌ کرد.

این فضاپیما به‌همراه فضاپیمای دوقلوی خود، یعنی وگا ۲ در سال ۱۹۸۵ پرتاب شد. سپس از فراز زهره گذشت و فضاپیمایی تحقیقاتی را بر سطح سیاره رها کرد. فرودگری که وگا حامل آن می بود اطلاعات مفیدی درمورد زهره به زمین ارسال کرد.

وگا ۱ اولین مأموریت از پنج مأموریتی می بود که به‌سمت هالی در آن ماه پرواز کرد؛ چون این دنباله‌دار هر ۷۵ سال یک بار به‌سوی خورشید حرکت می‌کند و آژانس‌های فضایی سراسر جهان از این زمان برای مطالعه آن منفعت گیری کردند.

هسته دنباله‌دار هالی (عکس از وگا ۲)

عکس‌هایی که در ۴ مارس به زمین رسیدند برای پشتیبانی به اشکار‌کردن مقدار نزدیکی فضاپیما از دنباله‌دار مورد منفعت گیری قرار گرفتند. تصاویر اولیه از وگا دو ناحیه درخشان را روی دنباله‌دار مشخص می کند که در ابتدا به‌گفتن یک هسته دوگانه تعبیر می‌شد.

ادامه مطلب
ایالت کالیفرنیا لایحه «حق جدایی از کار» در ساعات غیراداری را معارفه کرد_اصفهانیا
آخرین مطالب

بعدها معلوم شد که نواحی روشن دو فواره می باشند که از دنباله‌دار ساطع خواهد شد. این تصاویر این چنین هسته را تاریک نشان دادند و خوانش‌های طیف‌سنج مادون قرمز دمای هسته را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلوین (۲۷ تا ۱۲۷ درجه سانتی‌گراد) اندازه‌گیری کردند که زیاد گرم‌تر از آنچه برای یک جسم یخی انتظار می‌رفت، می بود. درنتیجه این دنباله‌دار یک لایه نازک روی سطح خود دارد که جسم یخی را می‌پوشاند.

وگا 1
این سری از تصاویر نمای هسته دنباله‌دار هالی را از وگا ۱ در ۶ مارس ۱۹۸۶ مشخص می کند.

وگا ۱ در ۶ مارس در فاصله ۸۸۸۹ کیلومتر از هسته نزدیک‌ترین نزدیکی خود را انجام داد. بیشتر از ۵۰۰ عکس از طریق فیلترهای گوناگون زمان عبور از ابر گاز در اطراف هالی گرفته شد. اگرچه فضاپیما توسط گردوغبار ضربه خورد، اما هیچ یک از ابزارها در طول برخورد غیرفعال نشدند.

ادامه مطلب
سازمان گسترش پرتابگر اروپا تأسیس شد



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments