به نقل از شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، در شش هفته اول سال ۲۰۲۴ فروش آیفون در چین ۲۴ درصد نسبت به زمان شبیه سال ۲۰۲۳ افت یافته است. از نظر دیگر، رقیب مهم اپل در چین یعنی هواوی، ناظر افزایش فروش ۶۴ درصدی در این بازه وقتی بوده است. اکنون اپل در رتبه چهارم بعد از ویوو، هواوی و آنر قرار دارد.
بر پایه گزارش تازه کانترپوینت، فروش آیفون ۲۴ درصد در چین افت یافته و اپل را به رتبه چهارم در بین فروشندگان گوشی هوشمند در این سرزمین رسانده است. ویوو اکنون در جایگاه اول دیده میشود. اپل برای اولینبار در سال ۲۰۲۳ گفتن «پرفروشترین سازنده تلفنهای هوشمند در چین» را کسب کرد اما اکنون این گفتن را از دست داده است. درهمینحال، هواوی بهلطف محبوبیت سری میت ۶۰ خود، سهم بازارش را از ۹.۴ درصد به نزدیک به ۱۷ درصد رسانده است.
اکنون سهم اپل از بازار تلفنهای هوشمند چین به نزدیک به ۱۶ درصد افت یافته؛ این رقم در زمان شبیه سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۹ درصد می بود و اپل در رتبه دوم قرار داشت.
افت ۲۴ درصدی فروش آیفون در چین
هواوی با افزایش سهم بازار از ۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ به نزدیک به ۱۷ درصد، به جایگاه دوم رسید. در این گزارش آمده است که کل بازار تلفنهای هوشمند در چین ۷ درصد افت داشته است. اپل در این بازار با رقابت سختی از سوی هواوی مواجه شده، از سویی، قیمتهای مناسب تلفنهای هوشمند اوپو، ویوو و شیائومی این شرکت را تحت سختی قرار داده است.
بهحرف های تحلیلگران اگرچه تلفنهای آیفون ۱۵ بهخودی خود عالی محسوب خواهد شد، اما هیچ ترقی قابلتوجهی نسبت به نسخه قبلی ندارند، به این علت اکثر مصرفکنندگان اکنون ترجیح خواهند داد آیفونهای نسل قدیمی خود را نگه دارند. فروشندگان اپل در چین برای افزایش فروش آیفون ۱۵ در بازار پررقابت تلفنهای هوشمند این سرزمین، مدام به اراعه تخفیفهای گوناگون روی آوردهاند.
فروش اپل در چین در سهماهه منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ با ۱۳ درصد افت به ۲۰.۸ میلیارد دلار رسید که کمتر از ۲۳.۵ میلیارد دلار پیشبینیشده توسط تحلیلگران می بود؛ این چنین پیشبینیهایی که نوید بهبود شرایط در سال ۲۰۲۴ را میدادند، چندان درست به نظر نمیرسند.