راز بهبود کبد چرب و ویتامین مفید برای مبتلایان به آن فاش شد

راز بهبود کبد چرب و ویتامین سودمند برای مبتلایان به آن آشکار شد


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز کبدچرب غیر الکلی بر تاثییر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن می باشند و چربی و قند خون‌شان بالاست، زیاد تر دیده می‌شود. یقیناً فردی که به آن مبتلا می‌شود، عرصه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته، از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و هنگامی کم کم چربی در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار کبد چرب غیرالکلی شده است.

تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است، اما در صورتی که فرد فهمید نشود یا پیگیر درمان نباشد، داخل مرحله «سیروز» و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد؛ چون سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

متاسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. یقیناً برخی علائم در بیماران مبتلا امکان پذیر وجود داشته باشد که از جمله آن خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم است.

ادامه مطلب
چگونگی ابتلا به زوال حافظه در مبتلایان به سرطان

۷۰ درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا می باشند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند. در واقع افرادی که رژیم غذایی ناسالمی دارند به خصوص مصرف بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده و فعالیت بدن‌شان نیز کم است، زیاد تر به کبدچرب مبتلا خواهد شد.

به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگانی که بیشترین مصرف روزانه نیاسین را داشتند- بیشتر از ۲۶.۷ میلی‌گرم- در قیاس با شرکت‌کنندگانی که روزانه ۱۸.۴ میلی گرم یا کمتر نیاسین دریافت می‌کردند، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل بودند.

ادامه مطلب
رشته عصب شناختی چیست و چه بیماری‌ها و اختلال‌هایی را درمان می‌کند؟

نویسندگان مطالعه نظر کردند که نتایج آنها از این ایده حمایتمی‌کند که ۲۰ میلی گرم نیاسین در روز برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی سودمند است.

به حرف های محققان، افراد به ندرت دچار افتاین ویتامین خواهد شد چون در تعداد بسیاری از غذاها از جمله گوشت، ماهی، برنج قهوه‌ای، موز و غذاهای غنی شده یافت می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که نیاسین می‌تواند کارکرد عضلات را در انسان بهبود بخشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که این منفعت می‌تواند به این علت باشد که نیاسین پیش ساز نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADP) است. این دو کوآنزیم برای تعدادی از مسیرهای متابولیک از جمله متابولیسم انرژی و اکسیداسیون الزامی می باشند.

کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تحول در شیوه زندگی، درمان مهم و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با مقداری افت وزن، بهبود می‌یابد. مطالعه‌های گوناگون نشان داده‌اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌شان را افت دهند، آنزیم‌های کبدی به حد طبیعی باز می‌گردد. این افراد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا هرچه سریع تر بهبود یابند و بیماری‌ داخل مرحله ۲ و ۳ نشود.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

مقدار کربوهیدرات (قند) و به‌ خصوص کربوهیدرات‌های ساده و همین طور چربی، به خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی‌های غیراشباع همانند روغن‌های مایع و گیاهی همانند روغن کانولا و زیتون منفعت گیری کنند؛ حتما چربی‌های قابل رویت گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحا در هفته بیشتر از دو بار گوشت قرمز نخورند و مصرف فیبر را افزایش دهند.

ادامه مطلب
آرنولد زیر تیغ جراحی رفت/ عمل خطرناک آرنولد برای معاوضه مجدد دریچه قلب! + عکس_اصفهانیا

فیبر در انواع سبزی و سبوس غلات به وفور یافت می‌شود. میوه‌ها نیز فیبر خوبی دارند اما چون حاوی قند بسیاری می باشند، باید به مقدار متعادل یعنی حداکثر ۳ واحد در روز و به دفعات میوه مصرف کنند؛ یعنی بیمار مبتلا به کبدچرب نمی‌تواند ۳ میوه را با هم بخورد اما مصرف سبزی‌ها برای وی آزاد است.

مصرف غلات سبوس‌دار یا سبوس به طور جدا در سوپ، کوکو، کتلت و… نیز برای این بیماران سودمند است. این چنین موادغذایی با خواص ضدالتهابی همانند روغن ماهی نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود.

بنابر اظهار دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به کبدچرب الزامی است و حتما باید روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. با این سبک زندگی چربی کمتری در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود و به مرور بهبود می‌یابند.

ادامه مطلب
الزام تعریف مشترک از مرجعیت علمی/ باید الگوی مرجعیت علمی بومی و ملی داشته باشیم_اصفهانیا

منبع: همشهری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments