کشف قدیمی‌ترین کهکشان مرده‌ای که تاکنون مشاهده شده توسط جیمزوب

کشف قدیمی‌ترین کهکشان مرده‌ای که تا بحال مشاهده شده توسط جیمزوب


ستاره‌شناسان با پشتیبانی تلسکوپ جیمزوب موفق به رصد کهکشانی شدند که بیشتر از ۱۳ میلیارد سال پیش به‌طور ناگهانی راه اندازی ستاره‌های تازه را متوقف کرده است.

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به‌رهبری دانشگاه کمبریج، با منفعت گیری از تلسکوپ فضایی جیمزوب موفق‌شدند تا یک کهکشان مرده را در وقتی که کیهان فقط ۷۰۰ میلیون سال قدمت داشته، مشاهده کنند. از این کهکشان به‌گفتن قدیمی‌ترین کهکشانی یاد شده که تا بحال مشاهده شده است.

به‌نظر می‌رسد که این کهکشان زندگی زیاد سریعی داشته و در دوران جوانی خود مرده است. به حرف های دانشمندان، روال راه اندازی ستاره در آن به‌شدت اتفاق افتاده و تقریباً با همان شدت نیز متوقف شده است. با این وجود، تا این مدت اشکار نیست که کهکشان به‌طور موقتی یا دائم خاموش شده و چه‌چیزی علتتوقف راه اندازی ستارگان تازه آن شده است.

ادامه مطلب
جیمز وب اجسام بدون ستاره و سیاره‌مانندی را در سحابی شکارچی کشف کرد

اطلاعات جیمزوب درمورد دوره فعالیت این کهکشان

کشف قدیمی‌ترین کهکشان مرده‌ای که تا بحال مشاهده شده توسط جیمزوب ۷

در نهایت، ستاره‌شناسان با منفعت گیری از داده‌های جیمزوب به این نتیجه رسیدند که این کهکشان دوره مختصر و جاری از شکل‌گیری ستاره را در بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال توانایی کرده است. اما فرایند راه اندازی ستاره آن، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال قبل از وقتی که توسط وب مشاهده شد، متوقف شده است.

به نظر اخترشناسان، عوامل مختلفی می‌تواند شکل‌گیری ستاره‌ها را متوقف یا آهسته کند. برخی عوامل داخلی، همانند یک سیاه‌چاله کلان‌جرم یا بازخورد مربوط به فرایند شکل‌گیری ستاره، می توانند گاز کهکشان را خارج کنند و علتتوقف سریع راه اندازی ستاره شوند. پروفسور «روبرتو مایولینو»، نویسنده این پژوهش می‌گوید:

«یقین نیستیم که این سناریوها بتواند چیزی که اکنون در وب مشاهده کرده‌ایم را توضیح دهد. تا به حال، برای فهمیدن جهان اولیه، از مدل‌هایی بر پایه جهان مدرن منفعت گیری کرده‌ایم. اما اکنون که می‌توانیم زمان‌هایی زیاد دورتر را ببینیم و مشاهده کنیم که شکل‌گیری ستاره در این کهکشان به شدت خاموش شده است، مدل‌های مبتنی بر جهان مدرن امکان پذیر نیاز به بازبینی داشته باشند.»

نتایج اراعه‌شده از این مطالعه می‌تواند در عرصه فهمیدن نحوه و علت توقف راه اندازی ستاره‌های تازه در کهکشان‌ها و این چنین عوامل موثر بر شکل‌گیری ستاره‌ها در طول میلیاردها سال، به ستاره‌شناسان پشتیبانی کند.

ادامه مطلب
شوروی لونا-۱۶ را به ماه پرتاب کرد



منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments