ایلان ماسک در سفر به مریخ، گرانش مصنوعی در استارشیپ ایجاد می‌کند

ایلان ماسک در سفر به مریخ، گرانش مصنوعی در استارشیپ تشکیل می‌کند


اسپیس ایکس برای سومین آزمایش مداری پرتاب فضاپیمای عظیم استارشیپ در ۲۴ اسفند‌ماه آماده می‌شود. اما «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت، علاوه‌بر این پرتاب، برنامه‌های بلندپروازانه‌ فرد دیگر در سر دارد. او می‌گوید که استارشیپ یک چرخش کوچک در راه سفر به مریخ خواهد داشت تا گرانش مصنوعی تشکیل کند. تشکیل گرانش مصنوعی در سفینه‌های فضایی تا پیش‌ازاین فقطً در کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی دیده شده می بود.

ایلان ماسک در پستی در عکس العمل به این نظر که اسپیس ایکس باید برای آزمایش گرانش مصنوعی، شاتل فضانورد خود را بچرخاند، او گفت: «استارشیپ یک چرخش کوچک در راه مریخ خواهد داشت. حتی یک بردار گرانش کوچک بهتر از هیچی است.»

تشکیل گرانش مصنوعی در استارشیپ

بیشتر از یک قرن است که ایده تشکیل گرانش مصنوعی با منفعت گیری از نیروی اینرسی در یک فضاپیمای دوار وجود داشته است؛ این چنین ایده‌ای را در دنیای داستان‌های علمی-تخیلی نیز می‌توان یافت. معروف‌ترین آن، فضاپیمای «دیسکاوری وان» در فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» است که در آن فضانوردان می‌توانستند دور یک سانتریفیوژ چرخان حرکت کنند.

ادامه مطلب
اولین ایمپلنت مغزی نورالینک در انسان دچار مشکل شد_اصفهانیا
ایلان ماسک در سفر به مریخ، گرانش مصنوعی در استارشیپ تشکیل می‌کند ۷

این ایده اگرچه به‌نظر تخیلی می‌آید، اما دانشمندان کشف کرده‌اند که گذراندن زمان طویل در گرانش اندک فضاپیماهای جاری می‌تواند برای سلامت انسان زیان اور باشد. گرانش اندک علتازدست‌رفتن تراکم استخوان و سندرم عصبی چشمی در پروازهای فضایی می‌شود.

با‌این‌حال، عملی‌کردن این ایده، مسائل مختلفی را پیش می‌کشد. به‌گفتن مثال، یک فضاپیما باید زیاد بزرگ باشد تا بتواند با شدت معقولی بچرخد و نیروی گریز از مرکز کافی تشکیل کند. به‌طورکلی، هرچه شعاع شدت زاویه‌ای آن کوچک‌تر باشد، باید سریع تر بچرخد تا به نیروی گرانشی سطح زمین یا ۱G برسد. این چنین این چرخش فضاپیما، خود امکان پذیر علتصدمه‌های فرد دیگر در فضانوردان شود.

ادامه مطلب
به‌زودی دو طرح اشتراکی جدید به ایکس اضافه می‌شود

شرکت‌های فرد دیگر همانند ایرباس نیز درحال بازدید ایستگاه‌های فضایی چرخان در مدار زمین می باشند تا گرانش مصنوعی را برای فضانوردان فراهم کنند. در سال ۲۰۲۱، ناسا و بلو اوریجین نیز از ابتکار جدیدی برای مطالعه این ایده با منفعت گیری از یک کپسول پرشتاب چرخان رونمایی کردند.





منبع

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments