دوده‌های ناشی از انفجار ترقه از گنج‌نامه همدان پاک شد/خوشبختانه آسیبی به بنا وارد نشده است

دوده‌های ناشی از انفجار ترقه از گنج‌نامه همدان پاک شد/خوشبختانه آسیبی به بنا داخل نشده است


به گزارش اتفاقات ایران و به نقل از خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران او گفت: در پی پرتاب یک ترقه در شب قبل ۲۳ اسفند به یکی از کتیبه های گنج‌نامه همدان توسط شخص یا اشخاصی و پخش دوده ناشی از آن بر روی کتیبه، به محض دریافت خبر گروه مرمت برای اصلاح حالت به مجموعه اعزام شد.

او گفت: بعد از بازدید‌های کارشناسی انجام شده، اشکار شد هیچ آسیبی به بنا داخل نشده است و تنها دوده ناشی از این ترقه به درستی علتایجاد نگرانی برای فعالان میراث‌فرهنگی شده می بود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: دقایقی پیش عملیات پاکسازی دوده‌ها به آخر رسید و این کتیبه مورد قیمت به حالت اولیه خود برگشت و امیدواریم دیگر ناظر این اتفاقات نباشیم.

ادامه مطلب
متهمان مهم اختلاس نجومی را بشناسید » اصفهانیا

معصوم علیزاده یادآور شد: عمل های حفاظتی ملزوم در شب چهارشنبه‌سوری در همه اماکن استان پیش‌بینی شده می بود، اما این اتفاق در شب قبل و به طور ناگهانی رقم خورد که به محض خبر عمل های بعدی انجام گرفت.

او همین طور گفت: حفاظت از آثار نیاکان نیازمند فرهنگ سازی، دقت همگانی و نیز پشتیبانی همه آحاده مردم را می طلبد و امیدواریم مردم در این راستا این اداره کل را پشتیبانی رسانند.

به گزارش خبرآنلاین همدان، این کتیبه‌ها از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار تاریخی دیار هگمتانه به حساب می اید، این ۲ کتیبه نوشتارهایی از دوران حکمرانی داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل صخره‌های الوند در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم حکاکی شده ‌است.

ادامه مطلب
این خانم بازیگر مجری یک شبکه در امارات شد » اصفهان امروز آنلاین

به اذعان کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه‌های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط اوژن فلاندن نقاش و جهانگرد فرانسوی و پاسکال کست مورد بازدید و گرته برداری قرار گرفت.

سنگ نوشته‌های باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شعبات مهم راه شاهی قرار داشته که در عهد هخامنشیان، هگمتانه پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب سرزمین مرتبط می‌ساخت و از راه‌های پر رفت وآمد و امن دوران باستان محسوب می‌شده است.

در این مکان سنگ نوشته داریوش کبیر در سمت چپ و کتیبه خشایارشاه در سمت راست آن و مقداری پایین‌تر از کتیبه نخست قرار دارد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

بر پایه آمارهای اظهار شده؛ کتیبه‌های تاریخی گنجنامه، سپس از غار علیصدر بیشترین بازدید کننده را در ایام گوناگون سال به خود تعلق داده و مدام مورد استقبال گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر کرده‌اند قرار گرفته است.

ادامه مطلب
اعزام دو مصدوم حادثه سریال سلمان فارسی به تهران » اصفهانیا



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments