ماهواره‌های اسپیس‌ایکس می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ضعیف کنند

ماهواره‌های اسپیس‌ایکس می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ضعیف کنند


به نقل از اصفهانیا

صورت فلکی عظیم ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس تا بحال با نگرانی‌های متغیری از سوی کارشناسان روبه رو شده است. در گزارش‌های قبلی به نگرانی‌های مربوط به زباله‌های فضایی و حتی مسدودکردن قابلیت رصد ستاره‌ها اشاره شده می بود و اکنون در تحقیق جدیدی، به سوختن ماهواره‌های استارلینک در جو و تأثیر احتمالی آن بر میدان مغناطیسی زمین اشاره شده است.

مطابق ادعای برخی دانشمندان، همان گونه که ماهواره‌های استارلینک و دیگر ماهواره‌ها در جو زمین می‌سوزند، «غبار مغناطیسی» آن‌ها می‌تواند جو سیاره ما را آلوده کند و این کار علتتضعیف میدان مغناطیسی زمین (که از سیاره ما در برابر تشعشعات خطرناک کیهانی محافظت می‌کند) می‌شود.

«سیرا سولتر-هانت» از دانشگاه ایسلند، نویسنده این مطالعه است که یقیناً تا این مدت همتاداوری نشده. او می‌گوید:

«از همه چیزهایی که اشکار کرده‌ام شوکه شده‌ام و هیچ‌کس این نوشته را بازدید نکرده است. فکر می‌کنم [این موضوع] واقعاً زیاد دلواپس‌کننده است.»

نحوه تأثیر ماهواره‌ها بر میدان مغناطیسی زمین

ماهواره‌های اسپیس‌ایکس می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را ضعیف کنند ۷

سولتر-هانت تخمین می‌زند که این گمان وجود داشته باشد که مقدار ذرات فلزی جو زمین از اغاز عصر ماجراجویی‌های فضا تا بحال یک میلیون برابر شده باشد. او می‌گوید با پرتاب‌کردن ماهواره‌های تجاری زیاد تر و سوزاندان آن‌ها در جو در دهه‌های آینده، این آمار می‌تواند به یک میلیارد برابر نیز برسد و زیاد تر غبارهای ماهواره‌های مرده در ناحیه بالایی جو به نام «یونوسفر» که نزدیک به ۶۵۰ کیلومتر با زمین فاصله دارد، جمع می‌شود و «به گمان زیادً برای همیشه در آنجا باقی خواهد ماند.»

ادامه مطلب
اسپیس‌ایکس یک فرودگر خصوصی ماه را برای تاریخ‌سازی به فضا پرتاب کرد

این کار می‌تواند یک «شبکه رسانای کامل در اطراف سیاره ما» راه اندازی دهد که اگر بار الکتریکی داشته باشد، میدان مغناطیسی محافظ ما در امتداد یونوسفر را مسدود خواهد کرد. او توضیح می‌دهد که در «شدیدترین حالت»، لبه‌های بیرونی جو ما که دیگر کاملاً توسط میدان مغناطیسی محافظت نمی‌شود، توسط تشعشعات شدید فضا طی قرن‌های آینده از بین می‌رود.

نتایج این مطالعه دلواپس‌کننده درحالی انتشار شده که اسپیس‌ایکس تا بحال نزدیک به ۶۰۰۰ ماهواره پرتاب کرده است و آمازون تصمیم دارد با استقرار بیشتر از ۳۲۰۰ ماهواره به رقابت با آن بپردازد.

دسته بندی مطالب

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

ادامه مطلب
دایرکت ایکس کجاست؟ | آموزش کامل ارسال مطلب خصوصی در ایکس

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments