حفظ سلامت روان در روزه‌داری

نگه داری سلامت روان در روزه‌داری_اصفهانیا


اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز، ماه مبارک رمضان فرصتی برای پاک‌سازی روح و جسم و سم‌زدایی مغز از همه افکار و رفتارهای منفی است. طی این ماه احتمالا تغییرات اساسی در عادت‌هایتان تشکیل کنید که شامل روزه‌داری، نماز و عبادت و مطالعهٔ قرآن می‌شود. این چنین امکان پذیر زمان بیشتری را با خانواده، دوستان و اطرافیان سپری کنید و رفتارهای خیرخواهانه بیشتری داشته باشید.

تغییراتی که طی ماه رمضان تشکیل می‌کنید می‌توانند از راه‌های گوناگونی بر سلامت روانتان تاثییر بگذارند. برای مثالً، ربط با خانواده و دوستان می‌تواند شما را شادتر و راضی‌تر کند. سلامت روان شما طی ماه رمضان می‌تواند تحت‌تأثیر اتفاق‌های مهم دیگر زندگی یا تغییراتی در شرایطتان نیز قرار بگیرد.

برای این که بیشترین منفعت را از ماه مبارک رمضان ببرید، ملزوم است مواظب سلامت روان خود باشید.


مواظب سلامت جسمتان باشید

سلامت جسم و روان ربط نزدیکی با هم دارند. مراقبت از جسم می‌تواند به روان و ذهن شما پشتیبانی کند، درست همان گونه که مراقبت از روان به بدنتان پشتیبانی می‌کند.

غذاهای سالم بخورید

غذایی که می‌خورید بر خلق‌وخوی شما تاثییر بسیاری می‌گذارد؛ به این علت خوردن غذاهای سالم برای سلامت روان نیز مهم است. طی این ماه، هنگامی که طبق معمولً بازه وقتی کمتری برای غذاخوردن دارید، ملزوم است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و غذاهایی بخورید که انرژی را به طور آهسته‌تر و یکنواخت در بدن آزاد می‌کنند.

ادامه مطلب
معجزات بارهنگ در طب سنتی

آب را فراموش نکنید

همه ما می‌دانیم که به‌سادگی امکان پذیر فراموش کنیم به‌قدر کافی آب بنوشیم، خصوصاً هنگامی روزه‌دار هستیم. شما باید حواستان به مقدار آبی که می‌نوشید باشد. برخی از افراد با منفعت گیری از بطری آب، مقدار آب مصرفی خود را می‌سنجند.

ارتباطات می‌توانند تأثیر چشمگیری بر سلامت روان بگذارند. افرادی که ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند، شادترند، از نظر فیزیکی سالم‌ترند و طول عمر بیشتری دارند. این افراد کمتر امکان پذیر دچار مشکلات روحی و روانی شوند. طی ماه رمضان، مسجد جای زیاد خوبی برای دور هم جمع‌شدن است


به خوابتان اهمیت بدهید

عبادت‌های شبانه و بیدارشدن برای خوردن سحری می‌تواند بر خواب شما تاثییر بگذارد. این قضیه خصوصاً برای افرادی که نمی توانند روتین خواب خود را تحول دهند و طی روز بخوابند سخت است و به همین علت مجبورند طی ساعت‌های محدودی از شب، غذا بخورند، عبادت کنند و بخوابند.

ملزوم است بدانید این اتفاق بر انرژی شما تاثییر می‌گذارد. احتمالا بهتر باشد طی روز چرت بزنید و در ساعات کاری یا مطالعهٔ خود، به‌دفعات بیشتری استراحت‌های کوتاهی داشته باشید.

ادامه مطلب
مانکن شگفت‌انگیزی که خون دارد و نفس می‌کشد+ عکس

با دیگران ربط بگیرید

ماه رمضان زمان مناسبی برای ربط زیاد تر با خانواده و دوستان و اجتماع است. زمان‌های بسیاری برای دورهمی‌ها در ماه رمضان وجود دارد و می‌توانید با هم افطار یا سحری بخورید و عبادت کنید و از همدیگر چیزهای خوبی یاد بگیرید.

ارتباطات می‌توانند تأثیر چشمگیری بر سلامت روان بگذارند. افرادی که ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند، شادترند، از نظر فیزیکی سالم‌ترند و طول عمر بیشتری دارند. این افراد کمتر امکان پذیر دچار مشکلات روحی و روانی شوند. طی ماه رمضان، مسجد جای زیاد خوبی برای دور هم جمع‌شدن است و می‌توانید برای عبادت و افطار در کنار دیگران به مسجد بروید.

اگر نمی‌توانید به مسجد بروید، یک راه دیگر که حس ربط با اجتماع کنید این است که به دعاها و آموزش‌های تلویزیونی و رادیویی دقت کنید.

اگر مشکلات روحی دارید با دیگران سخن بزنید

دلایل بسیاری می‌تواند وجود داشته باشد که شما را دچار مشکلات روحی و ذهنی کنند. احتمالا اخیراً تحول بزرگی در زندگی‌تان رخ داده و شما را دچار اضطراب کرده، یا در موقعیت‌های چالش‌برانگیز قرار گرفته‌اید یا دچار یک سری مشکلات روحی هستید. یا حتی احتمالا یک مشکل در سلامت جسمی شما بر سلامت روان شما هم تاثییر گذاشته است. همه اینها هر چه که باشند یادتان باشد که تنها نیستید.

فردی را اشکار کنید که مورد اعتمادتان باشد و حس خوب و راحتی با او داشته باشید. احتمالا بخواهید با فردی سخن بگویید کنید که همدیگر را نمی‌شناسید؛ اما موقعیت شما را خوب فهمیدن می‌کند.

ادامه مطلب
چگونگی ابتلا به زوال حافظه در مبتلایان به سرطان

مهربان باشید و کارهای خوب انجام دهید

طی ماه رمضان، تمرکز بیشتری روی کارهای خوب و خداپسندانه وجود دارد که شامل پشتیبانی به نیازمندان و رسیدگی به مشکلات دیگران می‌شود. تحقیقات مشخص می کند پشتیبانی به دیگران به خود شما حس خوبی می‌دهد و رفتارهای مهربانانه می‌تواند استرستان را افت داده و سلامت روانتان را تحکیم کند.

. داوطلب شدن در انجمن‌های محلی

. پشتیبانی به مستمندان

. پشتیبانی به خانواده و دوستان یا همسایه‌ها

. شریک‌شدن غذایتان با دیگران

. پخش غذا بین نیازمندان

یادتان باشد بخشش باید در توانتان باشد. احتمالا شما هم همانند زیاد از افراد دیگر، به علت مشکلات اقتصادی و تورم و… نتوانید به اندازهٔ سال‌های قبل به نیازمندان پشتیبانی کنید و این هیچ ایرادی ندارد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

در رابطه احساسات و افکار خود بنویسید

ماه مبارک رمضان یک ماه معنوی است که شامل رشد و تعالی فردی می‌شود؛ به این علت طبیعی است که افکار و احساسات گوناگونی میانه عبادت، مطالعه و ژرف‌اندیشی شما را در بربگیرد. زیاد خوب است که این افکار و احساسات را بنویسید. برای مثالً در رابطه این که مناجات با خداوند چه احساسی به شما می‌دهد بنویسید و این که دوست دارید سپس از ماه رمضان چه رفتارهایی را ادامه بدهید.

ادامه مطلب
این عادت‌های نادرست غذایی قند خون را به اوج می‌رساند

اهداف واقع‌گرایانه تعیین کنید و خودتان را با دیگران قیاس نکنید

احتمالا بد نباشد اهدافی برای ماه رمضان خود در نظر بگیرید. این اهداف واقع‌گرایانه باشند تا بتوانید به آنها دست اشکار کنید. یادتان باشد این ماه قرار نیست به شما سختی بدهد یا از شما کاری را بخواهد که در توانتان نیست. همه ما متفاوت و منحصربه‌فردیم و شرایط زندگی و برتری‌های خاص خود را داریم. هر چند یک سری از اعمال و حرکت در ماه مبارک بین افراد مشترک است؛ اما این ماه می‌تواند برای هر فردی جنبهٔ متغیری داشته باشد.

خودتان را با دیگران قیاس نکنید و از فردی هم پیروی نکنید. برای مثالً احتمالا برای عده‌ای هر روز به مسجد رفتن راحت‌تر باشد، بعد اگر شما نمی‌توانید این کار را بکنید غمگین نباشید. یا اگر نمی‌توانید روزه بگیرید یا مجبورید روزه‌تان را باز کنید، یادتان باشد بعداً هم زمان جبران دارید (اگر می‌توانید).

ادامه مطلب
یک ماه قبل از حمله قلبی این علائم بروز می کند

پذیرای یادگیری باشید

در ماه رمضان زمان‌های بسیاری برای یادگیری وجود دارد، بعد خوب است پذیرای یادگرفتن باشید و هر دانش و آگاهی جدیدی را با بغل باز بپذیرید.

راه‌های بسیاری برای آموزش وجود دارد و باید ببینید کدام برای شما بهتر است. برخی از افراد ترجیح خواهند داد از طریق پادکست یا رادیو به آموزش‌ها گوش بدهند. عده‌ای نیز تماشای فیلم‌های آموزشی را دوست دارند. احتمالا هم مایل باشید در مسجد به سخنرانی افراد دیگر گوش بدهید.

برای افرادی که با بیماری‌های مزمن زندگی می‌کنند

اگر مشکلی در سلامتی‌تان دارید و یقین نیستید می‌توانید روزه بگیرید یا نه حتماً از پزشکتان سوال کنید.

برای افرادی که با یک مشکل روحی و روانی زندگی می‌کنند

روزه‌داری و دیگر تکه‌های اعمال ماه رمضان امکان پذیر برای افرادی که دچار مشکلات روحی و روانی می باشند سخت باشد. ملزوم است در این مورد با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments