برای بار دوم به کنسرت اصفهان علیرضا قربانی مجوز ندادند

تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد


به گزارش اصفهانیا

مهسا بهادری: احتمالا یکی از اولین حاشیه‌ها در حوزه موسیقی سرزمین در سال ۱۴۰۲ مربوط به سوم خرداد سال قبل است، همان زمان که بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی خبرداد جلسه بازدید ممنوع الفعالیتی خواننده‌های پاپ اغاز شده و محمد الهیاری، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز به همراه پنج عضو دیگرِ کمیته پیگیری حالت چهره‌ها، در جلسه حاضر شده‌ بودند تا حالت پنج خواننده را بازدید کنند. آن پنج خواننده چه افرادی بودند؟ رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از خوانندگان شناخته‌شده‌ای بودند که از سوی کمیته پیگیری حالت چهره‌ها صورت گرفته است.

با انتشار کردن این خبر و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، رضا صادقی، خواننده پاپ، نیز ضمن بازنشر این خبر در کانال تلگرامی خود نوشت: «خدا نکنه دنیا بدونه پشتت خالیه، بدونه همه اونایی که پشتشون بودی، پشتت رو خالی کردن، ولی من خدا بغلم کرده، همین از سرم هم زیاده.»

رضا صادقی در رابطه با این ماجرا او گفت: «تقریبا دو یا سه هفته پیش به من اظهار شد که دیگر اجازه فعالیت ندارم. ولی مسئله دلنشین ماجرا اینجاست که خبر ممنوعیت کار از سمت وزارت فرهنگ اظهار یا اعمال نشده است، بلکه یک کمیته به نام «پیگیری حالت چهره‌ها» که درمورد آن خبری ندارم به شرکت «لیما» و مدیر برنامه من آقای میلاد ماهان‌راد، این خبر را خبرداد.»

این ماجرا در حال آرام شدن در فضای مجازی می بود و اهالی رسانه زیاد تر به جستوجو یک تاییدیه یا تکذیبیه از جانب مسئولان بودند که صبح چهارشنبه (۳ خرداد)، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب به اخبار ممنوع الکاری برخی خواننده های پاپ، او گفت: «نمی‌دانم، باید شبکه رسانه‌ای ما بازدید کند. چطور امکان دارد که تصمیمی گرفته نشده، رسانه‌ای شود؟ این‌ها مقررات خاصی دارد و در داخل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیبات روشنی وجود دارد. بازدید می‌شود. مشکلی باشد به افراد اظهار می‌شود. در این عرصه چیز مخفی نداریم. این قابل قبول نیست که قبل از تصمیم‌گیری شایعه‌سازی و جوسازی رسانه‌ای انجام می‌شود. افراد با انگیزه‌های گوناگون نباید تشکیل اختلاف کنند.»

او در بخشی از سخن بگویید‌هایش هم او گفت: «فرهنگ، هنر و رسانه قوانین روشنی دارد و همانند هر صنفی امکان پذیر شخصی تخلفی مرتکب شده باشد؛ اگر فردی مرتکب تخلفی شده باشد، به خود او اظهار می‌شود. من از مبنا این نوع خبرسازی‌ها را رد می‌کنم. فرهنگ‌دوستان و هنرمندان موارد را از طریق اظهار رسمی وزارتخانه و نهادهای متولی در این حوزه جستوجو کنند.»

ادامه مطلب
شگفتی شگفت تلویزیون/ پسر «کیکه یا واقعیه» سر از تلویزیون درآورد!

اسماعیلی با گفتن این که گویا عده‌ای نان‌شان در تشکیل التهاب است، او گفت: «آقای اللهیاری، رییس دفتر موسیقی و آقای سالاری معاون هنری است؛ هر موردی که ملزوم باشد، خبر‌رسانی صورت می‌گیرد. زیاد از خوانندگان اعلامیه دادند که این چنین چیزی نیست این نشان‌دهنده این است که یک فضای منطقی حاکم است. گویا عده‌ای غمگین می باشند از این که فضای فرهنگی هنری سرزمین به‌خوبی فعالیت‌هایش انجام می‌شود.»

یقیناً ناگفته نماند که آن پنج خواننده هر یک پیامی را در صفحه اینستاگرام خود انتشار کردند و اظهار داشتند که زمان‌ها است امکان فعالیت ندارند.

هنگامی رونالدو روی موسیقی تاثیرگذاشت

بر خلاف سینما و تلویزیون که سال زیاد پر تلاطمی را پشت سر گذاشتند، موسیقی حواشی مقداری داشت اما همان مقدار کم زیاد ریشه‌دار می بود. برای مثال زمان وجود ۳۶ ساعته رونالدو در ایران تحول بزرگی را در موسیقی سرزمین رقم زد. اکنون می‌سوال کرد چرا؟

همه پروسه وجود رونالدو در ایران و روزهای ابتدایی مهر ۱۴۰۲، تنها ۳۶ ساعت به طول انجامید اما این ورود و خروج بعد لرزه‌هایی را هم به همراه داشت و آن بالا رفتن قیمت سالن «اسپیناس پالاس» در اغاز دور تازه کنسرت‌ها می بود که آورده‌اش برای مخاطبان بلیت‌های میلیون تومانی می بود. این سالن سپس از وجود رونالدو برای یک شب یعنی دو سانس از ۴۲۰ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان افزایش اشکار کرد و با بحران افتسالن‌های کنسرت در تهران این اتفاق زیاد دلواپس کننده قلمداد می‌شد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

اصفهان و مقاومت در برابر برگزاری کنسرت

اما دلواپس کننده‌تر از افتسالن، عدم اجازه وجود دو باره به علیرضا قربانی در اصفهان می بود، آن هم بخاطر وجود نوازنده زن.

علیرضا قربانی از اواسط اردیبهشت تور کنسرت‌هایش را در شهرهای گوناگون ایران اغاز کرد و از اواخر خرداد تا اواخر تیر، هم هر شب در کاخ سعدآباد تهران کنسرتش را برگزار کرد و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شد و مسئله دلنشین‌تر ماجرا این است که در ادامه این اتفاقات، تورکنسرت‌های قربانی به کانادا و استرالیا و اروپا رفت و این رویه و علاقه به برگزاری کنسرت تا به امروز ادامه اشکار کرد.

۲۵ مهر می بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد درمورد لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان او گفت: «مجوز کنسرت توسط وزارت ارشاد و این چنین اداره ارشاد اصفهان صادر شده می بود. با این حال به علت اتفاقی که این بین رقم خورد فرمانداری اصفهان نامه لغو را زدند و انها گفتند فعلا (برگزارکنندگان کنسرت) دست نگه دارند تا مساله‌ای بازدید شود.

ادامه مطلب
«فراموشی» به جستوجو مسائل اخلاقی‌ست/ دقت به مساله اراعه و تقاضای فیلم

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در یک نشست خبری به تشریح دلایل عدم صدور مجور کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان علیرغم صدور مجوز ارشاد، پرداخت: «او گفت و گو این که آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک مسئله؛ و آن مسئله این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده منفعت گیری می‌کرد. این نوشته اولاً تا این مدت تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این نوشته تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در روبه رو این نوشته متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟ در این عرصه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم این که دقت کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این نوشته را نمی‌پسندند. صراحت هم ندارد، تعیین تکلیف رسمی هم درمورد این نوشته نشده است.

از آقای قربانی خواهش شد به واسطه این که اصفهان حالت خاصی از لحاظ باورها مردم دارد (واقعاً مردم اینجا باورها خاص خودشان را دارند) و اینجا را نمی‌شود با جای دیگر قیاس کرد از تک‌نواز زن منفعت گیری نکند. انها گفتند «اینجا مگر چه فرقی می‌کند و مگر با قانون نیست؟» گفتیم چرا. شما این را به قانون تبدیل کنید و سپس بگویید قانون با قانون فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم اگر کاری یک جایی عرفاً انجام شد بگوییم این قانون است، امکان پذیر جایی هیچ‌کس هیچ چیزی نگوید و عرف مردم هم آن را بپذیرند، ولی در عرف ما پذیرفته نیست. خواهش کردیم از ارشاد که به آقای قربانی بفرمایید که این نوازندگان در اصفهان حذف شوند و کنسرت را برگزار کنید، همانند ده‌ها کنسرت فرد دیگر که در اصفهان برگزار شد و می‌شود. یک نوشته جدیدی می بود و این نوشته تازه از لحاظ مسائل گوناگون ابهام داشت و باید این مسائل توسط وزارت ارشاد و دستگاه‌های فرد دیگر که متولی می باشند تصریح شده و حکم آن صادر شود که این چه حکمی دارد. یقیناً ما یک استدلال فرد دیگر هم داریم، من واقعاً خودم همانند شما دغدغه این نوشته را داشتم و در این رابطه به حکم مقام معظم رهبری رجوع کردم که مطابق نظر ایشان باید ملاحظاتی برای آن انجام بگیرد که آیا می‌شود این کار را انجام داد یا نه.»

این سخنان در (۲۴ آبان) و بعد از گفتگوی تصویری محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و اصرار و الزام درمورد نبوده است هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استانهای سرزمین، در اصفهان نقل شده است که نشانگر نبوده است هماهنگی و انسجام مدیران فرهنگی – امنیتی استانها و مرکز می تواند تعبیر شود.

ادامه مطلب
رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد » اصفهانیا

سپس از نقل شدن این سخن بگویید‌ها عکس العمل‌ها از جانب مدیران و مسئولان یکی یکی نقل شد در قدم اول محمود سالار معاون امور هنری وزارت ارشاد او گفت: «همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما می بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بود. »

او در ادامه گفت: «در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هرساله تقاضای وجود در این هنرستان افزایش اشکار می‌کند، این که سلیقه خود را به گفتن قانون اعمال کنیم، کار با لیاقت‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده می بود که این جهت وهن و توهین است که من این را فهمید نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این سخن چیست؟ ضمن این که ایشان حرف های بودند اگر قانونی هست به من اظهار کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که فردی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید مراعات شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین نامه تخلفات ما نیز حاضر است. در همین جهت اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین نامه تخلفات استان و جلسه تجدید نظر استان تهران بازدید خواهد شد.»

سالاری افزود: «همین گروه در شهر کرد و یزد اجرا کرده می بود و تخلفی گزارش نشده می بود. این که اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی جستوجو واژه می‌گردد و مسائلی را نقل می‌کند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا این سلیقه خود را به گفتن دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این سخن‌ها با لیاقت نیست و از مقامی سیاسی امنیتی این این چنین او گفت‌وگوها مقداری ناپذیرفتنی است، مانع ها از بین بردن و به زودی در شهر اصفهان کنسرت علیرضا قربانی برگزار خواهد شد»

علیرضا قربانی بعد از آنکه در پاییز امسال موفق نشد کنسرتش را برای وجود نوازنده زن روی صحنه ببرد، برای بار دوم در اسفند امسال عمل کرد تا کار نیمه کاره خود را به آخر رساند اما علی رغم قول محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت(در بار اول که کنسرت اجازه اجرا نگرفت)، برای بار دوم هم برگزاری این مراسم نیمه کاره باقی ماند و حتی شب اول برنامه دوم هم اجازه اجرای برنامه صادر نشد اما با دخالت مستقیم وزیر ارشاد و پافشاری علیرضا قربانی این اتفاق رقم خورد.

تتلو و حاشیه‌های بازگشتش

تتلو طی سال‌های تازه عمل های گسترده‌ای را در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان داشته است. این خواننده زیاد تر آثار سال‌های اخیرش مغایر با اصول اخلاقی بوده تا حدی که در زمره هیچیک از آثار هنری قرار نمی‌گیرند.

ادامه مطلب
مورایس از اصفهان به کره جنوبی پرواز می‌کند؟

فساد اخلاقی و رفتاری تتلو در زمان حضورش در ترکیه تا حدی پیش رفت که او در هیچ یک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی اجازه اداره حساب کاربری را ندارد و مطابق قوانین نمی‌تواند اکانت مستقیم با هویت خود داشته باشد.

تتلو در طول زمان اقامت خود در ترکیه چندین دفعه تلاش کرد در کشورهای اتحادیه اروپا کنسرت برگزار کند که به علت قوانین این اتحادیه امکان ورود به این کشورها را نداشت.

یکی از با اهمیت ترین عمل های تتلو در گسترش فساد و فحشا فراخوان برای وجود نوجوانان زیر ۱۸ سال در محل زندگی‌اش در استانبول بوده است. تتلو به همین علت اکنون شکات بسیاری در داخل ایران دارد که شکایت علیه وی ثبت کرده‌اند و بعد از زمان‌ها جنجال‌سازی امیر تتلو در ترکیه سرانجام پلیس این سرزمین داخل عمل شد و شامگاه ۱۳ آذر این خواننده را بازداشت کرد. پلیس این سرزمین مدتی است تحقیقات درمورد خانه‌وحشت تتلو را آغازکرده اما علام شده دستگیری او به‌علت توهین به کارکنان کنسولگری ایران در استانبول بوده و با شکایت کنسولگری دستگیر شد.

لحظاتی بعد از بازداشت مقام قضایی در استان آذربایجان غربی در خصوص تحقیق از اتهامات انتسابی متهم را تفهیم تهمت و در جهت تکمیل تحقیقات تحویل ضابط قضایی داد.

عده‌ای اظهار کردند که تتلو به خواست و اراده خود به سرزمین بازگشته است، اما در موارد دیگر اظهار شد که او ناچار به برگشت بوده است.

سام علامه، فعال رسانه در ترکیه نوشت: «امیر تتلو با خواسته خودش به ایران برگشت. تتلو پای قرارداد ۵۰۰ هزار یورویی را امضا کرده می بود، اما به علت مشکلات وجود آمده، برنامه‌ها به تعلیق درآمد. تتلو باید پول و خسارت را برمی‌گرداند، اما پولی نداشت. او به جای روبرو شدن با اندوخته‌گذار، کنسرت‌گذار و قانون ترکیه، برگشت به ایران را انتخاب کرد. اون میانه برگشت به ایران حتی مسواک شخصی خود را همراه نداشت. تتلو سپس از تبرئه در دادگاه دعوای شخصی در سفارت، با اصرار خودش به ایران بازمی‌گردد.»

اکنون هم دادگاه‌های تتلو در حال برگزاری است.

معین بازگردد…

قضیه برگشت نصرت الله معین خواننده نجف آبادی موسیقی پاپ به ایران از بیستم دی ماه امسال، در کانون توجهات قرار گرفت. آن هم با سخن بگویید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بعد از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در جواب به پرسشی درمورد برگشت نصرالله معین نجف‌آبادی، او گفت: «وجود ایشان در ایران هیچ مشکلی ندارد و مطابق قوانین انجام می‌شود. هر کاری درمورد هر فردی انجام شود، مطابق قانون انجام می‌شود. اجازه فعالیت قدم بعدی است اما حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد.»

اخیرا اسماعیلی در جواب به سوال درمورد مباحث مربوط به برگشت نصرالله معین نجف‌آبادی _ خواننده و برخی دیگر از چهره‌های هنری به سرزمین، او گفت: «آقای رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود یکی از با اهمیت ترین سرفصل‌های برنامه‌هایشان را رفت‌وآمد آسان‌تر و جذب راحت ایرانیانِ خارج از سرزمین اظهار کردند. فکر می‌کنم یکی از نگرانی‌های مخالفین انقلاب اسلامی همین رویکرد است، ما در رابطه ایرانیان خارج از سرزمین هیچ ممنوع‌الورودی به سرزمین نداریم و همه ایرانیان می‌توانند همراه شوند و فعالیت کنند.»

ادامه مطلب
هنگامی یک ببعی قهرمان به سینما می‌آید » اصفهانیا

اسماعیلی با اصرار بر این که سیاست دولت رفت‌وآمد آسان هنرمندان به سرزمین است، او گفت: «امکان پذیر هنرمندی داشته باشیم که در مقطعی دچار نادرست شده باشد، حتی تعداد بسیاری از هنرمندان عزیزی که اکنون به نیکی از آنها یاد می‌کنیم بازیگران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و کاری را انجام دادند که با نظام ارزشی انقلاب فاصله داشته است، اما اکنون در حال فعالیت می باشند.»

اسماعیلی با اصرار بر این که جمهوری اسلامی فضای برگشت ایرانیان خارج از سرزمین را ترسیم می‌کند، فرمود: «هر عزیزی که بخواهد در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، منعی برای کار او وجود ندارد چنانچه در زمان تازه هم از این موارد وجود داشتند. اغاز دوره وزارت بنده، هنرمندی می بود که می‌او گفت ۴۰ سال است که اجرا نداشته ولی ما مجوز کار برای ایشان صادر کردیم و تئاتر بازی کرد و اکنون هم مجوزهای دیگر گرفته است. همین هنرمند حتی ویدیویی برای تقدیر از آقای رئیس جمهور آماده کرده بودند که آن را انتشار نکردیم.»

او در جواب به این سوال مبنی بر این که آیا نصرالله معین نجف‌آبادی بعد از برگشت به ایران مجوز برگزاری کنسرت خواهد گرفت یا خیر؟، او گفت: «این مسئله را اصرار می‌کنم که روز اول هم نوشته فقط درمورد شخص ایشان نبوده است، بلکه رویه دولت را تشریح کردم. ایران خانه‌ هر فرد ایرانیِ خارج از سرزمین همانند خوانندگان،‌ هنرمندان،‌ بازیگران و… است. هر فردی که بخواهد می‌تواند به ایران بازگردد و فعالیت او نیز تابع همان قوانین عمومی است که هر هنرمندی در داخل با آن روبه رو است.»

یقیناً دقایقی مانده با اغاز سال نو ۱۴۰۳ هم محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در تلویزیون حاضر شد و خبرداد شرایط باززگشت بهروز وثوق و بهرام بیضایی به سرزمین فراهم است، این هنرمندان می‌توانند به سرزمین بازگردند و با مراعات شرایط به فعالیت خود ادامه دهند. این پنج حاشیه از با اهمیت ترین حواشی موسیقی در سال قبل بودند یقیناً پرداختن به حواشی ساسی مانکن و عمل به استرداد به سرزمین و بستن صفحه صادق بوقی و امضای سند ملی موسیقی هم از مواردی می بود که جنجال‌های تعداد بسیاری به همراه داشت.

۲۴۵۲۴۵

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments