«زیرخاکی» در آستانه توقیف

«زیرخاکی» در اغاز توقیف » اصفهانیا


به گزارش اصفهانیا

به گزارش اتفاقات ایران و به نقل از خبرآنلاین، از ویژگی‌های مجموعه «زیرخاکی»، بازی‌های خوب هنرپیشه‌های آن است که از ترکیب توانمندیهای بازیگران و تکنیک‌های کارگردان برای بازی گرفتن از آن‌ها به دست آمده است.

به گزارش ایسنا، مرد کم‌هوشی که سال‌ها است به جستوجو عتیقه‌جات قیمتی می‌گردد، یک ساک پر از سکه‌های باارزش اشکار می‌کند و برای فروش آن، دچار ماجراهایی می‌شود. او که از وقایع سرزمین خبری ندارد و به چیزی جز کشف زیرخاکی فکر نمی‌کند، به واسطه برادرش که یک مبارز علیه رژیم ستمشاهی است، اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق و … هر بار یک دفعه خود را در میانه اتفاقاتی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌یابد که هیچ خبری از آن‌ها ندارد!

مجموعه «زیرخاکی ۴» که این شب‌ها مهمان مخاطبان شبکه یک سیماست، چهارمین فصل از این سریال محبوب کمدی به شمار می‌آید که از اواخر دهه ۹۰ به تشکیل رسید و تا بحال با سه فصل دنباله، ادامه اشکار کرده است.

این مجموعه در فصل تازه آن که برای ماه رمضان ۱۴۰۳ ساخته شد، باز هم ماجرای «فریبرز باغ‌بیشه» را روایت می‌کند که به جستوجو یک گنج می‌گردد؛ گنجی که خودش در انتهای فصل سوم در آرامستان روستایی نزدیک تهران نهان کرد.

ادامه مطلب
افزایش امنیت کاربران راننده اسنپ با قابلیت اشتراک‌گذاری سفر
آخرین مطالب

سریالی که ممکن می بود توقیف شود

مجموعه «زیرخاکی» را در این سال‌ها، جلیل سامان نوشته و کارگردانی کرده است؛ فیلمساز و سریال‌ساز باسابقه‌ای که تا پیش از این تاثییر، برای سه‌گانه درام‌های عاشقانه‌اش در بستر وقایع انقلاب اسلامی با گفتن «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» شناخته می‌شد.

او نخستین فصل از «زیرخاکی» را برای پخش در ماه رمضان ۹۹ ساخت که یقیناً به علت شیوع کرونا در زمان تشکیل آن، نیمه‌کاره ماند و حتی قصه‌اش تحول کرد.

بعدها پژمان جمشیدی بازیگر مهم سریال، روایت کرد که مطابق قصه اولیه، قرار بوده کاراکتر «فریبرز» در پی از دست دادن سکه‌ها، به کما برود و ۳۰ سال سپس از کما دربیاید! این خط داستانی، اما به علت اهمیت آخر تشکیل تاثییر در پی شیوع کرونا، به شکلی دیگر تحول کرد.

حاشیه مهم اولین فصل «زیرخاکی» وجود گوهر خیراندیش در این تاثییر و انتشار کردن تصاویری غیرمتعارف از او در یک مراسم عروسی در روزهای پیش از پخش سریال می بود که شائبه توقیف آن را به وجود آورد. بالاخره یک روز پیش از اغاز ماه رمضان، سیمافیلم از پخش این سریال و پیگیری حقوقی ماجرا از سوی سازمان صداوسیما خبر داد.

ادامه مطلب
مسعود بهنود با انتشار کردن عکسی خبر از درگذشت یک روزنامه‌نگار داد

شیوع کرونا حتی روی تشکیل «زیرخاکی ۲» هم تاثییر گذاشت؛ به نحوی که تشکیل این تاثییر به طول انجامید و در حالی که در ابتدا برای پخش در ماه رمضان ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده می بود، جای خود را به «احضار» داد و این سریال کمدی، در نهایت بعد از ماه رمضان روی آنتن شبکه یک رفت.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

نزدیک به ۶ ماه بعد از پخش فصل اول این تاثییر و در اغاز اغاز تصویربرداری فصل دوم، جلیل سامان سازنده سریال که از ممیزی «زیرخاکی» در بازپخش آن شاکی می بود، از کارگردانی سری دوم انصراف داد، ولی چند روز سپس با مذاکره مجدد، به این پروژه برگشت و ساخت «زیرخاکی ۲» را اغاز کرد.

در فصل دوم «فریبرز باغ‌بیشه» دچار ماجراهای خانه مصادره‌ای و پر از اشیای عتیقه و فرار از دست «اسکندر» کاراکتر منفی تاثییر (با بازی نادر فلاح) است. در انتهای این فصل، او که به جستوجو ساک پر از سکه‌ها در نزدیکی‌های مرز رفته، با دعوا نیروهای بعثی به اسارت درمی‌آید و زیاد تر زمان فصل سوم سریال را در اسارت می‌گذراند.

ادامه مطلب
«خداوند نگذرد از جفاکاران»؛ عکس العمل پرویز پرستویی درمورد حال و هوای این روزهای بهرام‌ بیضایی/عکس

«زیرخاکی ۳» که در نوروز و رمضان ۱۴۰۱ برای اولین بار روی آنتن رفت، ماجرای آزادی «فریبرز» از اسارت و مقابله او با «اسکندر» را روایت می‌کند.

«زیرخاکی» پُر بازپخش‌ترین شد؟

اتفاق دلنشین و کم‌نظیر مجموعه «زیرخاکی» بازپخش‌های زیاد آن از شبکه‌های سراسری تلویزیون است. در سال‌های تازه و خصوصا سپس از حواشی که برای فصل ششم مجموعه «پایتخت» رقم خورد، «زیرخاکی» جای آن را گرفت و یکی از پرتکرارترین سریال‌های سیما شد.

برای مثال در طول سال ۱۴۰۱، شبکه‌های افق، آی‌فیلم و تماشا هرکدام یک مرتبه، همه سه فصل این سریال را از ابتدا تا انتها روی آنتن بردند. این در حالی است که «زیرخاکی ۳» نوروز همان سال برای نخستین بار پخش شده می بود و با احتساب بازپخش‌ها، تنها در یک سال مجموعا چهار مرتبه روی آنتن رفت!

تکنیک‌های خاص سامان

از ویژگی‌های مجموعه «زیرخاکی»، بازی‌های خوب هنرپیشه‌های آن است که از ترکیب توانمندیهای بازیگران و تکنیک‌های کارگردان برای بازی گرفتن از آن‌ها به دست آمده است.

اصغر نقی‌زاده که در آثار بسیاری نقش رزمنده را بازی کرده و شخصیت شوخ‌طبعی دارد، در «زیرخاکی» نقش متفاوت یک مسئول دولتی را ایفا می‌کند و به همین علت، مطابق روایت خودش، جلیل سامان برای تشکیل حس مناسب، از او می‌خواسته که مابین ضبط سکانس‌ها، تنها در اتاق بماند و با فردی برخورد نداشته باشد! چراکه این بازیگر در «زیرخاکی» شخصیتی جدی را عکس می‌کند و با تعامل بین اعضای گروه تشکیل، به همان شخصیت شوخ‌طبع خود در «آژانس شیشه‌ای» برمی‌گردد!

ادامه مطلب
سفیر جمهوری بلاروس امروز از میراث جهانی شوش بازدید کرد » اصفهانیا

رفت و آمد زیاد بازیگران

تفاوت مهم «زیرخاکی» با «پایتخت» و «نون خ» ـ برندهای سریالی دیگر شبکه یک ـ ابتنای این سریال بر یک کاراکتر است؛ در حالی که در «پایتخت» یک خانواده محوریت دارد و در «نون خ» که نام آن از شخصیت مهم‌اش گرفته شده، طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها در تکه‌های گوناگون محوریت می‌یابند و قصه‌های پررنگی دارند.

قصه «زیرخاکی»، اما تنها حول «فریبرز باغ‌بیشه» و همسرش «پریچهر» و ایده محوری جستجوی «فریبرز» برای یافتن گنج می‌چرخد. هنرپیشه‌های مهم سریال هم تنها پژمان جمشیدی و ژاله صامتی در این دو نقش و رایان سرلک بازیگر نقش فرزند آن‌ها می باشند.

بر همین مبنا شخصیت‌هایی با وجود هنرپیشه‌های شناخته‌شده سینما و تلویزیون، در یک یا دو فصل از مجموعه «زیرخاکی» حاضر شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به هادی حجازی‌فر در نقش «فرهاد باغ‌بیشه» و گوهر خیراندیش در نقش «توران خانم» در فصل اول، ستاره پسیانی در نقش «فرنگیس» در فصل دوم و نسرین نصرتی در نقش «حوریه» در فصول دوم و سوم اشاره کرد.

ادامه مطلب
مورایس در آزادی به فکر بازی با گل گهر می بود

در سری چهارم «زیرخاکی» نیز سیاوش چراغی‌پور، بهراد خرازی، کوروش سلیمانی و محمد شیری به جمع بازیگران سریال اضافه شده‌اند که با دقت به روال قصه، دور از انتظار است برخی از آن‌ها در فصول احتمالی بعدی سریال وجود داشته باشند.

مسئله دلنشین آن که در یکی از نخستین تکه‌های «زیرخاکی ۴»، بالأخره سپس از سه فصل، تکلیف شخصیت «فرهاد باغ‌بیشه» تا حدی روشن شد. در تکه سوم، فرمانده اسبق او عکس‌هایی از این کاراکتر را به نمایش گذاشت که در کشورهای اروپایی گرفته شده می بود و «فرهاد» را در حال مأموریت نشان می‌داد؛ مأموریتی که بی‌سرانجام همه شده و دیگر خبری از این کاراکتر نیست.

مسئله بامزه آن که عکس‌های هادی حجازی‌فر در اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی، به وسیله فتوشاپ به عکس‌های کاراکتر «فرهاد باغ‌بیشه» تبدیل شده می بود و این کار با نگاهی اجمالی به تصاویر اشکار است.

۲۴۵۲۴۵

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments