اصفهان، هم‌صدای اوتیسم

به مناسبت اغاز ماه جهانی آگاهی از اوتیسم اصفهان و اوتیسم


به گزارش اصفهانیا

دوم آوریل روز جهانی آگاهی اوتیسم در تقویم جهانی و اغاز هفته جهانی آگاهی اوتیسم در جهان است. در ایران، اما به علت همزمانی این روز با تعطیلات نوروز و روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین، این روز مهم با بی مهری روبه رو می‌شود هرچند با گسترش شبکه‌های اجتماعی آگاهی‌بخشی درمورد اوتیسم روال امیدوارکننده‌ای داشته است

دوم آوریل روز جهانی آگاهی اوتیسم در تقویم جهانی و اغاز هفته جهانی آگاهی اوتیسم در جهان است. در ایران، اما به علت همزمانی این روز با تعطیلات نوروز و روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین، این روز مهم با بی مهری روبه رو می‌شود هرچند با گسترش شبکه‌های اجتماعی آگاهی‌بخشی درمورد اوتیسم روال امیدوارکننده‌ای داشته است اما روز جهانی اوتیسم که از سال ۲۰۰۸ در تقویم سازمان ملل متحد قرار گرفته هم چنان نیازمند آگاهی‌بخشی است. اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی اشکار می‌شود و می‌تواند چالش‌های بسیاری را در زندگی اجتماعی افراد مبتلا به آن تشکیل کند. نحوه برقراری ربط، حرکت و یادگیری افراد اوتیستیک با دیگران متفاوت است. یادگیری، تفکر و توانایی حل قضیه در این افراد می‌تواند متفاوت باشد. هر سال در دوم آوریل، مردم در سراسر جهان روز جهانی آگاهی از اوتیسم را گرامی می‌دارند. این روز به‌گفتن فرصتی برای افزایش آگاهی در رابطه اختلال طیف اوتیسم ترویج فهمیدن و پذیرفتن، و تشکر از استعدادها و شراکتهای منحصر به افراد مبتلا به اوتیسم است در تعداد بسیاری از کشورها این روز اغاز هفته جهانی آگاهی‌بخشی اوتیسم نیز هست. در یک پویش جهانی، رنگ آبی نماد جهانی اختلال اوتیسم معارفه شده است، و شهرهای بزرگ جهان برای جلب‌دقت افکار همگانی در روز جهانی اوتیسم، ساختمان برجسته‌ای را با رنگ آبی، نورپردازی می‌کنند و افراد با پوشیدن لباس آبی تلاش می‌کنند تا نظر دیگران را برای آگاهی‌بخشی اوتیسم جلب کنند. روز جهانیِ آگاهی‌سازی درمورد‌ اوتیسم، یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد درمورد‌ی سلامتی است. با اهمیت ترین مقصد از این نام‌گذاری، آشنایی با سختی‌های اوتیست‌ها و دقت جامعه به همیاری در فرایند رشد و جامعه‌پذیری آن‌ها است. اصفهان از جمله شهرهای پیشتاز در آموزش و آگاهی بخشی اوتیسم در ایران است. عمل های مهم و اثرگذاری درمورد اوتیسم در اصفهان انجام شده و در حال شکل‌گیری است. اصفهان درمورد اوتیسم شهر اولین‌ها است و عمل های آموزشی، آگاهی بخشی و فرایند رشد و جامعه پذیری بسیاری در اصفهان برای اوتیسم انجام شده است که در ادامه به مرور با اهمیت ترین آنها می‌پردازیم:

ادامه مطلب
ترکیب برنده برای احیای زاینده‌رود » اصفهانیا

بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم سرزمین

بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم سرزمین نه در پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر ایران بلکه سال قبل در اصفهان افتتاح شد. مجتمع آموزشی مهر آفرین اختصاصی کودکان اتیسم با شراکت خیرین مدرسه‌ساز زنده یاد حاج محمد سلامتیان، حاج حسن حدادی، حمیدرضا سلامتیان و اداره‌کل نوسازی مدارس استان اصفهان احداث شد و بزرگ‌ترین مدرسه تخصصی اتیسم سرزمین لقب گرفت.

این مجتمع آموزشی با ۳۵۰۷ متر مربع زیربنا،  ۳۹۸۸ متر مربع محوطه سازی، ۵۹۰۷ متر مربع متراژ زمین، ۳۰۰ متر طول دیوارکشی، ۳۴۰ متر مربع سالن همایش، ۶۵۰ متر مربع زمین چمن مصنوعی، ۱۶۰ متر مربع سالن غذاخوری و سازه بتنی تاسیس شد این مجتمع آموزشی شامل ۲۲ کلاس درس، ۳ اتاق اداری، یک سالن غذاخوری و اتاق‌های تاریک، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، ورزش، کار درمانی، بازی درمانی، بهداشت، مشاوره، سایت رایانه و کارگاه‌های آموزشی است و منحصر به فردترین مدرسه اتیسم در سرزمین به حساب می‌آید. این مدرسه با امکانات درمانی و اقامتی برای دانش آموزان اتیسم از شهرهای دیگر و نیز احداث کارگاه‌های آموزشی برای زندگی با لیاقت دانش آموزان، به مجموعه‌ای بی بدیل در سرزمین تبدیل شده است.

ادامه مطلب
 وزیر نیرو کجایی؟ » اصفهانیا
آخرین مطالب

1712082856 175 به مناسبت اغاز ماه جهانی آگاهی از اوتیسم اصفهان و 

اولین شرکت کننده دارای اختلال اوتیسم در برنامه استعدادیابی ایرانی

اولین‌های اتیسم با نام اصفهان و اصفهانی‌ها گره خورده است. سال ۱۴۰۱ و برنامه استعدادیابی عصر تازه که از شبکه سوم صداوسیما پخش می‌شد میزبان اولین شرکت کننده دارای اختلال اتیسم می بود. فردین سلطانی اولین شرکت کننده دارای اختلال اتیسم برای خواندن قطعه «دلداده توام» به روی صحنه دعوت شد و با اجرای خود توانست گفتن اولین شرکت کننده دارای اتیسم در یک برنامه استعدادیابی ایرانی را از آن خود کند. جوان ۱۹ ساله اصفهانی که با اختلال اتیسم به گفتن یک محدودیت روبرو نشده و با صبر و آموزش مربی خود امیر سالار شریفی و حمایتو از خود گذشتگی خانواده فردین خوانندگی را انتخاب کرد و در این مسیر موفق شد.

ادامه مطلب
قاصدان نشاط بر بالین کودکان بیمار » اصفهانیا

 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

اولین کافه اشتغال‌زا اتیسم در اصفهان

بعد از وجود فردین سلطانی اولین خواننده دارای اختلال اوتیسم در یک برنامه تلویزیونی استعدادیابی (عصر تازه) اصفهان میزبان اولین کافی‌شاپ اشتغال‌زا برای افراد دارای اختلال اوتیسم با نام «اوت نوت» در مردادماه سال قبل می بود.  افتتاح اولین کافه اختصاصی اوتیسم در اصفهان را می‌توان نقطه عطف رویدادهای اتیسم در اصفهان نامید. کافی‌شاپ اوت نوت کافه‌ای است که برای توانمندی افراد دارای اختلال اوتیسم اشتغال‌زایی کرده است.  هم این چنین مقصد این کافه  افزایش آگاهی جامعه نسبت به اختلال طیف اوتیسم است که برای این مقصد طرحی با گفتن «در بغل امن جامعه» توسط این کافه برای آموزش توانایی‌های ارتباطی و وجود موثر افراد دارای اختلال اتیسم در جامعه اجرا شد که با استقبال خوب مردم اصفهان نیز روبه رو شد.

ادامه مطلب
سفیر مهر؛ خبر خوش سال تحصیلی 1402 اصفهان

1712082857 517 به مناسبت اغاز ماه جهانی آگاهی از اوتیسم اصفهان و 

چاپ اولین کتاب توانایی زیسته مادر فرزندی دارای اختلال اوتیسم

برای اولین‌بار در ایران، ناهید ادیب مادر فرزندی دارای اختلال اوتیسم، توانایی زیسته خود را در قالب یک کتاب با نام «چشم به راه آسمان باش» آبان سال قبل انتشار کرد ناهید ادیب نویسنده کتاب و مادر فردین سلطانی توانایی زیسته خود را به رشته تحریر در آورده و در این کتاب خاطرات و زندگی فرزند دارای اختلال اوتیسم را به‌طوری نوشته که مخاطب را دچار کند و جنبه آموزشی و آگاهی‌بخشی نیز داشته باشد.

اوتیسم که تا چند دهه پیش اختلال ناشناخته‌ای می بود، به «بیش‌فعالی»، «وسواس»، «ناآرامی»، «عصبیت» یا «درخود بودن» کودک تعبیر می‌شد. اوتیسم بیماری نیست و درمان یا دارو نیز ندارد، اما توان‌بخشی و آموزش و پذیرفتن در جامعه، پشتیبانی بزرگی برای زندگی جدا گانه افراد اوتیستیک می‌تواند باشد. مطابق آمارهای انتشار شده تعداد مبتلایان به اتیسم در ایران بین ۸۰۰ هزار تا ۵/۱میلیون نفر برآورد می‌شود که نزدیک به ۵/۱ تا  ۲ درصد جمعیت ایران است.

ادامه مطلب
سوکوت :آیین پاییزه کلیمیان اصفهان » اصفهان امروز آنلاین

1712082857 821 به مناسبت اغاز ماه جهانی آگاهی از اوتیسم اصفهان و 

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

0 0 votes
نظر دهی
Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments