آقای جبلی! دیدید که مجبور شدید راهی را که رفتید برگردید و حرفی را که زدید پس بگیرید؟

آقای جبلی! دیدید که ناچار شدید راهی را که رفتید برگردید و حرفی را که زدید بعد بگیرید؟


به گزارش اصفهانیا

مدیریت تلویزیون با کدام ایده
از ابتدای وجود تیم پیمان جبلی در راس جریان مدیریتی صداوسیما، نظرات متغیری از جانب مدیران رسانه ملی درمورد‌ مفهومی به نام سلبریتی نقل شده است. یکی از نکاتی که در اراعه‌ نظرات این افراد گم شده و به آن اشاره‌ای نشده، توضیح مفهوم چیستی سلبریتی است. در هیچ‌کدام از سخن بگویید‌هایی که این افراد کرده‌اند، تعریفی از این که سلبریتی چه فردی است، مشاهده نمی‌شود. این نوشته از یک طرف علتسردرگمی مخاطب شده و از طرف دیگر برای سازمان هم امتیازی منفی است و نشانگانی از بلاتکلیفی در این حوزه است.

اختلاف نظرها در نوشته روبه رو رسانه ملی با ستاره‌هایی که به‌واسطه تلویزیون رشده کرده بودند، تا حدی داغ شد که در طول دو سال و نیم قبل، بیشتر از ۲۰ بار مدیران سازمان، درمورد این نوشته سخن بگویید کردند. با این وجود عکس عمومیت‌یافته‌ای که از شیوه مدیریت چهره‌ها درتلویزیون شکل گرفته می بود، با رجوع به نظرات و ایده‌های وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما می بود.

وحید جلیلی در ۱۷ آبان ۱۴۰۱ در آیین افتتاح شبکه‌ رویا در دانشگاه صداوسیما، حرف های می بود: «سلبریتیسم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن مبتلا شد و امروز ناظر عوارض و عواقب آن است، اتفاقی است که نیاز به بازدید و کار دارد و این برعهده رسانه ملی است که برای دورشدن از این معضل، باید در دو حوزه مهم یعنی در نسبت با جمهور و نخبگان نقش‌آفرینی موثر کند.»

ادامه مطلب
مطلب وزیر ارشاد به جشنواره تئاتر فجر » اصفهانیا

جلیلی در او مباحثه با ماهنامه‌ سوره در تاریخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۲اظهارات قابل تاملی داشت و به‌طوری تفکر حاکم بر مدیران رسانه ملی را تشریح کرد و او گفت: «علت این که تحول ملزوم و الزامی شد این می بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان‌ها مختصر بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم. تا می‌توانیم به سلبریتی‌ها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. سپس از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب به‌شدت ریزش و کم شدن کرد، هم سر بزنگاه‌ها افرادی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»

این چنین او در جواب به انتقادات به رویکرد حذفی نسبت به سلبریتی‌ها حرف های می بود: «شما دلواپس چه چیزی هستید؟! دلواپس حذف هستید؟! چطور اگر شما به زمان ۴۰ سال، ۵۰ درصد جمعیت سرزمین را سانسور کنید، هیچ اشکالی ندارد ولی اگر یک سلبریتی که ۲۰ سال روی آنتن بوده، شش ماه نیاید همه از بسیج دانشگاه شریف تا رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب سروصدا می‌کنند؟!… همین ادبیات انتقادی حاکم تحت گفتن «نظریه جذب» این بلا را سر مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی آورد.»
قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما که قبلا هم درمورد‌ «سلبریتیسم سخیف» اظهارات قابل تاملی کرده می بود، در ۲۵ مرداد ۱۴۰۲گفت: «شما سلبریتی را فقط مجری و بازیگر تعریف کردید که این نادرست است. اتفاقا رسانه باید نسبت خود را با جامعه پیرامونی و زنده ایران برقرار کند و فقط بازیگر و مجری، چهره نشوند. در قاب تلویزیون باید از ظرفیت‌هایی که در حوزه، دانشگاه، نشر، مراکز هنری، منبرها و… هست منفعت گیری کنید. مزیت نسبی شما این است که سخن خود را گفتن کنید؛ این که روی ایران، روی اسلام، روی هویت و فرهنگ ایرانی، اسلامی و انقلاب اسلامی اصرار و تمرکز کنید.»

ادامه مطلب
گفتمان رنج از ادبیات فلسطین باید کنار گذاشته بشود / خوشبختانه ادبیات فلسطین دچار جدال مدرنیسم-پست مدرنیسم نشده است

رئیس صداوسیما چه می‌گوید؟
انگار پیمان جبلی رئیس صداوسیما علمگراتر از قائم‌مقامش فکر می‌کند و همین علتشده می بود که جواب‌ها و اظهارنظرهایش مشابه با شرایط گوناگون تحول کند. پیمان جبلی درمورد خواست مخاطبان برای برگشت چهره‌های مشهور به رسانه ملی در اول آذر ماه ۱۴۰۰ او گفت: «از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از همه ظرفیت‌ها و قوت آنتن برای جلب مطمعن و جذب نظر مخاطبان منفعت گیری کند و هیچ‌گونه ظرفیتی را نباید نادیده بگیرد.» او این چنین اصرار کرد: «منفعت گیری بهینه از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از ضوابط و معیارهای اساسی سازمان است، در دوره تازه ما تلاش می‌کنیم از هیچ ظرفیتی در حوزه توانمندی، توانایی، محتوا، ژانرهای برنامه‌سازی در حوزه نیروی انسانی غافل نشویم و همه را به رسمیت شناخته و از تک‌تک آنها صیانت کنیم.»

ادامه مطلب
کمند، کتابفروشی متفاوت

جبلی در ۲۵ اسفندماه همان سال در او گفت‌وگویی با سالنامه «همشهری» او گفت: «متاسفانه هم چنان در فضای بلاتکلیفی به سر می‌بریم که یقیناً این هم جزء کارهای جدیدی است که در دوره تحولی، ما یک نظام‌دهی و یک سازماندهی به مدیریت چهره‌ها باید داشته باشیم؛ نه از موضع سلبی بلکه از موضع ایجابی.»
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ پیمان جبلی در حاشیه مراسم یادبود زنده‌یاد نادر طالب‌زاده در جواب به مهر درمورد تردیدها درمورد وجود سروش صحت در فصل تازه «کتاب‌باز» و این که این گمانه‌زنی‌ها شائبه ممنوع‌الکاری وی را به وجود اورده است، او گفت: «چیزی به نام ممنوع‌الکاری در صداوسیما وجود ندارد، برنامه‌ها تحول می‌کند، تهیه‌کننده تشخیص می‌دهد که با تیم تازه کار کند. تهیه‌کننده این برنامه در فصل قبل و در دوره‌ای پیش از این که من (رئیس صداوسیما) باشم برنامه‌اش همه شده می بود. من هنگامی آمدم مطلع شدم. اکنون هم تهیه‌کننده، مدیرگروه و مدیر شبکه تصمیم خواهند گرفت که فصل تازه را چطور اغاز کنند.» تا امروز، حالت صحت برای برگشت کتاب‌باز اشکار نشده است.
رئیس سازمان صداوسیما، ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ درمراسم گرامیداشت روز دانشجو به تحکیم فکر و مقصد در برنامه‌سازی‌ در دوره تحول اشاره و اصرار کرد: «صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. هنگامی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی‌محوری نباشد باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تحکیم کنیم.» این اظهارنظر جبلی جنجال بسیاری به پا کرد و دو روز سپس و در ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در جواب به سوالی مبنی‌بر این که منظورش از سلبریتی سالم چه بوده است، تصریح کرد: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم چهره‌ها باید در خدمت مردم، سرزمین، قیمت‌ها، باورها و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهره‌هایی را که در این عرصه حاضرند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی می‌فشاریم. درهای صداوسیما همیشه روی آنها باز است و امیدواریم چهره‌ها هم در را روی خود نبندند، در را روی خود باز کنند و از ظرفیت رسانه ملی به‌خوبی منفعت گیری کنند.»
پیمان جبلی در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در روز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲، درمورد وجود سلبریتی‌ها در صداوسیما او گفت: «ما در یک‌سال تازه در برنامه‌هایی که در مناسبت‌های گوناگون داشتیم همانند شب یلدا، شب تحویل سال نو، ایام ماه رمضان و ایام ماه محرم و سایرعرصه‌ها، اثبات کردیم که نیاز به چهره‌های هنجارشکن و عنود و لجباز نداریم و عملا برنامه‌های خود را با چهره‌هایی که از محبوبیت خوبی برخوردار شده‌اند، ادامه داده‌ایم. این سیاست مقطعی ما نیست، بلکه این یکی از سرفصل‌های ثابت سند تحول صداوسیما بوده که ما به آن پایبندیم و به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد. وقتی که رسانه ملی تصمیم بگیرد از چهره‌ها منفعت گیری کند، حتما این دسته‌بندی را مراعات خواهد کرد و حتما دقت خواهد داشت که امکان، زمان و ظرفیت دیده شدن را در اختیار افرادی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجارهای جامعه را نداشته باشند. ما به این چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این نوشته نیست.»

ادامه مطلب
عقب نشینی بزرگ صداو سیما؛ تا ۹۰ درصد تخفیف برای واگذاری آنتن انتخاباتی/ نامزدها از گرانی نرخ اولیه استقبال نکردند

۲۳۳۰۲

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author