یک مقام صداوسیما: دیگر نمی‌توان حرفی از مخاطب ۸۰ درصدی یا ۹۰ درصدی به میان آورد؛ این دوره در تمام دنیا تمام شده

دیگر نمی‌توان حرفی از مخاطب ۸۰ درصدی یا ۹۰ درصدی به بین آورد؛ این دوره در همه دنیا همه شده » اصفهانیا


به گزارش اصفهانیا

به گزارش اتفاقات ایران و به نقل از خبرآنلاین،محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما درمورد بازدید چند منظوره تعداد مخاطبان در تلویزیون و چند مسئله دیگر توضیحاتی داد.

به تازگی صداوسیما نظرسنجی از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان انتشار کرد که به تماس‌های مردمی سامانه ۱۶۲ برمی‌گشت. چرا که امروز محتوای تلویزیون در جعبه جادو قابل مشاهده نیست بلکه مخاطبان می‌توانند از بسترهای مختلفی چه تلوبیون و شبکه مجازی سپهر و چه دیگر شبکه‌های اجتماعی پیگیرِ سریال و برنامه خاص خودشان باشند.
از این جهت صداوسیما تصمیم دارد با ظرفیت‌های مختلفی برنامه‌ها و سریال‌ها و تعداد مخاطبینش را مورد سنجش و برسی قرار دهد. در قدم اول نظرسنجی بنابر سامانه ۱۶۲ انتشار شد که از بین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی به ترتیب شبکه‌های سه، دو، چهار، آی‌فیلم و یک دارای بیشترین تماس‌های مردمی بودند. برنامه‌های «محفل» و «زندگی بعد از زندگی» جایگاه پرمخاطب‌های تعطیلات را به واسطه نظرات مخاطبین در سامانه ۱۶۲ به خودشان تعلق دادند.

یقیناً در این بین سریال‌های نوستالژی همچون «پایتخت» و «دلدادگان» هم موردنظر مخاطبان در تماس‌های تلفنی ۱۶۲ قرار گرفت که قابل دقت می بود. اما مدام نظرسنجی صداوسیما برای صاحبان سریال‌ها و برنامه‌ها و مدیران شبکه‌های تلویزیونی اهمیت داشته و دارد.

ادامه مطلب
حمیدرضا بانی؛ همراه اصفهان با دوربین و دوچرخه

محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در او گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم درمورد نظرسنجی جامع‌تر با درنظر گرفتن ظرفیت‌های مخاطب در تلوبیون و فضای‌مجازی به عبارتی سنجش مخاطبان برودکست و برودبند توضیحاتی داد که قابل تأمل است. او در این باره او گفت: امسال ماه مبارک رمضان و عید نوروز تلاقی داشتند که ما در حال جمع‌بندی نظرسنجی‌ها با ظرفیت‌های گوناگون نه تنها محتوای پخش شده در قاب تلویزیون بلکه تعداد مخاطبان در تلوبیون و فضای‌مجازی و تماس‌های تلفنی سامانه ۱۶۲ را درنظر داریم و در آن گزارش نهایی لحاظ کرده‌ایم.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ترانه فیلم سینمایی گیج‌گاه به آتیلا پسیانی تقدیم شد » اصفهان امروز آنلاین

وی با اشاره به افزایش ۸ درصدی تعداد مخاطبان نسبت به عید نوروز سالِ قبل و سریال‌ها و برنامه‌های پربیننده، پافشاری کرد: الان مقدار مجموعه مخاطبان سازمان صداوسیما نسبت به زمان شبیه سالِ قبل در اختصاصی‌های نوروز و ماه مبارک رمضان ۸ درصد افزایش مخاطب داریم. در رابطه سریال‌ها به ترتیب سریال‌های «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» قرار دارند. رقابت در اختصاصی برنامه‌های افطار تقریباً با اختلاف دو سه دهم درصد به طور مشترک بین «زندگی بعد از زندگی» و «محفل» است.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درمورد اظهار تعداد مخاطبان از طریق تماس‌های سامانه ۱۶۲ و حتی تلوبیون و فضای‌مجازی به این مسئله اشاره کرد: دقت به همه ظرفیت‌های مخاطبان در بسترهای گوناگون مقتضیات عصری است که در آن قرار داریم. در این عصر دیگر نمی‌توان فضای‌مجازی را نادیده گرفت و فقط مخاطب برودکست را مورد برسی قرار داد. عده‌ای از مردم امکان پذیر از تلویزیون محتوا را جستوجو کنند و احتمالا عده‌ای زیاد تر به دلایل مختلفی، این محتوا را از فضای‌مجازی، تلوبیون و بسترهای دیگر جستوجو کنند. به همین خاطر همه ظرفیت‌ها را درنظر گرفتیم که دقت مخاطبان در گونه‌های گوناگون نمایشی متفاوت است. یعنی مخاطبان سریال یا برنامه‌ای را زیاد تر در تلویزیون دیده‌اند و یا به سراغ فضای‌مجازی برای تماشای آن مجموعه رفته‌اند. اما این مسئله وجود دارد که امروز مردم تلویزیون را فقط در قابِ تلویزیون نمی‌بینند.

ادامه مطلب
«پرویز خان »، خوب می بود، کافی نه! » اصفهانیا

شاکری‌نژاد با اشاره به این که تقریباً ۸۰ درصد کودکان برنامه‌های صداوسیما را جستوجو می‌کنند، او گفت: در این دوره دیگر نمی‌توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به بین آورد. این دوره در همه دنیا همه شده است. چرا که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، سریال و برنامه را منحصراً از قابِ نمایشگر تلویزیون جستوجو نمی‌کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته‌اند. به مراتب برودبند گوی سبقت را از برودکست گرفته و به این جهت دوره سریال خیابان‌خلوت‌کن همه شده است. ما در آخرین نظرسنجی که الان داریم تقریباً ۸۰ درصد کودکان ما برنامه‌های صداوسیما را تماشا می‌کنند که فقط منحصر به شبکه کودک نیست و می‌تواند در شبکه امید و شبکه‌های دیگر باشد.

او گفت: این مقدار در رابطه بزرگسالان کمتر است. تقریباً ۷۰ درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می‌بینند. حال بخشی در قابِ تلویزیون و بخشی دیگر در تلوبیون، شبکه سپهر و دیگر شبکه‌های اجتماعی و مجازی؛ اما در عین حال مصرف خبر مخاطبین بالاتر از محتوای تولیدی‌مان است. اگر نگاهی به شبکه‌های پریننده داشته باشیم شبکه سه، شبکه آی‌فیلم و شبکه خبر جزو پرمخاطب‌های ما می باشند.

ادامه مطلب
«فردی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد»؛ روایتی تیتروار از مشکلات زنان / جریان‌سازی به سبک رضا حداد

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در جواب به این سوال که چه مقدار برگشت چهره‌ها در افزایش تعداد مخاطبان تأثیر داشته است، خاطرنشان کرد: از حق نگذریم تأثیر داشته است، اما به این مسئله باید دقت کرد که پرمخاطب‌های ما برنامه‌هایی بدون سلبریتی‌اند «محفل» و «زندگی بعد از زندگی» که حتی دکور هم ندارد. یعنی این‌طور القا نشود که برگشتن تعدادی از چهره‌ها به آن افزایش ۸ درصدی پشتیبانی کرده است؛ باز تکرار می‌کنم که حتماً تأثیر داشتند، اما از قضا پرمخاطب‌های این ایام از برنامه‌هایی می باشند که سلبریتی‌محور نیستند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

شاکری‌نژاد به تحول شاخصه‌های سنجش مقدار مخاطب و اثرسنجی برنامه‌ها با دقت به اقتضائات تازه او گفت: به گفتن مثال اکنون دیگر نمی‌پرسیم «آیا برنامه را دیده‌ای یا خیر؟» بلکه سوال می‌کنیم «برنامه را در چه بستری دیده‌ای؟». دقیق‌ترین نظرسنجی‌های ما نظرسنجی‌ای فصلی تبلتی ماست که سوال می‌کنیم «در فصل پاییز چند ساعت از برنامه‌های صداوسیما را دیده‌اید؟» آن‌هایی که به ما ساعت دقیق خواهند داد که چند دقیقه و ساعت در طول روز تلویزیون می‌بینند را «مخاطب رسانه ملی» محسوب می‌کنیم.

ادامه مطلب
وخامت حال جسمی یکی از مجریان پیشکسوت تلویزیون » اصفهان امروز آنلاین

وی درمورد ذائقه‌سنجی مخاطبان رسانه ملی برای مناسبت‌های خاص، او گفت: ذائقه‌سنجی یا نیازسنجی برای ایام و مناسبت‌های خاص چندماه سریعتر انجام می‌شود. به‌گفتن مثال از چند ماه قبل سوال می‌کنیم که مردم دوست دارند در عید نوروز چه محتوایی را از تلویزیون تماشا کنند که نتایج در اختیار معاونت سیما یا صدا قرار می‌گیرد.

۲۲۰۵۷

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author