به گزارش اصفهانیا
احتمالا آمار ۳۵درصدی مرگومیر رانندگان موتورسیکلت در تصادفات رانندگی می بود یا آمار ۷۰درصدی تصادفات رانندگی نوروز ۱۴۰۳ اصفهان که عامل انسانی تقصیر کار آن می بود که پلیس را واداشت بعد از برنامههای بسیاری که در راستای فرهنگسازی برای رانندگی کمخطر، صدور گواهینامه یکروزه موتورسواران، اهدای کلاه کاسکت و … داشت
احتمالا آمار ۳۵درصدی مرگومیر رانندگان موتورسیکلت در تصادفات رانندگی می بود یا آمار ۷۰درصدی تصادفات رانندگی نوروز ۱۴۰۳ اصفهان که عامل انسانی تقصیر کار آن می بود که پلیس را واداشت بعد از برنامههای بسیاری که در راستای فرهنگسازی برای رانندگی کمخطر، صدور گواهینامه یکروزه موتورسواران، اهدای کلاه کاسکت و … داشت بالاخره دست به برخورد جدیتر و منفعت گیری از اهرم جریمه بزند تا بتواند از حوادث جرحی و تبدیل مرگومیری که روزبهروز در حال افزایش است جلوگیری کند. یقیناً در سال ۹۹ می بود که دستگاه قضایی استان برای نخستین بار با همکاری معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری ، اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان و مراجع انتظامی، رسیدگی به پروندههای مربوط به رانندگی بدون گواهینامه را بهصورت ۱۰۰ درصد الکترونیک اغاز کرد اما بهتازگی رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز از اجرای مطرح اختصاصی برخورد با رانندگان بدون گواهینامه در محورهای مواصلاتی خبر داده که حاکی از آمار قابلدقت تخلفات در این حوزه است؛ ولی در این مورد بهخصوص، انصافا تقصیر بسیاری فهمید مسئولان یا دستگاههای گوناگون نیست و نظام خانواده است که بهنوعی مسئولیت همهقد این اتفاق و کمکاری را بر مسئولیتدارد.
این که پدرها طبق معمول رانندگی را در سنین پایین به فرزندان خود بویژه پسرها میآموزند را احتمالا زیاد شنیده باشید که گرچه کار شیرین و دلپسندی برای هر دویشان به حساب می اید اما پلیس نیست که باید خطرات حاصل از رانندگی کردن در فاصله مانده تا ۱۸ سالگی و سن قانونی کسب گواهینامه رانندگی را مسئولیتدار شود. چه ماشین چه موتورسیکلت ، فرقی نمیکند، تا وقتی که دوره قانونی کسب گواهینامه توسط افراد برای آنها طی نشود، میتوانند ارابه مرگ ایشان و افراد نزدیک همراهشان بوده و عامل خطرسازی در راه و جاده به شمار رود.
این که برخی افراد حوصله وجود در کلاسهای آموزشی رانندگی را ندارند خود حاکی از این است که افراد قانونمندی نیستند چرا که این دورهها علاوه بر صبوری، قاعده و قانون رانندگی را میآموزد ولی ناظر هستیم که تعداد بسیاری از افراد در سنین پایین یا حتی بالای ۱۸ سال، گواهینامه نداشته و بعضا به جستوجو تهیه غیرقانونی آن می باشند که نیاز به آزمون رانندگی نداشته باشد.
احتمالا منفعت گیری از اهرم جریمه و برخورد پلیس بتواند تا حدودی مانع از ابراز این تخلف باشد اما باید چه اتفاقی بیفتد تا خانوادهها که گاها خود قوانین حتی ابتدایی را بهدرستی مراعات نمیکنند، سربهراه شوند؟
بر پایه آمار بهدستآمده در کل ۱۴ روز اجرای مطرح نوروزی هزار و ۲۵۹ فقره تصادف در جادههای استان رقم خورد با دقت به وقوع ۲۹ فقره تصادف فوتی و جان باختن ۳۶ نفر در تصادفات امسال ، از نظر مقدار وقوع تصادفات فوتی و تعداد جانباختگان در سر صحنه تصادف، به ترتیب با افزایش ۳۸ و ۵۷ درصدی نسبت به زمان شبیه سال قبل روبه رو بودیم.
دسته بندی مطالب