دولت موقت کدام قراردادهای ایران و آمریکا را لغو کرد؟

دولت موقت کدام قراردادهای ایران و آمریکا را لغو کرد؟ » اصفهانیا


به گزارش اصفهانیا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست‌وزیر در پی استعفای دکتر سنجابی به گفتن سرپرست وزارت خارجه نیز منصوب شد. روزنامه‌ی کیهان در همان روز او گفت‌وگوی مفصلی با ایشان انتشار کرد. این او مباحثه شامل نکات برجسته‌ای می بود: از جمله ماجرای لغو قراردادهای رژیم پهلوی با شاه، دادگاه‌های انقلاب که با اعدام پی در پی سران رژیم زیاد محل او گفت و گو و او مباحثه می بود و شایعه‌ی احیای سازمان امنیت و… قسمت‌هایی از حرف های‌های دکتر یزدی را در این مصاحبه می‌خوانید:

لغو قراردادهای ایران و آمریکا

… ما می‌دانیم که در قبل قراردادهای بسیاری دولت ایران با کشورهای خارجی من‌جمله آمریکا منعقد کرده و تعداد بسیاری از این قراردادها در اتاق‌های دربسته و به طور سری بوده، و در یک مرجع صلاحیت‌دار به طور واضح، این قراردادها نقل نشده و ملت ما از مفاد این قراردادها خبر دقیق در دست ندارد به این علت ما نمی‌توانیم بگوییم که این قراردادها کلا و یک‌جا لغو بشود یا نه. سیاست دولت این است که در این قراردادها تجدید نظر کند و آن‌چه را که زیان اور به حال منافع و مصالح ملت باشد بدون شک لغو می‌کنیم. از مجموعه‌ی این قراردادها، مقدار بسیاری از آن‌ها نظامی بوده که لغو کردیم. برای مثال قراردادهای مربوط به خرید زیردریایی لغو شده و قراردادهای فرد دیگر نیز لغو شده و بقیه‌ی قراردادها نیز در دست بازدید است که این‌ها نیز لغو خواهد شد.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان سه شنبه 14 فروردین1403 » اصفهانیا

در این‌جا ملزوم است که به این مسئله نیز اشاره کنم که روزنامه‌ها یکی از دلایل استعفای دکتر سنجابی را مربوط به این قراردادها دانسته بودند و گفتن شده می بود که در هیات دولت با مشی ضد امپریالیستی ایشان مخالفت شده و نظر کرده بودند که قراردادهایی لغو بشود و دولت مخالفت کرده، این نوشته به هیچ وجه صحت ندارد و از طرف دکتر سنجابی هیچ زمان یک لایحه‌ی اشکار به هیات دولت برای این‌که این قرارداد و یا آن قرارداد لغو بشود، هیچ زمان داده نشده تا مورد مخالفت قرار گیرد. به این علت خبری که در این عرصه در روزنامه‌ی کیهان منعکس شده می بود صحن ندارد.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ببینید| تصاویری از زندان امام هادی(ع) در سامرا 

درمورد‌ی دادگاه‌های انقلاب

راجع به دادگاه‌های انقلاب اسلامی ایران شایع کرده‌اند که هیچ حکم اعدامی نیست که صادر بشود، مگر آن‌که دکتر یزدی آن را امضا کند. این سخن مطلقا صحت ندارد…

دولت در دادگاه‌های انقلابی هیچ‌گونه نقشی ندارد. دادگاه‌های انقلاب جدا گانه از دولت می باشند. من هم به گفتن شخص خودم هیچ‌گونه دخالتی در این دادگاه‌ها ندارم. یقیناً صریحا حرف های‌ام و باز هم تکرار می‌کنم که با برخی از روشی عمل این دادگاه‌ها موافق نیستیم چون معیارهای اسلامی باید در دادگاه‌های انقلاب مراعات شود. باید فرق قائل بشویم بین فردی که مجرم است و باید اعدام بشود با این‌که چطور محاکمه‌اش بکنیم و اعدام بشود. من معتقدم به اندازه‌ی کافی اسناد و شواهد حاضر هست که دادگاه‌ها را علنی بکنیم. مردم می‌خواهد بدانند که در این دادگاه‌ها چه می‌گذرد. باید همه افرادی که شکنجه شده‌اند بتوانند در دادگاه گواهی بدهند علیه آن افرادی که شنکجه‌شان داده‌اند. برای مثال دادگاهی که در تلویزیون نشان داده شد. دلیلی ندارد دادگاه مخفی باشد.

ادامه مطلب
آیا حدیث کساء معتبر است؟ » اصفهانیا

دنیا باید بداند که این دادگاه‌های ما به چه صورت است. هنگامی می‌گویم دنیا خواهش می‌کنم بنویسید منظور فقط دنیای اسلام است. هشتصد میلیون مسلمان به معجزه‌ای که در ایران اتفاق افتاده و نظاره می‌کنند. ما گفتیم دولت اسلامی ما شباهتی با دولت‌های دیگر ندارد. مدعی هستیم حکومت اسلامی ما نوع تازه و شکل جدیدی است. دنیا می‌خواهد بداند این شکل و نوع تازه حکومت چیست. یکی از ارکان حکومت ما عدل قضایی اسلام است، قوانین جزا در اسلام هست. ما نباید خجلت‌زده از این‌که قوانین جزای اسلام خود را علنا در معرض عمومی دنیا قرار بدهیم، باشیم.

به این علت معتقدم که باید دادگاه‌ها علنی باشد تا شهود همراه شوند و سخن‌شان را بزنند. مجددا اصرار می‌کنم که قضیه بر سر این نیست که این افرادی که کشته خواهد شد مجرم نیستند اما باید دادگاه‌ها بر پایه ضوابط اسلامی باشد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

تجدید سازمان امنیت

ادامه مطلب
چهره‌ای متفاوت از شهاب حسینی که تا کنون ندیدید/ عکس » اصفهان امروز آنلاین

سخن بگویید از تجدید حیات سازمان امنیت نیست، بلکه سخن بگویید از تصفیه‌ی حساب‌های این سازمان است. سازمان امنیت چندین هزار کارمند داشته و میلیاردها تومان اندوخته در این سازمان هست. ساختمان‌های متعدد در تهران و شهرستان‌ها دارد که باید به وضع این اموال رسیدگی شود. یک هیات از طرف دولت مامور شده که به حساب‌های این سازمان رسیدگی کند و ببیند ساختمان‌ها اکنون در اختیار چه افرادی است. سخن بگویید از تجدید حیات نیست و همانند یک شرکت منحله به حساب‌های آن رسیدگی می‌شود.

اما الزام دارد که حرف های شود، یک مملکت بدون داشتن سازمان‌های اطلاعاتی برای مسائل برون‌مرزی و درون‌مرزی نمی‌تواند باشد. ما با همه دنیا رابطه داریم و اتباع کشورهای خارجی به سرزمین ما رفت و آمد می‌کنند. با دقت به این‌که انقلاب ما اسلامی است و تعداد بسیاری از موازنه‌ها را در دنیا به هم زده است و نقشه‌ی سیاسی منطقه را به هم ریخته، لاجرم دشمنان انقلاب ما دشمنان بسیاری از کشورهای خارجی دارد، به این علت حتما مملکت ما به یک سرویس اطلاعاتی که بتواند با تحریکات اجانب در سرزمین مقابله کند، نیازمند است. اما این‌که آیا این ماموریت را چه بخشی از دولت و به چه شکل و به چه ترکیب انجام بدهد، قضیه‌ای است که قابل او گفت و گو و مطالعه است.

ادامه مطلب
توران مهرزاد درگذشت » اصفهانیا

۲۵۹۵۷

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author