امروز بیش از 90 درصد از نیازهای فولاد مبارکه از طریق ساخت داخل تأمین می‌شود

امروز بیشتر از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه از طریق ساخت داخل فراهم می‌شود


به گزارش اصفهانیا

در رابطه واحد بومی‌سازی توضیح دهید.

مهدی شهیدی، رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات:

واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه زیرمجموعه مدیریت برنامه‌ریزی و حمایتخرید است که شامل ۱۲ کارشناس و ۴ تکنسین است. این همکاران آماده‌سازی خواست‌های خرید، انجام، کنترل و مدیریت فرایند بومی‌سازی را بر مسئولیت دارند و خواست‌هایی را که ماهیت ساخت داخل دارند، از لحاظ کیفیت و تکمیل بودن اطلاعات فنی جهت یک خرید بی‌عیب مورد پایش قرار خواهند داد. ماهیت برخی خواست‌ها از همان ابتدا خرید خارجی است یا این که قبلاً خواست خرید داخلی موفق نداشته‌اند. همکاران ما هم در عرصه فعالیت‌های تخصصی قسمت‌بندی و تقسیم‌بندی شده‌اند و به مسائل تخصصی و فنی عرصه فعالیت خود اشراف دارند و هم ظرفیت بازار را در عرصه ساخت قطعات می‌شناسند؛ به این علت بین نیاز و توانمندی ربط برقرار می‌کنند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ایکس به دلیل عجیبی عکسی از فیلم هامون را حذف کرد/ اعتراض مهرزاد دانش

سامانه جامع بومی‌سازی تا چه اندازه به بهبود فرایندهای تعمیر و خرید پشتیبانی کرده است؟

این سامانه را سال قبل راه‌اندازی کردیم تا اگر توانمندیِ خاصی داخل سرزمین وجود دارد که همکاران ما از آن خبر ندارند به‌موازات خرید خارج روی این سامانه هم بارگذاری ‌شود. فراهم‌کننده‌ها یا سازنده دانش‌بنیان به این سامانه مراجعه و مشابه با توانمندی برای ساخت تجهیز بارگذاری‌شده اظهار آمادگی می‌کنند. این اظهار آمادگی بر روی کارتابل کارشناس بومی‌سازی به‌گفتن یک ماموریت درج می‌شود که پیرو آن فرایند پیگیری بومی‌سازی تجهیز یا قطعه انجام می‌شود.

آیا این سامانه می‌تواند نیازهای فولاد مبارکه را به توانمندی‌های داخلی نزدیک کند؟

در این فاصله شرکت‌هایی بوده‌اند که در عرصه قطعاتی که قبلاً خواست خرید خارجی داشته‌ایم اظهار توانمندی و همکاری کرده‌اند و همکاران من جهت برسی شرکت‌ها عمل کرده‌اند و خواست بومی‌سازی به سمت شرکت‌ها سوق داده شده است.

باتوجه‌به بهبود روال شناسایی تولیدکنندگان، اکنون چه مقدار از فراهم قطعات و مواد مصرفی و ماشین‌آلات در شرکت تا این مدت ارزبری دارند؟

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

فرایند بومی‌سازی در فولاد مبارکه یک کارِگروهی است که شامل تلاش و تلاش همه همکاران شرکت است. این فرایند که از ابتدای منفعت‌برداری شرکت موردتوجه مدیران ارشد و همکاران بوده با نزدیک به ۱۰ تا۲۰ درصد ساخت داخل اغاز شده و امروز بیشتر از ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه از طریق ساخت داخل فراهم می‌شود. در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۱.۵ میلیون یورو صرفه‌جویی حاصل از بومی‌سازی ما بوده است. این رقمی است که به‌صورت خالص داخل فولاد مبارکه شده و اگر موارد جانبی که مترتب بر این کار بوده را در نظر بگیریم، می‌توانیم توانمندسازی، تشکیل اشتغال و قطع وابستگی را هم اضافه کنیم که قاعدتاً به رقم بیشتری خواهیم رسید.

ادامه مطلب
سخنرانی بهرام رادان بعد از دریافت جایزه ترویج علم برای مستند «کاپیتان من»/ فیلم

آیا در فولاد مبارکه، در جریان بومی‌سازی تشکیل تکنولوژی هم انجام شده است؟

از ابتدای راه‌اندازی تعدادی از نقشه‌های ساخت از طراح کارخانه دریافت و توسط شرکت‌هایی که در دسترس بودند ساخته شد. سپس از ۱۰ سال از اغاز این روال، مدیریت شرکت به این نتیجه رسید که مدیریت ساخت داخل را برای ترقی سهم ساخت داخل تشکیل کند. دفترچه‌های ساخت تهیه و به‌تبع آن، دفاتر فنی در شرکت‌های سازنده تشکیل شد که سهم ساخت داخل را به‌شدت افزایش داد. ۱۰ سال این روال ادامه داشت و بعد از آن واحد بومی‌سازی تشکیل گردید. با دقت ‌به بلوغِ شرکت‌های سازنده، محوریت ساخت داخل به آن‌ها سپرده شد و کل مجموعه فولاد مبارکه همکار این دوستان شد؛ یعنی کارِ تیمی زیاد گسترده‌ای بین شرکت‌های سازنده و فولاد مبارکه پدید آمدو این همکاری به کسب تکنولوژی ساخت منجر شد. اکنون برنامه‌ای که برای این شرکت‌ها داریم این است که به‌صورت تخصصی به حوزه تشکیل قطعات موردنیاز ما داخل شوند. اگر سازنده‌ای صاحب نشان تجاری شود، قاعدتاً اکتساب تکنولوژی، حرکت فراتر از لبه تکنولوژی و ترقی کیفیت محصول را مورد نظر خود قرار می‌دهد. با دقت ‌به این رسالت، تعدادی از شرکت‌ها در عرصه نیازهایی که قابلیت و صرفه اقتصادی داشته‌اند آموزش داده شده‌اند و صاحب نشان تجاری ایرانی شدند و حتی در حوزه صادرات محصول خود نیز فعالیت می‌کنند.

ادامه مطلب
«پرویز خان »، خوب می بود، کافی نه! » اصفهانیا

باتوجه‌به این که فولاد مبارکه به سمت تشکیل فولاد با گریدهای خاص رفته است، در فراهم پشتیبانی‌ذوب‌ها و بومی‌سازی چه مقدار پیش رفته‌ایم؟

علی‌یار عراقی ، مدیر برنامه‌ریزی خرید:

مقوله پشتیبانی‌ذوب‌ها همانند فرومنگنزها و یا ترکیبات آلیاژی خاص به ذوب اضافه می‌شود. تولیدکننده‌های محدودی در سرزمین می باشند که توانسته‌اند کیفیت و نیاز فولاد مبارکه را پوشش دهند و ناچار زیاد تر این‌ها از خارج فراهم می‌شود. یکی از برنامه‌های بومی‌سازی سال ۱۴۰۳ رفتن به سمت بومی‌سازی برخی از این پشتیبانی‌ذوب‌ها به پشتیبانی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه است و در دو سال قبل، مواردی بوده که شرکت‌های گروه به سمت تشکیل و نوآوری این پشتیبانی‌ذوب‌ها رفته‌اند. باتوجه‌به این که این نوع کالاها حجم بسیاری از خریدهای خارج ما را شامل خواهد شد و جزو نیازهای شرکت‌های فولادساز است، یکی از اهداف سال ۱۴۰۳ این است که بتوانیم حتی یک مورد از این کالاها را با پشتیبانی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که در عرصه تشکیل مواد اولیه کار می‌کنند بومی‌سازی کنیم. بومی‌سازی در عرصه قطعات و تجهیزات زیاد خوب عمل کرده؛ ولی در عرصه مواد اولیه، به‌علت شرایط حاضر، ورود خاصی نداشته است. با این حال، این کار جزو برنامه‌های امسال ماست و ان‌شاءالله تا آخر سال اخبار آن انتشار خواهد شد.

ادامه مطلب
تلاش بیست ساله «الیاس چای» برای اولین ترجمه قرآن به زبان چینی

ارزبری پشتیبانی‌ذوب‌ها چه مقدار بوده است؟

در سال ۱۴۰۲ برای پشتیبانی‌ذوب‌های فراهم خارج ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. با اندوخته‌گذاری در این عرصه، هم فولاد مبارکه و هم سرزمین از واردات این اقلام بی‌نیاز می‌شود. این کار از سال‌ها قبل اغاز شده، ولی به ‌علت دانش،تجهیزات و اندوخته‌گذاری سنگینِ موردنیاز، تا این مدت شرکت توانمندی در این عرصه اشکار نکرده‌ایم که در این عرصه فعالیت کند.

شاخص‌ترین پروژه‌هایی که در واحد بومی‌سازی تعریف شدند، کدام‌اند؟

مهدی شهیدی رئیس واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات:

موتور ۶ مگاوات قفسه نورد و سگمنت‌های ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا و ریخته‌گری فولاد مبارکه و پمپ‌های انرژی سیالات؛ این چنین شاخص‌ترین پروژه‌ها برای سال تازه پروژه‌های کد ۸۰ است که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ پروژه را شامل می‌شود.

سخن بگویید پایانی؟

از همه کارکنان سپاس می‌کنم که دغدغه ساخت داخل را دارند، نه‌فقط به‌خاطر فولاد مبارکه، بلکه به‌خاطر رسالتی که بر دوش خود در حوزه عمل به مسئولیت اجتماعی و خدمت به سرزمین و هموطنان حس می‌کنند. این چنین از شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیانی که در انجام این رسالت بزرگ، فولاد مبارکه را پشتیبانی می‌کنند، سپاس و سپاس می‌نماییم.

ادامه مطلب
نجات گوسفند باردار از چاه 25 متری+گزارش تصویری

 


دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author