اختروش

هابل تصویری از کهکشان میزبان یک اختروش ثبت کرد_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

۲۶ آوریل ۱۹۹۴، تصویری از تلسکوپ فضایی هابل (HST)، کهکشان میزبان یک اختروش را نشان داد. انبوهی از جزئیات تازه در این عکس، به حل معمای سه دهه‌ای درمورد ماهیت واقعی کوازارها یا اختروش‌ها، دورترین و پرانرژی‌ترین اجرام در کیهان پشتیبانی کرد.

عکس هابل به وضوح نشان می‌داد که اختروشی موسوم به ۱۲۲۹+۲۰۴ در هسته کهکشانی قرار دارد که شکل مشترکی از دو بازوی مارپیچی ستاره دارد و با ویژگی میله‌ای به هم متصل شده‌اند. این چنین کهکشان میزبان در یک برخورد دیدنی با کهکشان کوتوله است.

این برخورد انگارً به «موتور اختروش» در مرکز کهکشان، که به گمان زیادً یک سیاهچاله عظیم است، سوخت می‌دهد و علتایجاد محل‌های راه اندازی ستاره‌‌ای تازه می‌شود.

این عکس یکی از دو اختروش نسبتاً نزدیک است که به‌گفتن اهداف اولیه برای آزمایش وضوح و محدوده دینامیکی دوربین میدان گسترده و سیاره‌ای تازه نصب‌شده‌ هابل انتخاب شده‌‌ بودند.

ادامه مطلب
تاریخ اراعه جهانی گوشی وان پلاس 12 اظهار شد
آخرین مطالب

این دوربین حاوی ویژگی‌های اپتیکی خاصی برای تصحیح نقص در آینه مهم هابل می بود.

کوازارها دورترین اجرام کیهان می باشند. به همین ترتیب یکی از اولین اجرام شناخته‌شده‌ای می باشند که در جهان جوان، یعنی بیشتر از ۱۲ هزار میلیون سال پیش، شکل گرفته‌اند.

هابل تصویری از کهکشان میزبان یک اختروش ثبت کرد اصفهانیا.webp
تصویری که هابل از کهکشان ضعیف میزبان اختروش گرفت.

پذیرفته‌شده‌ترین فکر این است که اختروش‌ها در کهکشان‌هایی با سیاه‌چاله‌های فعال و پرجرم در مرکزشان قرار دارند. بااین‌حال، به‌علت فاصله زیاد زیاد، کهکشان‌های «میزبان» زیاد کوچک و کم‌نور به‌نظر می‌رسند. در روبه رو نور زیاد درخشان‌تر اختروش در مرکز، آنها به سختی دیده خواهد شد.

ادامه مطلب
اولین عکس طیف‌نگار مادون قرمز نیکموس بعد از سه سال_اصفهانیا

اگرچه یک اختروش امکان پذیر زیاد بزرگ‌تر از منظومه شمسی ما نباشد، اما به اندازه میلیون‌ها ستاره انرژی آزاد می‌کند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author