اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است

اهداف فولاد مبارکه در عرصه افت حوادث زیاد متعالی است


به گزارش اصفهانیا

درمورد مدیریت بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست توضیح دهید.

مدیریت بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست از ۳ واحد راه اندازی شده است: ۱- واحد ایمنی بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی؛ ۲- واحد طب کار و درمان؛ ۳- واحد محیط‌زیست.

واحد ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی: تکه ایمنی متشکل از بازرسان و کارشناسان ایمنی است و با منفعت گیری از سیستم‌های ایمنی حاضر در شرکت نظیر سیستم‌های ثبت یافته‌های ایمنی، تدوین دستورالعمل‌ها و گردشکارهای موردنیاز و بازرسی‌های روزانه و موردی از فعالیت‌های دارای ریسک ایمنی بالا، در تلاش است تا با مقصد نگه داری و صیانت از نیروی کار در همه رده‌ها، از وقوع حوادث پیشگیری کند. واحد بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی به شناسایی و برسی عوامل زیان‌آور محیط کار ازجمله عوامل فیزیکی (همانند صدای بلند و ناخوشایند) و عوامل شیمیایی (همچون انواع حلال‌ها) می‌پردازد و با همکاری نواحی تولیدی، عمل های کنترلی مقتضی را تعریف می‌کند.

واحد آتش‌نشانی دو رویکرد کلی دارد. رویکرد پیشگیرانه با بازرسی‌های روزانه از سایت، واحدهای گوناگون شرکت و عوامل دارای ریسک آتش‌نشانی صورت می‌گیرد و گزارش‌های وابسته به نواحی ارسال می‌گردد. در همین رویکرد، بازرسی از سیستم‌های اظهار اطفای حریق حاضر در قسمت‌های دارای ریسک آتش‌سوزی و حصول مطمعن از آماده‌به‌کاری این تجهیزات، در دستور کار قرار دارد. در رویکرد دیگر، عکس العمل به شرایط اضطراری گنجانده می‌شود که شامل برگزاری مانورها و تمرین‌های مداوم تیم آتش‌نشانی به‌منظور مطمعن از کارکرد صحیح شرکت در این‌گونه شرایط است. آتش‌نشانی فولاد مبارکه در ۴ شیفت به‌صورت ۲۴ساعته آماده‌به‌کاری خود را برای کنترل آتش‌سوزی و پیشگیری از خسارات نگه داری می‌کند و در کنار نیروهای اورژانس (زیرمجموعه‌های مرکز طب کار و درمان) در عملیات امدادی وجود دارد.

ادامه مطلب
صفحه نخست روزنامه‌های امروز اصفهان چهارشنبه 16 خرداد 1403

واحد طب کار و درمان: این واحد با مقصد نگه داری سلامتی کارکنان و اراعه خدمات درمانی به کارکنان و خانواده‌های ایشان فعالیت می‌کند. کارکنان شرکت حداقل سالی یک مرتبه مورد معاینات ادواری قرار می‌گیرند و ضمن برسی شاخص‌های سلامتی‌شان، تناسب شغلی کارکنان پایش می‌شود. شبیه این معاینات، معاینات بدو استخدام است که مقصد آن حصول مطمعن از فراهم نیروی کار سالم مشابه با نیازهای سازمان است.

واحد اورژانس در کنار واحد آتش‌نشانی به مأموریت‌های امداد و نجات اعزام می‌شود و پیگیری‌های ثانویه افراد حادثه‌دیده را جستوجو می‌کند. اورژانس فولاد مبارکه جواب‌گوی مراجعات حضوری کارکنان نیز هست و در کنار آن در قسمت درمان، علاوه بر کارکنان، به خانواده‌های ایشان در چهارچوب قراردادهای بیمه‌ای با مراکز تشخیصی و درمانی در استان، خدمات‌رسانی می‌شود.

واحد محیط‌زیست و بهداشت محیط: واحد بهداشت محیط در عرصه مباحث مربوط به مواد غذایی، آب آشامیدنی، مواد شوینده، نحوه طبخ و توزیع غذا فعالیت دارد. در این واحد مواد غذایی مصرفی شرکت، از خط تشکیل فراهم‌کنندگان تا مراکز طبخ و بعد از آن، در فرایند طبخ و توزیع غذا، در راستای مطمعن از کارکرد مطابق با دستورالعمل‌ها، مورد بازرسی قرار می‌گیرند. مباحث مربوط به سردخانه‌ها، حمل‌ونقل مواد غذایی، آب آشامیدنی، رختکن‌ها، شست‌و‍‌شوی لباس‌ها، جمع‌آوری پسماند مواد غذایی و انتخاب مواد شوینده سطوح، همه انها در دستور کار بازرسی‌های واحد بهداشت محیط قرار می‌گیرد. با اهمیت ترین ماموریت این واحد معطوف به محیط‌زیست شرکت است که شامل کنترل آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی آب و در کل مدیریت و کنترل آلاینده‌های محیط‌زیست است. این مدیریت بر پایه مجموعه استانداردهای خانواده ایزو ۱۴۰۰۰ فعالیت می‌کند. گردوغبار سطح مجتمع و این چنین خروجی کلیه دودکش‌ها تحت پایش آنلاین این واحد قرار دارد. پروژه‌های اصلاحی موردنیاز نیز برای افت بار آلاینده‌ها تحت نظر این واحد تعریف و در دستور کار قرار می‌گیرد. همه این عمل های انجام می‌شود تا بتوانیم در محیطی ایمن و به دور از خطر، محصولات شرکت را سازگار با محیط‌زیست تشکیل کنیم. یکی از دستاوردهای شاخص این واحد در سال قبل، ثبت بهترین کارکرد در شاخص تکرار و شدت حوادث از ابتدای منفعت‌برداری تا بحال است.

ادامه مطلب
ترقه‌بازی؛ بازتاب کج‌خلقی جامعه با نوجوان امروز شهر » اصفهانیا

سال قبل حوزه‌های تمرکز ایمنی چطور پیش‌بینی شده می بود که ما را به بهترین شاخص کارکرد رساند؟

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

این حوزه‌های تمرکز فقط مربوط به سال قبل نبوده و یک برنامه سیزده‌ساله در این مسیر، نقشه راه بوده است. امسال سومین سال از برنامه پنج‌ساله سوم فولاد مبارکه را به پشتیبانی خداوند طی می کنیم. عمل های و پروژه‌هایی که در راستای این برنامه‌ها و با پشتیبانی کلیه سطوح سازمان صورت پذیرفت، علتدست‌یابی به این اعداد گردید.

 شاخص ضریب تکرار حوادث به عدد ۰.۸۱۳ و شدت حوادث هم به ۰.۰۱ رسیده است. با دقت به افت قابل‌دقت این شاخص‌ها، آیا امسال  می‌توان شاخص‌های بهتری ثبت کرد؟

ادامه مطلب
زیارتگاه های اصفهان؛ مهم ترین جاذبه های مذهبی و تاریخی با معماری چشم نواز

اهدافی که در فولاد مبارکه در این راستا تعریف گردیده زیاد متعالی است. جهت‌گیری ما این است که بتوانیم به حادثه صفر برسیم و این محقق نمی‌شود، مگر این که همه با هم در این راستا قدم برداریم. از همه همکارانم در فولاد مبارکه سپاس می‌کنم که به ما پشتیبانی کرده‌اند تا برنامه‌هایمان محقق شود. برای رسیدن به اهداف ما در ۴ حوزه به‌صورت اختصاصی کار می‌کنیم: رهبری و فرهنگ ایمنی، مدیریت ایمنی شغلی، مدیریت سلامت شغلی و مدیریت ایمنی فرایند. مدیریت ایمنی فرایند یک سیستم مدیریتی تازه ایمنی در دنیاست که ۳ سال روی آن کار کرده‌ایم و در سال جاری مستقر می‌شود و توسط ممیزین خارجی صحه‌گذاری خواهد شد. خبر خوش دیگر این که با اتفاقات خوبی که سال قبل رقم خورد، ما در ۴ جایزه انجمن جهانی فولاد شرکت می کنیم. در مقوله ایمنی و با دقت به حالت حاضر پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم رتبه برتر دنیا را کسب کنیم.

چه نقاط ضعفی علتشده این شاخص‌ها به صفر نرسد؟

 رفتارها و اعمالی که متأسفانه برخی اوقات همکاران انجام خواهند داد تبدیل به پاشنه آشیل ما در رسیدن به مقصد حادثه صفر شده است. این رفتارها بیشتر از ۹۵ درصد از علل حوادث ما را راه اندازی می‌دهد. به‌گفتن مثال، عدم مراعات یک دستورالعمل یا نادیده گرفتن ریسک‌های فعالیت موقع انجام یک کار تیمی، گوشه‌ای از این اعمال و رفتارهای ناایمن است.

ادامه مطلب
نسخه آنلاین آری یا خیر؟    » اصفهانیا

مطالبات ایمنی چطور در واحدها پیاده‌سازی می‌شود؟

در گردهمایی روز ۵ اردیبهشت که کارگران و مدیران در دیدار با رهبر انقلاب داشتند ۴ موردی که ایشان بر آن پافشاری داشتند شامل امنیت شغلی کارکنان، ایمنی، سلامت و توانمندسازی کارکنان می بود. از این ۴ مورد ۲ حوزه جزو ماموریت های مهم واحد HSE است و در دیگر موارد نیز نقش این واحد پررنگ است. ما بر این مبنا و این چنین بر پایه سخن بگویید‌های مدیرعامل در اولین جلسه ترقی ایمنی فولاد مبارکه در سال جاری (فروردین‌ماه) عمل های خود را تعریف می‌کنیم و بر پایه برنامه پنج‌ساله پیش خواهیم رفت. اولین عمل مربوط به جلسات سه‌دقیقه‌ای با شراکت کارکنان است. بدین منظور برای اولین بار دوره بین‌المللی IOSH را برای سرپرستان شیفت برگزار می‌کنیم که جهت‌گیری فنی دارد و ۳۰۰ تا۴۰۰ نفر در طی آن آموزش خواهند دید. انتظار می‌رود بعد از آن، موارد ایمنی‌ای که در شرح ماموریت های مسئولین شیفت قرار دارد به نحو مطلوب‌تری رخ دهد. نوشته بعدی چگونگی رسیدن به مقصد حادثه صفر است که باید با معاونت‌ها و واحدهای گوناگون پیش برود و به هدفی همگانی در سطح سازمان تبدیل شود. به‌علاوه پروژه‌هایی که در قالب PSM یعنی مدل ایمنی فرایند داشتیم نیز امسال استقرار اشکار خواهند کرد.

برای پیش‌بینی پذیری فرسودگی شغلی کارکنان چه مواردی را در دستور کار دارید؟

مدیریت سلامت شغلی یکی از ارکان جهت‌گیری‌های ما در HSE است و برای رسیدن به این نوشته، همه کارکنان حداقل سالی یک مرتبه معاینات طب کار را انجام خواهند داد و در صورت نیاز مراقبت‌های اختصاصی برای ایشان اعمال می‌شود.

ادامه مطلب
قاتل چاقو به دست دستگیر شد

پیاده‌سازی مطرح ایمنی روانی به کجا رسیده است؟

این یک نوشته تازه در دنیاست. ایمنی روانی یعنی افراد بدون هراس از دیگران بتوانند مشکلاتشان را در عرصه کاری نقل کنند و به‌راحتی از ریسک‌های کاری سخن بزنند. برای این کار ابتدا باید زیرساخت‌هایی آماده شود که در سال قبل مواردی همچون آماده‌سازی مدل و دستورالعمل‌ها صورت پذیرفت. امسال هم گروه‌های مقصد آموزش خواهند دید و این مباحث در سطح سازمان جاری خواهد شد.

راهکارهای شرکت برای تشکیل فولاد سبز چیست؟

 نهم اردیبهشت مصادف با روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی می بود و شعار امسال سازمان جهانی کار (ILO) با گفتن «مطمعن از ایمنی و سلامت محیط کار در شرایط تغییرات اقلیمی» در فولاد مبارکه هم‌راستا با مباحث محیط‌زیستی است. در رابطه eco process فرایندهای ما باید دوستدار محیط‌زیست باشد، یعنی وقتی که فرایندها طراحی خواهد شد حتماً موارد محیط‌زیستی در آن‌ها لحاظ شود و از عدم صدمه‌رسانی آن‌ها به محیط‌زیست مطمعن حاصل گردد. بزرگ‌ترین پروژه‌های فولاد مبارکه در سال جاری پروژه‌های محیط‌زیستی است که نشان‌دهنده اهتمام فولاد مبارکه در این عرصه است. در او گفت و گو eco product که به افت کربن می‌پردازد، پروژه‌هایی در فولاد مبارکه اغاز شده که حالت حاضر و فرایندهای فعالی را به تشکیل با حداقل مقدار کربن سوق خواهد داد و تا سال ۲۰۵۰ هم‌زمان با جهت‌گیری دنیا ما نیز به کربن صفر خواهیم رسید.

 


دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author