2

امنیت غذایی یکی از مسائل مهم گسترش پایدار است


به گزارش اصفهانیا

به گزارش ستاد خبر‌رسانی اجلاس، یکی از با اهمیت ترین موضوعات نقل شده در نشست‌های جانبی در میزگرد کشاورزی و امنیت غذایی در آسیا از دیدگاه قسمت خصوصی با وجود نمایندگان اتاق‌های عضو مجمع و اتاق‌های ایران بازدید شد.

در این میزگرد، دکتر احمد خاتون‌آبادی حوالی این که بازدید حالت امنیت غذایی جامعه و شناسایی عوامل مؤثر بر آن اهمیت بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی با تنوع تعداد بسیاری از محصولات خوراکی مرتبط است که انسان‌ها طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز نیازهای اولیه خود را باید بر پایه آن فراهم کنند.

 استاد قبل دانشگاه صنعتی اصفهان عمده‌ترین خطرات امنیت غذایی را به علت تغییرات اقلیم آب‌وهوایی، خشکسالی و ازبین‌رفتن اراضی کشاورزی دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل و مشکلات جاری، افتمنابع آبی در سرزمین به‌اختصاصی در شهر اصفهان است که تا بحال به‌قدر کافی موردتوجه قرار نگرفته است.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
ارسال ۱۲۵ تاثییر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ ماموریت ما تشکیل علم است

 او وقوع جنگ‌ها، نزاع‌های اجتماعی و بلایای طبیعی را از جمله تهدیدات مهم امنیت غذایی نقل کرد و او گفت: برای نمونه اصفهان از ظرفیت‌های زیاد مناسبی در فراهم مواد غذایی برخوردار است، اما اکنون به علت مباحث خاک در این استان، تعداد بسیاری از موقعیت‌ها را از دست داده‌ایم.

 خاتون‌آبادی با گفتن این که امنیت غذایی یکی از مسائل مهم گسترش پایدار است، پافشاری کرد: اگر بتوانیم منبع های آبی را در شرایط مناسب مدیریت کنیم، می‌توانیم ضمن بازدید مباحث ردپای افت آب، رویدادهای محیط زیستی آن را موردتوجه قرار دهیم.

 او فراهم امنیت غذایی پایدار را نیازمند همکاری همه‌جانبه کشورهای جهانی و منطقه‌ای دانست و افزود: امنیت غذایی از مباحث زیاد مهم معادلات امنیتی یک سرزمین است، چون نه‌تنها ارتباطات و مراودات کشورها را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند خطراتی را در چند سرزمین و منطقه تشکیل کند.

 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

 استاد قبل دانشگاه صنعتی اصفهان با مطرح این سوال که روابط بین‌المللی چطور می‌تواند جوابگوی امنیت غذایی باشد، تصریح کرد: در این مسیر یک‌سری مشکلات قانون‌گذاری وجود دارد، اما می‌توانیم با منفعت‌مندی از زمان‌ها، تکنولوژی و دانش خود را مورد تبادل قرار دهیم.

ادامه مطلب
کنسرت «مسقط» با پیگیری دیپلماتیک ایران لغو شد/ گمان دستگیری «ساسی» در عمان و استرداد به ایران

 او افزایش تجارت را در کشورهایی همچون ایران، عربستان، قطر، تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، امارات و ترکیه حایز اهمیت دانست و او گفت: این افزایش تعامل های تجاری در آسیا و افریقا زیاد مهم برداشت می‌شود، لذا بازدید، پایداری و مکانیزم امنیت سیستم غذایی باید موردتوجه کشورهای شرکت‌کننده قرار بگیرد تا مقدار تجارت‌ها و اندوخته‌ها بازدید شود.

 خاتون‌آبادی پافشاری کرد: بر پایه تحقیقات سازمان ملل؛ هنگامی که همه افراد جامعه در همه زمان‌ها به‌قدر کافی به تنوع غذایی دسترسی داشته باشند درواقع از زندگی سالم و فعال برخوردارند، لذا فراهم امنیت غذایی و دسترسی آسان به غذا با قیمت‌های مناسب می‌تواند جهت ارامش و پایداری بین افراد شود.

 او حوالی این که با افتمنابع آبی، امنیت غذایی پایدار هم در دسترس نخواهد می بود، افزود: نداشتن دسترسی آب کافی جهت تشکیل صدمه‌هایی در قسمت کشاورزی و توزیع محصولات می‌شود، لذا بازدید این نوشته که تا چه اندازه می‌تواند در سطح ملی اثرگذار باشد، باید موردتوجه قرار بگیرد.

 خاتون‌آبادی قوت خرید و مالی افراد و مصرف‌کنندگان را در فراهم مواد غذایی مهم برداشت کرد و او گفت: با تشکیل تغیرات قیمتی زیاد عظیم در توزیع و خریداری محصولات غذایی باید اجرا و چگونگی برنامه‌ها بازدید شود که آیا قوت خرید مردم در این مباحث موردتوجه بوده است.

  • نقش قسمت خصوصی در فراهم امنیت غذایی مهم است

 اسفندیارخان ماندوخالی (AsfandyarKhan Mandokhail) رئیس شورای تجاری پاکستان ایران ضمن حس خرسندی از وجود در شهر زیبای اصفهان و این اجلاس با گفتن این که، آسیا از نظر اقتصادی حالت در حال رشدی دارد، او گفت: شناسایی مسائل کلیدی و چالش‌های اینده باید مورد بازدید و دقت قرار بگیرد.

 او مسائل امنیت غذایی، مباحث تغییرات آب‌وهوایی و گسترش سریع شهرک‌سازی را عمده‌ترین چالش‌ها در شرایط جاری دانست و اظهار داشت: این مسائل کاملاً در یکدیگر منسوج و تابیده است و خطرات تعداد بسیاری را برای ما تشکیل می‌کند، به‌طوری‌که بر پایه آمار یونیسف؛ امنیت غذایی حالت خوبی در آسیا ندارد و هم اکنون نزدیک به ۷۵ میلیون انسان با بحران امنیت غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 رئیس شورای تجاری پاکستان ایران در ادامه گفت: این چنین شرایطی به علت تغییرات آب‌وهوایی، اقتصادی و سیاسی در حال پیشرفت است و این اهداف مقیاس بزرگی را مشخص می کند که چرا با چالش تعداد بسیاری مواجه هستیم.

 او با گفتن این که کشاورزی تعداد بسیاری از کشورهای آسیا بر پایه روشهای سنتی است، تصریح کرد: هم اکنون با مشکلات افتمنابع آبی، نداشتن ظرفیت‌ها و منفعت‌وری صحیح از فناوری‌ها و تکنیک‌های پیشرفته در حوزه کشاورزی روبه رو هستیم، لذا گسترش و ارتقا در این عرصه‌ها حتی برای زنده‌ماندن زیاد حیاتی است.

 اسفندیارخان ماندوخالی، نقش قسمت خصوصی را در فراهم امنیت غذایی زیاد حایز اهمیت دانست و او گفت: ازهرجهت باید خیالمان آسوده باشد که قسمت خصوصی در حوزه کشاورزی حتی موقعیت زیاد کوچک می‌تواند خدمات خود را اراعه می‌دهد.

 او با گفتن این که تدوین یک‌سری قوانین ثابت گمرکی برای تبادلات کشورها مهم است، اظهار کرد: برای دستیابی به این اهداف باید شرایط حمل‌ونقل گوناگون را با اندوخته‌گذاری مناسب تشکیل کنیم، به‌طوری‌که با شناخت مزایای آزادسازی تجاری بتوانیم موقعیت صادرات و واردات مواد غذایی را در مناطق گوناگون تسهیل کنیم. برای نمونه پاکستان قابلیت صادرات گوشت و برنج را به اقصی‌نقاط دنیا دارد.

 رئیس شورای تجاری پاکستان ایران با اشاره به این که هم اکنون نیازمند واردات محصولات تعداد بسیاری از سرزمین ایران به مقصد پاکستان هستیم، افزود: برای گسترش مباحث صادرات و واردات، شناخت شرکای تجاری و گسترش شراکت تجاری باید ارتقا اشکار کند.

 او خاطرنشان کرد: به‌منظور تشکیل ارتباطات و تعامل های گسترده منفعت‌مندی از نیروهای متخصص زیاد مهم است و اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیا به‌سهولت می‌توانند این موقعیت‌ها را رونق دهند.

 – زمان‌های اندوخته‌گذاری تاجیکستان در قسمت کشاورزی مهیا است

 نسیم ژون انوروف (Nasimdzhon Anvarov) نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان یکی از اهداف مهم این اجلاس را گسترش پایدار امنیت غذایی معارفه کرد و او گفت: با گسترش و پیشبرد اهداف برنامه‌ها می‌توانیم مشکلات جاری را در فراهم امنیت غذایی رفع کنیم.

 او با گفتن این که هم اکنون شرایط اندوخته‌گذاری در تاجیکستان با ظرفیت‌های طبیعی و مناسب به‌اختصاصی خاک حاصلخیز و منبع های آبی زیاد وجود دارد، اظهار کرد: اکنون منبع های آب در سرزمین تاجیکستان در سطحی قرار دارد که احتمالا بتوانیم طی سه بار در سال برداشت محصول داشته باشیم.

 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تاجیکستان حوالی این که قطعاً یکی از اهداف ما اندوخته‌گذاری در قسمت کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اندوخته‌گذاری در قسمت‌های رونق غذایی همچون گوشت حیوانات و گسترش محصولات گیاهی از دیگر آرمان‌های سرزمین ما با کشورهای آسیا است.

 

 


دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author