کلاغ‌ها می‌توانند همانند کودکان با صدا شمارش انجام دهند

کلاغ‌ها می‌توانند همانند کودکان با صدا شمارش انجام دهند_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

انسان تنها موجودی نیست که می‌تواند بشمارد؛ شامپانزه‌‌ها، قورباغه‌ها و مورچه‌ها نیز این چنین توانایی دارند. بااین‌حال یک پژوهش تازه نشان داده است که کلاغ‌ها می‌توانند با صدای بلند بشمارند و فرایند یادگیری آن‌ها نیز نقریباً شبیه خردسالان نوع بشر است.

بر پایه گزارش CNN و مقاله منتشرشده در Science، محققان دانشگاه توبینگن آلمان دریافتند که کلاغ‌های لاشه‌خوار (Corvus corone) می‌توانند تعداد خاصی قارقار را برای شمارش به‌کار گیرند. این پرندگان باهوش درواقع می‌توانند با صدای بلند از یک تا چهار بشمارند.

روشی که این پرندگان برای شمارش منفعت گیری می‌کنند، همانند به فرایندی است که ما انسان‌ها از آن منفعت گیری می‌کنیم. به همان صورت که یک کودک یاد می‌گیرد تعداد اشیایی را که به آن‌ها نگاه می‌کند بشمارد، کلاغ‌ها نیز قادر به انجام این چنین کاری می باشند. به‌عبارت دیگر، شبیه کودک که اگر سه اسبا‌ب‌بازی روبه‌روی او باشد، از کلمات «یک، دو، سه» یا «یک، یک، یک» برای شمارش منفعت گیری می‌کند، کلاغ‌ها نیز با صدای قارقار خود این چنین سیستمی دارند.

ادامه مطلب
هیوندای الانترا، ماشین محبوب سارقان در آمریکا!_اصفهانیا
کلاغ‌ها می‌توانند همانند کودکان با صدا شمارش انجام دهند_اصفهانیا ۱۰

آموزش توانایی شمردن به کلاغ‌ها

محققان در این پژوهش در بیشتر از ۱۶۰ جلسه، به سه کلاغ لاشه‌خوار آموزش دادند. در طول فرایند آموزش، کلاغ‌ها باید ربط بین یک سری نشانه‌های دیداری و شنیداری اعداد ۱ تا ۴ را یاد می‌گرفتند و تعداد خاصی قارقار را برای هر کدام تشکیل می‌کردند.

از طریق آزمون‌وخطا، این سه کلاغ فهمید شدند که هر نشانه با تعداد مشخصی از قارقار (بین یک تا چهار صدای قارقار) مطابقت دارد. بعد از نشان‌دادن یک رقم یا صدایی خاص، به کلاغ‌ها آموزش داده شد که ظرف ۱۰ ثانیه باید جواب درست را بدهند؛ به‌گفتن مثال برای نشانه بصری عدد چهار، باید چهار قار تشکیل گردد. سپس باید به صفحه‌نمایشی نوک بزنند تا علامت آخر کار را نشان دهند. اگر کلاغ‌ها تعداد مناسبی قارقار کرده بودند، پاداشی به آن‌ها داده می‌شد.

کلاغ‌ها می‌توانند همانند کودکان با صدا شمارش انجام دهند اصفهانیا.webp

بعد از آخر آموزش، کلاغ‌ها توانستند به دقت از یک تا چهار را بشمارند. حتی وقتی که کلاغ‌ها جواب‌های نادرست می‌دادند، زیاد تر اشتباهات آن‌ها بین اعداد نسبتاً نزدیک به‌هم (همانند سه و چهار، و نه یک و چهار) می بود. محققان می‌گویند که توانایی شمارش کلاغ‌ها همانند توانایی کودکان نوپا است که زیاد تر از تکرار یک آوا برای شمارش منفعت گیری می‌کنند، برای مثالً به‌جای گفتن عدد «دو»، دوبار عدد «یک» را تکرار می‌کنند.

ادامه مطلب
دانشمندان الگوی باستانی نهان در پرهای پرندگان را کشف کردند

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author