کوه یخ غول‌پیکر 380 کیلومترمربعی از جنوبگان جدا شد

کوه یخ غول‌پیکر ۳۸۰ کیلومترمربعی از جنوبگان جدا شد_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

به‌تازگی یک کوه یخی به مساحت ۳۸۰ کیلومترمربع از سکوی یخی برانت (Brunt Ice Shelf) در جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) جدا شد. جداسازی این کوه یخ – که با نام A-83 شناخته می‌شود – سومین جداسازی یا یخ‌زایی (Calving) بزرگ در چهار سال قبل محسوب می‌شود.

بر پایه گزارش Universe Today و ناسا، جداسازی این کوه یخ توسط دو ماهواره کوپرنیک سنتینل-۱ آژانس فضایی اروپا و ماهواره لندست ۸ ناسا، که به‌ترتیب تصویربرداری راداری و داده‌های حرارتی اراعه می‌کنند، ثبت شد. قابل ذکر است که دانشمندان برای تعیین ضخامت صفحات یخ به تصویربرداری حرارتی متکی می باشند.

جداسای کوه یخ A-83 | عکس حرارتی ثبت‌شده توسط ماهواره لندست ۸ ناسا

در چهار سال قبل، جداسازی کوه یخ A-83 سومین مورد به‌شمار می‌آید؛ اولین مورد در سال ۲۰۲۱ رقم خورد که در آن A-74 از سکوی یخی خود جدا شد، بعد از آن نیز جداسازی کوه یخ بزرگ‌تری به‌نام A-81 در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد. این دو کوه یخ را نیز می‌توانید در عکس بالا مشاهده کنید.

ادامه مطلب
فضاپیمای وویجر 1 دچار اختلال شد؛ ارسال مطلب‌های نامفهوم از بین ستارگان

جداسازی کوه یخ A-83 در قطب جنوب

مرکز ملی یخ ایالات‌متحده کوه یخی که به‌تازگی جدا شده را A-83 نامگذاری کرده است. به‌طور کلی، بازدید مداوم سکوهای یخی توسط ماهواره‌ها به محققان این امکان را می‌دهد تا اثرات تغییرات اقلیمی را در مناطق دورافتاده همانند قطب جنوب ردیابی کنند. به‌عبارت دقیق‌تر، محققان با این بازدید‌ها می‌توانند ببینند که چطور سکوهای یخی یکپارچگی خود را در عکس العمل به افزایش دمای اتمسفر و اقیانوس نگه داری می‌کنند.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
Humane از کاربران خواست از کیس شارژ Ai Pin منفعت گیری نکنند_اصفهانیا
1716844943 916 کوه یخ غول‌پیکر 380 کیلومترمربعی از جنوبگان جدا شد اصفهانیا
جداسای کوه یخ A-83 | عکس ماهواره کوپرنیک سنتینل-۱ آژانس فضایی اروپا

علت جداسازی‌های تازه کوه‌های یخ، ضعیف‌شدن یخ‌های منطقه «مک دونالد آیس رامپلز» (McDonald Ice Rumples) و گسترش «شکاف هالووین» ذکر شده است.

کوه یخ غول‌پیکر 380 کیلومترمربعی از جنوبگان جدا شد اصفهانیا.webp
مکان تقریبی کوه یخ A-83 درجنوبگان

جداسازی مداوم یخ‌های قطب جنوب یکی از بارزترین نشانه‌های افزایش گرمایش جهانی و یک هشدار مهم است. ازبین‌رفتن یخ‌های قطبی علاوه‌بر افزایش سطح دریاها و تشکیل سیل‌ در شهرهای ساحلی علتجذب تشعشعات خورشیدی اضافی توسط اقیانوس‌ها می‌گردد. جذب این تشعشعات خود علتافزایش زیاد تر دمای زمین می‌شود.

پیش‌ازاین، یک مطالعه تازه نشان داده می بود که طی دو هزار سال قبل، تابستان ۲۰۲۳ گرم‌ترین فصل بوده است.

دسته بندی مطالب

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

ادامه مطلب
بیوگرافی سم آلتمن | مدیر شرکت OpenAI و خالق ChatGPT

اخبار فناوری

About Author