گام محکم فولاد مبارکه در مسیر صادرات

قدم محکم فولاد مبارکه در مسیر صادرات


به گزارش اصفهانیا

فولاد به گفتن صنعت مادر، در زیاد تر صنایع همانند ساخت انواع ساختمان‌ها، خودروها، تجهیزات نظامی و ابزارآلات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو فولاد و محصولات آن مدام در جهان گسترش به‌اختصاصی برای کشورهایی نظیر چین یک کالای مصرفی الزامی محسوب می‌شود. این تقاضای بالا می‌تواند یک پتانسیل بالقوه صادرات و ارزآوری برای سرزمین در کنار صنعت نفت و گاز تشکیل کند. یقیناً به شرطی که برخی از مانع ها در برابر این صادرات فولاد و این چنین در نقطه روبه رو برخی مشکلات ناشی از صنعت فولادسازی رفع شوند.

به گزارش اصفهان امروز، چشم‌انداز صنعت فولاد تا سال ۱۴۰۴، از رسیدن به تشکیل ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال و صادرات ۱۹ میلیون تنی آن خبر می‌دهد. نیاز کشورهای همسایه همانند عراق و افغانستان به ساخت و ساز و گسترش زیرساخت‌ها از پتانسیل‌های صادرات فولاد در بازار منطقه است. اگرچه افتانرژی، عدم نو‌سازی تکنولوژی فولادسازان، رکود در بازار مصرف داخلی، اختلال در زنجیره تامین و دسترسی سخت به مواد اولیه رسیدن به این چشم انداز را در شرایط جاری به نظر ناممکن می‌سازد. حتی رسیدن به این مقصد به گسترش فناوری و تکنولوژی روز، دقت به انرژی سبز، افزایش منفعت‌وری و افت هزینه تشکیل، نگه داری محیط‌زیست و پیشرفت در اکتشاف و منفعت‌برداری درست از منبع های معدنی بستگی داشته و بدون این موارد توجیه‌ناپذیر و نگه داری آن ناممکن خواهد می بود. با وجود همه مشکلات، ایران هم چنان به گفتن دهمین سرزمین برتر در حوزه تشکیل فولاد در دنیا نقل است و می‌توان او گفت که فولاد در طول چهار دهه بعد از انقلاب، جزو انگشت‌شمار صنایعی بوده که واقعا بومی‌سازی شده و روی پاهای خودش ایستاده است.

بر پایه گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه «آوریل» امسال، کشورهای تولیدکننده فولاد در خاورمیانه شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، «آوریل» امسال در کل چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام تشکیل کردند و باتوجه به تشکیل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام در ایران، نزدیک به ۵۹ درصد فولاد خام تشکیل شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است. مطابق اطلاعات انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال میلادی جاری ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در کشورهای ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تشکیل شده که ۶.۲ درصد زیاد تر از تشکیل چهارماه نخست سال قبل است.

ادامه مطلب
رونمایی از خرید تازه شمس‌آذر قزوین » اصفهانیا
آخرین مطالب

این چنین گمرک ایران در آمار کارکرد ۱۰۰ صادرکننده اول سرزمین در حوزه تجارت خارجی طی سال ۱۴۰۲ خبرداد که از مجموع صادرات غیرنفتی سرزمین در سال قبل، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به قیمت بیشتر از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این مقدار، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به قیمت ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است. این مقدار صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر کم شدن ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و کم شدن ۱۸.۹ درصدی از نظر قیمت دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولادمبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر قیمت دلاری، رشد قابل‌توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد.

ادامه مطلب
عکس| خطر خفگی نکونام روبه رو نساجی » اصفهانیا

صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولاد مبارکه

بدون تردید اصفهان نقش پررنگی در تثبیت جایگاه جاری ایران در بین فولادسازان برتر جهان دارد، بدین گونه که «گروه فولاد مبارکه» که یکی ار واحدهای فولادساز اصفهان است به تنهایی بیشتر از یک سوم کل تشکیل فولاد خام سرزمین را در این زمان انجام داده است.

بنابر اظهار مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، این فولادساز با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به قیمت بیشتر از ۷۰۰ میلیون دلار، گفتن بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی سرزمین را به خود تخصیص داد. در حالیکه در صورت تجمیع مقدار صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در بین صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی سرزمین، رتبه دوم  را کسب خواهد کرد.

محمدیاسر طیب‌نیا، با اشاره به مقدار صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۲ او گفت: فولاد مبارکه با تحول رویکرد در حوزه فروش و بازاریابی و وجود موثر در بازارهای تازه توانست علاوه بر تامین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به قیمت بیشتر از ۷۰۷ میلیون دلار صادر کرده که از نظر وزنی ۱۶.۶۱ درصد و از نظر دلاری ۱۴.۶۸ درصد نسبت به زمان شبیه در سال ۱۴۰۱ رشد داشته است و این رشد صادرات در شرایطی رقم خورده که در سال ۱۴۰۲ با محدودیت‌های شدیدی در حوزه برق و گاز روبه رو بودیم.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

مسئله حائز اهمیت در رشد صادرات محصولات فولاد مبارکه، افزایش هم‌زمان وزن و قیمت دلاری صادرات است که به حرف های طیب‌نیا، این قضیه بیانگر نگاه اختصاصی فولاد مبارکه برای گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با قیمت افزوده بالاتر است.

ادامه مطلب
عکس‌| روز آرام یک استقلالی اسبق؛ خبری از یاغی‌گری نبوده است! » اصفهانیا

او تصریح کرد: فولاد مبارکه با کسب سهم ۱.۴۳ درصدی قیمت دلاری صادرات در بین کل صادرکنندگان در جایگاه پنجم قرار گرفته و این در شرایطی است که رتبه اول به شرکت ملی گاز و سه رتبه دیگر به شرکت‌های حوزه پتروشیمی باز می‌گردد و این مهم، اهمیت رتبه فولاد مبارکه را به گفتن بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی و پتروشیمی دو چندان می‌کند.

عدم امکان برنامه‌ریزی طویل مدت چالش فولادسازان

به حرف های طیب‌نیا، فولادمبارکه بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت در منطقه منا به حساب می اید و ۸۴ درصد تولیدات ما در سال ۲۰۲۳ راهی بازارهای داخلی و ۱۶ درصد راهی بازار صادراتی شده است. یقیناً در قسمت صادرات چالش‌هایی وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آتی از بین بردن شود. نخست آنکه برای فروش و اراعه محصولات متنوع به بازار جهانی محدودیت وجود دارد. این چنین چالش مهم صادرات در شرایط جاری سرزمین عدم امکان برنامه‌ریزی طویل مدت باتوجه به باثبات نبودن پیش‌بینی‌ها بر شرایط ارزی و تغییرات احتمالی قوانین و تعرفه‌ها و معافیت‌های صادراتی و … است. به گفتن نمونه حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات به واسطه محدودیت گذاشتن بر سقف معافیت‌ها در قانون بودجه سال جاری از مواردی است که با دقت به الزام به اراعه ارز با قیمت نیما توجیه صادرات را برای تعداد بسیاری شرکت‌ها از بین خواهد برد.

رکورد حمل انواع محصولات فولاد مبارکه به مقصد مشتریان

این چنین زیرساخت‌های سرزمین برای صادرات باید تحکیم شود؛ در قسمت لجستیک و حمل‌ونقل نیاز به بهبود داریم، اسکله‌ها در بنادر باید تحکیم شود تا بتوانیم محصولات را با تناژهای زیاد تر صادر کنیم. در این راستا مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه از افزایش حمل محصول به مقصد مشتریان به‌گفتن پیروزی و قدم فرد دیگر در راستای پاسخگویی حداکثری و به‌موقع به نیاز مشتریان و خلق قیمت مشترک برای جامعه از سوی فولاد مبارکه اشاره کرد و او گفت: در اردیبهشت‌ امسال که اکثر نواحی فولادمبارکه توانستند تشکیل خود را ارتقا دهند، در حوزه حمل نیز به‌گفتن یکی از با اهمیت ترین و نهایی‌ترین حلقه‌های زنجیره تشکیل فولاد مبارکه، با حمل بیشتر از ۸۹۵ هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان، رکورد جدیدی در ارسال و تحویل محصولات به ثبت رسید.

ادامه مطلب
سردار آزمون عاشق تیم ملی است! » اصفهان امروز آنلاین

مجید فخاری با گفتن این که از این مقدار حمل ۷۸۸ هزار تن به‌صورت جاده‌ای و ۱۰۷ هزار تن به‌صورت ریلی انجام شده شده است، تصریح کرد: رکورد حاصله نزدیک به ۸ درصد زیاد تر از برنامه ماهانه و نسبت به رکود ماهانه قبل که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ به دست آمده می بود، ۴۱ هزار تن زیاد تر است.

او خاطرنشان کرد: در کل در دوماهه ابتدای امسال بیشتر از ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع محصولات به مقصد مشتریان ارسال شده که نزدیک به ۱۱ درصد آن حمل ریلی و ۸۹ درصد آن به‌صورت حمل جاده‌ای بوده است.

به حرف های فخاری، دستاوردهای دیدنی حمل محصولات طی سال قبل و امسال در تداوم پیروزی‌ها و دستاوردهای شرکت در دیگر حوزه‌ها رقم خورد؛ کاری که حاصل همدلی و تعامل مؤثر همکاران واحد برنامه‌ریزی و کنترل حمل محصولات و نواحی تولیدی، فروش و بازاریابی، حمل‌ونقل و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و کنترل تشکیل (PPC) و مساعدت سازمان‌های مرتبط بیرونی ازجمله شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و رانندگان زحمت‌کش منطقه است.

نقش پررنگ حمل و نقل در صنعت فولاد

این چنین رسول شفیع‌زاده، مدیر حمل‌ونقل و حمایتفولاد مبارکه در این باره اظهار کرد: در این مجموعه سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن حمل داخلی و خارجی انجام ‌شده و نزدیک به ۱.۵ میلیون ماشین ساعت خدمات حمل صنعتی برای حمایتاز تشکیل و تعمیرات نواحی فولاد مبارکه اراعه می‌شود.

ادامه مطلب
مهاجم اسبق استقلال و ذوب‌آهن در یک‌قدمی پرسپولیس » اصفهانیا

او افزود: حمل‌ونقل یکی از پیشران‌های کلیدی گسترش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشورهاست و حیات صنایع به‌اختصاصی صنعت فولاد وابسته به حمل‌ونقل کارآمد است. چنانچه همه ارکان سازمان به‌خوبی کار کنند، ولی حمل‌ونقل، کارآمدی ملزوم را نداشته باشد، عملا دیگر ارکان سازمان نیز کارآمدی خود را از دست خواهند داد.

مدیر حمل‌ونقل و حمایتفولاد مبارکه در ادامه گفت: ناحیه حمل‌ونقل و حمایتکه مسئولیت حمل مواد اولیه از سراسر سرزمین به شرکت و حمل محصولات صادراتی و این چنین حمل مواد در طول زنجیره تشکیل مشتمل بر مواد موردنیاز تشکیل، سرباره و ضایعات فرایندی را به مسئولیت دارد در طول زنجیره قیمت فولاد ایفای نقش می‌کند. بدیهی است که ابراز اختلال در این قسمت، فرایندهای کلیدی سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شفافیت در توزیع محصولات برتری همیشگی فولاد مبارکه

این چنین در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران متافو ۱۴۰۲ محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه از ترقی تعامل بین انجمن لوله پروفیل ایران و شرکت فولاد مبارکه خبر داد و شفافیت در اراعه محصولات را پافشاری همیشگی خود دانست.

او بر او مباحثه و یافتن راهکارهای تازه در جهت بهبود شرایط حاضر و دسترسی هرچه زیاد تر مشتریان فولاد مبارکه به محصولات فولادی پافشاری کرد و حمایتوزارت صمت را در این مسیر خواستار شد.

 

 


دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author