به گزارش اصفهانیا
بعد از تهران و بعضی اوقات کرج این شهر در عرصه خودورهای کلاسیک، یک پایگاه بااهمیت محسوب میشود. چه زیاد خودورهای کلاسیکی که از همین شهرراهی دیگر نقاط ایران نشده و توسط خریداران غیربومی از استان خارج شدهاند. بر این مبنا هر زمان نمایشگاه یا همایش خودورهای کلاسیک در اصفهان برگزار میشود خیل علاقمندان را به سوی خود جلب میکند. ازجمله چند نمایشگاه و همایش خودروهای کلاسیک که همین سه ماه تازه برگزار و با استقبال مخاطبان روبرو شده است. همایشهای همچون خودورهای بنز، فولکس و همین دیروز همایش خودرویی پیکان به مناسبت فرار رسیدن ۲۲ اردیبهشتماه، پنجاه و هفتمین سالگرد تولد این خودروی ملی خاطرهانگیز. خودرویی که تا همین ۲۰ سال پیشتشکیل میشد و مورداستفاده زیاد تر ایرانیها قرار میگرفت. همین مناسبت کافی می بود تا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان اصفهان با تاخیری دو هفته ای همایشی تحت گفتن همایش کلوپ پیکان را در باغموزه چهلستون برگزار کند. همایشی که در آن نزدیک به ۱۰۰ خودروی پیکان تولیدشده از سال ۴۶ تا ۸۳ به معرض دید عموم گذاشته شد. پیکانیهایی با تنوع رنگ بالا که هرکدام از بازدیدکنندگان را به سالهای دور و نزدیک میبردند. ازجمله یکی از این پیکانها که زیاد جلب دقت میکرد، پیکانی تشکیل سال ۴۶ یعنی از نخستین خودروهای تولیدشده که بازدیدکنندگان را به سوی خود میخواند. سیدجواد هاشمی صاحب این پیکان آنتیک درمورد این مدل پیکانی که در اختیار دارد این چنین می گوید:«نزدیک به هشت سال پیش این ماشین را خریدم و پنج سال پیش بازسازیاش کردم و نزدیک به سه سال طول کشید تا بازسازی شد. این ماشین را رنگ کردیم و داشبورد و تودوزی صندلیها جانشین شدند. دیگر قطعات فابریک کارخانه است. این ماشین را از نجف آباد خریدم و فکر میکنم خریدار ششم یا هفتم این پیکان ۴۶ هستم. یقیناً حالت اولیه این ماشین عالی می بود و اتاق اولیه هم کاملا سالم می بود. پنج سال پیش که اغاز به بازسازی این ماشین کردیم تا آخر کار نزدیک به پانصد میلیون تومان هزینه بازسازی این پیکان مدل ۴۶ شد.» هاشمی درمورد علاقهاش به پیکان هماین چنین اظهارنظر میکند:«به علت شغلم که تعمیر بوق ماشین می بود،عاشق پیکان شدم و در آخر هم توانستم یک پیکان داشبورد چوبی پیداکرده و آن را بازسازی کنم. این پیکانهای داشبورد چوبی از سال ۴۶ تا ۵۰ تولیدشده است. از این ماشین تنها برای شرکت در همایشهای و نمایشگاهها منفعت گیری میکنم و در یک پارکینگ خاصی نگهداری میشود. همه بچهها دوست دارند تا کلوپ هر دوماه یک بار همایشی برگزار کند تا مردم این خودروهای کلاسیک را ببینند چرا که هرچقدر مردم این خودروها را ببینند قیمت آنها زیاد تر میشود. همه مردم با این خودروهای کلاسیک و به اختصاصی پیکان خاطره دارند.» اما در حاشیه این همایش سیامک صارمی نایب رئیس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان اصفهان هم حوالی همایش برگزارشده توضیحاتی اراعه میکند:« به مناسبت پنجاه و هفتمین سالگرد تولد ماشین پیکان با همکاری اداره میراث فرهنگی استان اصفهان در کاخ موزه چهلستون، نمایشگاه یک روزه خودروهای پیکان را برگزار کردیم. در این نمایشگاه از دیگر استانها همچون چهارمحال و بختیاری و حتی مشهد نیز خودروهایی وجود پیداکرده بودند. چهارمین شرکت ثبتشده در ایران در سال ۱۳۱۷ کانون جهانگردی است که این کانون کلوپهای گردشگری با ماشین و ترغیب مردم به گردشگری زمینی با وسایل نقلیه شخصی همانند ماشین، دوچرخه و… را حمایتمیکند و میتوانیم تسهیلاتی را به مردم برای سفرهای زمینی مسئولانه اراعه کنیم. از فعالیت این کلوپها بیشتر از پنج دهه میگذرد و از اغاز دهه نود این کلوپها به طور اختصاصی شکل گرفتند و اکنون ۲۵ کلوپ اختصاصی فعال می باشند. کلوپ فولکسواگن، کلوپ پیکان، کلوپ خودروهای آمریکایی، کلوپ خودروهای انگلیسی و… همه در این راستا عمل میکنند. کارگروهی در سرزمین راه اندازیشده است که این کارگروه شناسایی و صیانت خودروهای تاریخی سرزمین را بر مسئولیت دارد و در سه گروه خودروهای ۳۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ تا ۷۰ سال و ۷۰ سال به بالا را در دو گروه خودروهای تاریخی و آنتیک طبقه بندی میکند. بچههای کانون در عرصه خریدوفروش این خودروها، تردد، پلاک تاریخی، همایشها، جمعآوری و تعمیرات کاملا فعال بوده و به صاحبان خودروها خدمات اراعه میکنند. تقریبا هرماه یک همایش برگزار می کنیم و همین دو هفته پیش همزمان با ۶ استان دیگر همایش فولکسواگن را برگزار کردیم و بیشتر از ۱۰ استان هم اخیرا جشن تولد ۵۷ سالگی پیکان را برگزار کردند. اصفهان سپس از استانهای تهران و البرز که اگر این دو استان را یکی حساب کنیم، همیشه در رده دوم قرار داشته و بعضی اوقات هم در جایگاه نخست قرارگرفته است. کانون جهانگردی در همکاری تنگاتنگی که با اداره میراث فرهنگی و گردشگری در پیشگرفته در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری موزههای شخصی برای همایشهای زیاد تر و بهتر تا شرایط امنیت اموال عتیقه دوستان فراهم شود و مجموعهدار و کلکسیونرها بدون دغدغه خاطر عمل به اراعه اجناس خود کنند.»
دسته بندی مطالب