آتشفشان‌های سیاره زهره احتمالاً همین حالا درحال فوران هستند

آتشفشان‌های سیاره زهره به گمان زیادً همین اکنون درحال فوران می باشند


به نقل از اصفهانیا

اخترشناسان با بازدید داده‌های چند دهه پیش کاوشگر ماژلان (Magellan) ناسا نشانه‌هایی از جریان‌ گدازه‌ای دو آتشفشان فعال زهره یافته‌اند. شواهد تازه مشخص می کند که سیاره زهره از نظر زمین‌شناسی از آنچه قبلاً فکر می‌شد، فعال‌تر است.

بر پایه گزارش وب‌سایت Space و مقاله منتشرشده در نیچر، این دومین‌باری است که دانشمندان شواهد زمین‌شناسی مستقیمی از فعالیت‌های آتشفشانی زهره شناسایی می‌کنند؛ شواهد قبلی فوران آتشفشان‌های این سیاره را در اغاز دهه ۱۹۹۰ نشان داده می بود. پژوهش تازه محققان دانشگاه کیتی پسکارا ایتالیا مشخص می کند که سیاره زهره می‌تواند به‌اندازه زمین از نظر زمین‌شناسی فعال باشد و به گمان زیادً اکنون نیز آتشفشان‌هایی روی سطح آن درحال فوران می باشند.

آتشفشان‌های فعال سیاره زهره

زهره و زمین تقریباً اندازه شبیهی دارند و میلیاردها سال پیش نیز مقادیر آب آن‌ها برابر می بود. به‌همین علت، تعداد بسیاری از دانشمندان در شگفت‌اند که چرا زهره به یک سیاره جهنمی تبدیل شده، درحالی که سیاره ما قابل سکونت است. اکنون مطالعه حوالی فعالیت آتشفشانی زهره، که به گمان زیادً ناشی از گرمای داخلی این سیاره است، می‌تواند پاسخی برای این سوال اساسی باشد.

نمای همانند‌سازی‌شده از آتشفشان Sif Mons سیاره زهره

محققان ایتالیایی در این پژوهش از داده‌های کاوشگر ماژلان ناسا منفعت گیری کرده‌اند؛ این کاوشگر از ۹۸ درصد سطح سیاره زهره از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ نقشه‌برداری کرده و جزئی‌ترین تصاویر از زهره تابه‌امروز را در اختیار محققان قرار داده است.

ادامه مطلب
فضاپیمای وویجر 1 دچار اختلال شد؛ ارسال مطلب‌های نامفهوم از بین ستارگان
آخرین مطالب

به‌نظر می‌رسد که جریان‌های گدازه‌ای تازه از دامنه‌های غربی آتشفشان Sif Mons و منطقه آتشفشان‌خیز Niobe Planitia باشند. دانشمندان با اشاره به جریان‌های گدازه‌ای سطحی، تخمین می‌زنند که سیف مونس نزدیک به ۳۰ کیلومترمربع سنگ فوران کرده باشد که برای پرکردن ۳۶ هزار استخر شنای المپیک کفایت می‌کند.

ناسا در بیانیه‌ای اظهار کرده که فوران‌های Niobe Planitia می‌تواند ۵۴ هزار استخر المپیک را پر کند. قابل ذکر است که فوران سال ۲۰۲۲ آتشفشان ماونا لوا (Mauna Loa) در هاوایی – بزرگ‌ترین آتشفشان فعال زمین – می‌تواند ۱۰۰ هزار استخر المپیک را پر کند.

ادامه مطلب
اینستاگرام ‌با قابلیت تازه ارسال نوت‌های ویدئویی 2 ثانیه‌ای به‌روز شد

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author