Lorlatinib

قرص تازه سرطان ریه در آزمایش‌های بالینی کارکرد قابل‌توجهی از خود نشان داد_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

سرطان ریه در صدر فهرست مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در سراسر دنیا قرار دارد. نتایج آزمایش یک قرص تازه سرطان ریه روی افراد مبتلا به شایع‌ترین نوع این سرطان مشخص می کند که ۶۰ درصد از آن‌ها پنج سال سپس از مصرف دارو هم چنان زنده می باشند و بیماری در آن‌ها پیشرفت نکرده است.

پروتئین لنفوم کیناز آناپلاستیک (ALK) رشد سلول‌ها را در بدن تنظیم می‌کند. این سلول توسط ژن ALK در بدن تشکیل می‌شود. برخی از انواع سرطان، همانند سرطان سلول غیر کوچک ریه (NSCLC) این ژن را دستکاری می‌کنند و علتخواهد شد سرطان رشد کند و پخش شود.

سرطان سلول غیرکوچک ریه یکی از انواع شایع سرطان ریه است و ۸۰ تا ۸۵ درصد سرطان‌های ریه را شامل می‌شود. ۳ تا ۵ درصد سرطان‌های NSCLC تومورهای ALK-مثبت دارند که نوع شدیدتری از از سرطان ریه است و در جوانان بدون سابقه مصرف دخانیات یا با سابقه مصرف دخانیات کم مشاهده می‌شود.

ادامه مطلب
تصاویر پشت صحنه فیلم «جوکر 2» با وجود لیدی گاگا و خواکین فینیکس + ویدیو

داروی Lorlatinib نسل سوم و تازه داروهای سرکوب‌کننده ALK است که در صف اول درمان بیماران مبتلا به سرطان سلول غیر کوچک ریه با ALK-مثبت قرار دارد. یک آزمایش بالینی تازه توسط پژوهشگران مرکز سرطان پیتر مک‌کالم در ملبورن استرالیا، تاثییر طویل مدت این دارو را روی پیشرفت سرطان بازدید کرده است.

نتایج زیاد خوب، یا به قول دانشمندان، «بی‌سابقه» بوده‌اند. آن‌ها نتایج مطالعه خود را در ژورنال Clinical Oncology انتشار کرده‌اند.

Lorlatinib نسل تازه سرکوب‌کننده‌های ژن ALK است.

نتایج قرص تازه سرطان ریه

در فاز سوم آزمایش، ۲۹۶ بیمار با سرطان درمان‌نشده و پیشرفته NSCLC با ALK-مثبت به‌طور اتفاقی یکی از دو داروی Lorlatinib و Crizotinib را دریافت کردند. Crizotinib نسل اول سرکوب‌کننده‌های ALK است که با نام تجاری Xalkori فروخته می‌شود. Lorlatinib یک قرص است که روزی یک بار مصرف می‌شود، درحالی‌که Crizotinib باید روزی دو بار مصرف شود.

ادامه مطلب
سخت‌ترین بازی‌های چند نفره که می‌توانید تجربه کنید

مقصد اولیه آزمایش بقای بیمار و توقف پیشرفت سرطان می بود. مقصد مهم ثانویه، بقا و درمان کامل سرطان می بود. این چنین یکی دیگر از اهداف ثانویه این می بود که سرطان در مغز پخش نشود (یا متاستاز نکند).

پنج سال بعد از درمان، ۶۰ درصد بیماران مصرف‌کننده Lorlatinib بدون نشانه‌ای از پیشرفت سرطان زنده بودند؛ این عدد برای بیماران مصرف‌کننده Crizotinib هشت درصد می بود. این چنین Lorlatinib در قیاس با Crizotinib ریسک پیشرفت سرطان یا مرگ را ۸۱ درصد و ریسک پیشرفت متاستاز سرطان در مغز را ۹۴ درصد افت داد.

این آزمایش ادامه یک آزمایش سه ساله می بود که نتایجی شبیه داشت.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

نتایج هر دو آزمایش نشان می‌دادند که Lorlatinib لیپیدهای خون (کلسترول‌ها و تری‌گلیسریدها) را افزایش می‌دهد و علتافزایش ریسک وقایع شدید در بیمار می‌شود. اما این ریسک با افت دوز دارو قابل کنترل است، بدون آن که در ثمربخشی آن تأثیر منفی بگذارد.

ادامه مطلب
درمان mRNA مدرنا ریسک مرگ در مبتلایان به سرطان پوست را به نصف رساند

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author