مطالعات نشان می‌دهد مصرف یک رژیم غذایی بی‌کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

رژیم غذایی بی‌کیفیت می‌تواند علتافسردگی و اضطراب شود_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

مصرف یک رژیم غذایی بی‌کیفیت امکان پذیر تبدیل تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است. این اولین مطالعه درمورد شیمی و ساختار مغز و کیفیت رژیم غذایی با ۳۰ داوطلب است.

اسکن‌های مغزی تغییراتی را در انتقال‌دهنده‌های عصبی و حجم ماده خاکستری، در افرادی که تغذیه ضعیفی دارند، در قیاس با افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، مشخص می کند.

محققان دریافتند که این تغییرات با نشخوار فکری، بخشی از معیارهای تشخیصی برای شرایط مؤثر بر سلامت روان، همانند افسردگی و اضطراب، مرتبط است.

هنگامی که فردی از رژیم غذایی بی‌کیفیت منفعت گیری می‌کند، اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) افت می‌یابد و گلوتامات افزایش می‌یابد. این انتقال‌دهنده‌های عصبی، همراه با افت حجم ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز همراه می باشند که می‌تواند ربط بین آنچه می‌خوریم و حس ما را توضیح دهد.

ادامه مطلب
عکس روز ناسا: طلوع راه شیری
آخرین مطالب

ماده خاکستری مغز دچار مسائل بهداشت روانی، همانند افسردگی و اضطراب است.

1717684501 586 رژیم غذایی بی‌کیفیت می‌تواند علتافسردگی و اضطراب شود اصفهانیا.webp

علت دقیقی که رژیم غذایی به این شکل بر مغز تأثیر می‌گذارد تا این مدت معلوم نیست. همانطور که مطالعات حیوانی نشان خواهند داد، امکان پذیر چاقی و الگوهای غذایی که سرشار از چربی‌های اشباع می باشند علتتحول در متابولیسم گلوتامات و GABA و انتقال عصبی شوند.

نشان داده شده است که رژیم غذایی با چربی اشباع و قند بالا، تعداد نورون‌های پاروالبومین را افت می‌دهد. این نورون‌ها نقش رساندن‌ GABA را به محل موردنیاز انجام خواهند داد.

ادامه مطلب
سود خالص «ابرآمد» 9 برابر شد؛بازدید صورت‌های مالی سال 1402_اصفهانیا

رژیم‌های غذایی ناسالم بر گلوکز نیز تأثیر می‌گذارد و علتافزایش گلوکز خون و انسولین می‌شود. درنتیجه گلوتامات در مغز و پلاسما افزایش می‌یابد و تشکیل GABA را افت می‌دهد.

همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، این تغییرات در شیمی مغز امکان پذیر تبدیل تغییراتی در حجم ماده خاکستری مغز شود.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

رابطه دایره‌ای بین خوب غذا خوردن‌ با داشتن‌ مغز سالم‌تر و سلامت روانی بهتر وجود دارد. به این علت انتخاب بهتر مواد غذایی برای تغذیه خوب الزامی است.

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author