Mustafa Pourmohammadi (1)

بیوگرافی مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳


به گزارش اصفهانیا

مصطفی پورمحمدی(Mustafa Pourmohammadi) روحانی و سیاستمدار ایرانی است که روز دوشنبه ۱۴ خردادماه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ثبت نام کرد و  در  روز یکشنبه ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد.

پورمحمدی سابقه وزارت سرزمین ، ریاست سازمان بازرسی کل سرزمین ، وزیر دادگستری، نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی و…را دارد و هم اکنون مشاور رئیس قوه قضائیه و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز است.در ادامه این نوشته همراه با باشید تا اطلاعاتی از بیوگرافی مصطفی پورمحمدی کاندید ریاست جمهوری را در اختیار شما قرار دهیم.

مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی کیست؟

مشخصات فردی

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید







نام کامل

مصطفی پورمحمدی

تاریخ تولد

۱ دی ۱۳۳۸

محل تولد

قم

سمت تازه مصطفی پورمحمدی

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مشخصات خانوادگی







نام پدر حاج‌ حسین‌ پورمحمدی
نام مادر منصوره‌السادات‌ مدرسی سریزدی

تعداد فرزندان 

۴ فرزند

شغل پدر

خیاط 

مشخصات تحصیلی





رشته تحصیلی

حوزوی قم

مدرک

دکترای 

 Mustafa Pourmohammadi (13)
مصطفی پورمحمدی

بیوگرافی کامل مصطفی پورمحمدی

کودکی و اغاز زندگی

مصطفی پورمحمدی در روز چهارشنبه ۱ دی ۱۳۳۸ مصادف با ۲۳ دسامبر ۱۹۵۹ میلادی و ۲۲ جمادی الثانیه سال ۱۳۷۹ هجری قمری در شهر قم متولد شد و هم اکنون ۶۴ سال سن دارد. یقیناً برخی از سایت ها چون تسنیم، ایمنا، تابناک و..مصطفی پورمحمدی را متولد ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ می دانند اما این روحانی درمورد تاریخ تولدش حرف های: در اول‌ زمستان‌ ۱۳۳۸، مصادف‌ با شب‌ ولادت‌ حضرت‌ فاطمه‌ زهرا (س‌) در محله‌ گذر جَدّا،‌ از محلات‌ قدیمی‌ قم،‌ متولد شدم.

در جواب به سوال مصطفی پورمحمدی اهل کجاست؟ این اطلاعات حاضر است که پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان می بود و مادرش یزدی.

خانواده

اطلاعات مشخصی از خانواده مصطفی پورمحمدی از جمله تعداد خواهر و برادرهای وی در دسترس نیست.وی فرزند حسین‌ پورمحمدی‌ (شرافت) و منصوره‌السادات‌ مدرسی‌ سریزدی‌ است که که پدرش در شهر قم خیاط روحانیون می بود.

او درمورد پدر و مادرش در سایت شخصی خود او گفت: “مرحوم پدرم‌ خیاط می بود و لباس‌ آقایان روحانی را می دوخت. پدرم‌، اگرچه یک‌ شاغل‌ معمولی‌ می بود،‌ اما به‌ علت انس‌ با علما، به‌ مسائل‌ فرهنگی‌، کتاب‌، مجالس‌ سخنرانی‌ و ‌محافل علمی و اسلامی‌ علاقه مند می بود و با آنها‌ ربط‌ داشت.

مادرم‌ از خانواده عالمان قم و از نوادگان‌ حضرت‌ آیت‌ الله العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی می بود. او علوم دینی را در حوزه علمیه خوانده و چند سالی هم در درس خارج فقه و اصول، در محضر عالمان قم، تلمذ کرده می بود.”

عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان عموی او است.این چنین بهتر است بدانید علی‌اصغر پورمحمدی برادر مصطفی پورمحمدی نیست بلکه پسرعموی وی می باشد.

 Mustafa Pourmohammadi (11)

تحصیلات

تحصیلات مصطفی پورمحمدی آکادمی نیست و در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده است.وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسهٔ حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به آخر رساند.

همسر مصطفی پورمحمدی

اطلاعاتی از اسم و شغل همسر مصطفی پورمحمدی انتشار نشده است. تعداد فرزندان مصطفی پورمحمدی ۴ نفر است و اطلاعاتی از جنیست آن ها نداریم.

 Mustafa Pourmohammadi (9)

 فعالیت

فعالیت مصطفی پورمحمدی از دادستان انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۸ اغاز شد و وی  در استان های چون خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد تا سال ۱۳۶۵ خدمت می کرد.

 وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم‌مقام وزیر اطلاعات می بود.

وی در  ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور زمان برای تصدی وزارت سرزمین به مجلس معارفه شد و از از ۲ شهریور همان سال تا ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ در این سمت فعالیت داشت.

پورمحمدی در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل سرزمین را برعهده داشت. او در سال ۱۳۹۲  برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد اما در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی مطمعن گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم(حسن روحانی) شد.

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد قبول شورای نگهبان قرار نگرفت.وی برای بار دوم در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد قبول قرار گرفت.

مصطفی پورمحمدی در روز دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ با وجود در وزارت سرزمین برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰ خرداد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان احراز شد.

مصطفی پورمحمدی ۶۷

مصطفی پورمحمدی در او گفت‌وگوی تصویری با نشریه «مثلث» به طور مبسوط درمورد اعدام‌های سال ۶۷ و مسائل گوناگون دیگر به اظهارنظر پرداخته است که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:

مصطفی پورمحمدی در جواب به این نوشته که چرا تا بحال چندان از اتفاقاتی که سپس از عملیات مرصاد در سال ۶۷ رقم خورد سخن حرف های نشده است، او گفت: «فرد روبه رو ما افترا می‌گوید، تهمت می‌زند و خباثت می‌ورزد و از هیچ‌چیز پروا ندارد. در این چنین میدانی انتظار این است که نقشه‌های عملیاتی را به راحتی گفتن کنیم و موضوعاتی که دشمن می‌تواند دستاویز خود قرار دهد، هر روز علیه ما چماق کند و صد سخن منطقی و مقبول را در فضای رسانه‌ای گوشه رینگ و در تاریک‌خانه خود ببرد و اجازه ابراز و ظهور ندهد و یک تاریخ مهم را با چند حادثه تفسیر و تثبیت کند؟ قطعا این چنین کاری با لیاقت نیست. آنها همه بوق‌های تبلیغاتی را روی این قضیه متمرکز کرده‌اند و آن دشمن خائنِ جنایتکار (سازمان منافقین) لشکر دشمنان دیگر است و دارد عملیات خود را اجرا می‌کند».

او در ادامه گفت: «انتظار این است که در وسط میدان جنگ از او گفت و گو‌های حقوقی و مراقبت‌های شهروندی و انسانی سخن بزنیم؟ اگر در چنگ یک خمپاره به سمت دشمن شلیک کنیم و بخورد به روستای کنار آنها باید جواب بدهیم که چرا به روستا خورد؟ جنگ بوده است و منافقین رفتند با صدام هم‌پیمان شدند، توافق‌نامه امضا کردند، عملیات جاسوسی و روانی انجام دادند، عملیات تخریب پشت جبهه انجام دادند، ستون پنجم شدند، عملیات نظامی انجام دادند. دشمنی از این بدتر هم می‌شود؟ همه دنیا چهره (نظام) را تخریب کردند، هیچ تخریبی در این ۴۰ سال اتفاق نیفتاده مگر آنکه پای مهم آن منافقین بوده است. ما تا این مدت تصفیه‌حساب نکرده‌ایم و سپس از تصفیه‌حساب این سخن‌ها را جواب می‌دهیم. شوخی هم نداریم. اینها باید همراه شوند و جواب خیانت‌ها و جنایت‌هایشان را بدهند. درمورد آنها فقط او گفت و گو ترور نبوده است، همه بمباران و موشک‌باران شهرها با هدایت منافقین می بود؛ همه تخلیه تلفنی عملیاتی و ناکام‌ماندن عملیات‌های ما به‌خاطر منافقین می بود. ما به‌خاطر منافقین کلی شهید دادیم، تلفات دادیم، ناکامی خوردیم و اکنون من باید بیایم و جواب حقوقی بدهم که فلان خمپاره را در جایی نادرست یا درست انداخته‌ایم؟ منافقین همه‌شان جنایتکارند و باید در دادگاه محاکمه شوند. آنها آدم کشتند و جنگ کردند و باید به اشد مجازات محکوم شوند».

او درمورد زندانی‌هایی که در دوران محکومیتشان اعدام شدند، او گفت: «آدم جنایتکار تروریست که در هر مرحله‌ای به او ارفاق می‌شود سپس از مدتی در عمق توطئه نقش دارد، عملیات انجام می‌دهد و همدستی می‌کند. در روبه رو با این چنین فردی باید عوامی و سادگی به خرج می‌دادیم و اجازه هر عملیاتی را به او می‌دادیم؟ در روبه رو فردی که نقشه فرارش را کشیده می بود، می‌خواست جماران را بگیرد، امام را بگیرد و بکشد، اطرافیان امام را بکشد، صداوسیما و مراکز حکومتی را بگیرد و نقشه عملیاتی گرفته می بود که کجا برود و چه‌کار بکند باید می‌گفتیم که تو در خط مقدم نبودی، تو حمایتمی‌کردی؟! هر فردی در بین دشمن است باید با او جنگید. ما تا این مدت تصفیه‌حساب نکرده‌ایم. اکنون زمان این‌ سخن‌ها نیست، زمان تصفیه‌حساب است. امروز هم منافقین خائن‌ترینِ دشمنان‌ این ملت‌اند و باید جواب بدهند، باید پای میز محاکمه همراه شوند و به حساب تک‌تک آنها رسیدگی شود. به علت فضای روانی یا جهالت و حماقت عده‌ای ما بدهکار شده‌ایم؟ ما باید جواب بدهیم؟ جنایتکارها باید همراه شوند و جواب بدهند. چرا اکنون این سخن‌ها زده می‌شود؟ نوشته او گفت و گو درمورد منافقین کاملا روشن و شفاف است».

وزیر قبل دادگستری درمورد فایل صوتی اخیری که حکایت از او گفت‌وگوی او و چند نفر از دیگر شخصیت‌ها با آیت‌الله منتظری درمورد اعدام‌ها داشت، اظهار کرد: «آن فایل پخش شد و افرادی که معتقد به شفاف‌سازی می باشند، برای دشمن شفاف‌سازی کردند و جاده‌صاف‌کن دشمن شدند. دلیلی برای انتشار کردن آن نبوده است، چون این مطالب همه‌اش به طور مکتوب انتشار شده است».

مصطفی پورمحمدی در جواب به این سوال که آیا این گمان وجود دارد که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری برای تخریب ابراهیم رئیسی این فایل انتشار شده باشد، او گفت: «خیر؛ عملیات مشترک آمریکا، سی‌آی‌اِی، موساد و عربستان برای موج تازه براندازی در ایران می بود. اصلا نباید آن را به این موضوعات کوچک گره بزنیم». او در ادامه گفت: «اکنون زمان جنگیدن است، زمان سخن‌زدن نیست.. الان زمان به‌حساب‌رسیدن است، زمان زمین‌گیرکردن و محاکمه‌کردن است، زمان بر سر جای نشاندن دنیای جنایتکاری است که از تروریسم دفاع می‌کند ».

مسئولیت‌ها

  1. دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)
  2. دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب سرزمین (۱۳۶۵)
  3. نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی
  4. رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)
  5. مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی-اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تا بحال)
  6. معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)
  7. قائم‌مقام وزیر اطلاعات (۱۳۷۸–۱۳۷۶)
  8. مدیر گروه بازدید‌های استراتژیک وزارت اطلاعات (۱۳۶۸)
  9. معاون و قائم مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۱–۱۳۶۳)
  10. عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)
  11. عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تا بحال)
  12. عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
  13. استاد دانشگاه امام صادق (۱۳۷۹ تا بحال)
  14. وزیر سرزمین در دولت احمدی‌نژاد (بعد از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)
  15. جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا (۱۳۸۷–۱۳۸۴)
  16. ریاست سازمان بازرسی کل سرزمین به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه
  17. رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون).[۳۷]
  18. وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶)
  19. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز (۱۳۹۷ تا بحال)
  20. رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۴۰۰ تا بحال)

 Mustafa Pourmohammadi (7)

اینستاگرام مصطفی پورمحمدی

 مصطفی پورمحمدی در شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحه ای ندارد.

مصطفی پورمحمدی در شبکه های اجتماعی

 حقیقت هایی دلنشین درمورد مصطفی پورمحمدی

  1. وی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۹۷ است.
  2. مصطفی پورمحمدی مدرس دانشگاه امام صادق است.
  3. وی از سال ۱۳۷۵ رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.
  4. پورمحمدی در اردیبهشت ۱۳۸۷ از وزات سرزمین برکنار شد. او در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، علت برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست.
  5. خبرگزاری مقدار سپس از انتشار کردن مطلب تسلیت پورمحمدی به محمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسبق برای درگذشت مادرش ضمن حذف این نوشته، دبیر گروه قضایی این خبرگزاری را هم اخراج کرد.
  6. وی بعد از مهاجرت به تهران در محله سراسیب دولاب و سپس در حوالی خیابان پیروزی، پایتخت نشین شد.
  7. انتساب خاندان وی، از ظرف مادر به خانواده شیخ مؤسس، “آیت‌ الله العظمی‌ حائری”،‌ بر می گردد. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است.
  8. وی مقالاتی علمی حوالی حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته‌است.
  9. وی بعد از ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۳ او گفت: نام دولتم «دولت قرار» و برتری‌های آن عدل، ثروت و قوت خواهد می بود. قرار من با شما تحقق این ۳ برتری کلیدی است.

عکس مصطفی پورمحمدی

 Mustafa Pourmohammadi (1)

 Mustafa Pourmohammadi (2)

 Mustafa Pourmohammadi (3)

 Mustafa Pourmohammadi (4)

 Mustafa Pourmohammadi (5)

سوال های متداول

مصطفی پورمحمدی اصولگرا یا اصلاح طلب؟

مصطفی پورمحمدی اصولگرا است.

سخن آخر

در این نوشته اطلاعاتی از بیوگرافی مصطفی پورمحمدی را به همراه سوابقش را در اختیار شما قرار دادیم.در صورت تمایل می توانید نوشته بیوگرافی مسعود پزشکیان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با ناگفته ها و بیوگرافی سعید جلیلی و همسرش با عکس فرزندان را نیز مطالعه کنید. اگر شما اطلاعات بیشتری از زندگی این سیاستمدار دارید با ما و دیگر مخاطبان سایت اصفهان امروز در تکه ارسال نظر به اشتراک بگذارید.








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author

ادامه مطلب
حسینعلی حاجی دلیگانی منتخب مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی