ظرفیت اندیشکده حکمرانی در حل مسائل ملی

ظرفیت اندیشکده حکمرانی در حل مسائل ملی


به گزارش اصفهانیا

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان در یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های سرزمین قرار گرفته است او گفت: می‌توان از ظرفیت اساتید و فعالان این اندیشکده منفعت برد و مسائل را با آنها در بین گذاشت تا به‌شدت فعال شده و به وزارت اقتصاد و دارایی پشتیبانی کنند.

 سید احسان خاندوزی در نشست هم‌اندیشی با اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان به ظرفیت کم‌نظیر دانشگاه اصفهان در عرصه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: باید در نظام تصمیم‌گیری سرزمین از آن منفعت برد تا در سال‌های آینده ناظر پیوند جدی‌تر نظام تصمیم‌گیری سرزمین با خروجی‌های نظام تشکیل علم و دانش باشیم.

 او در ادامه گفت: در این وزارتخانه از اساتید و صاحب‌نظران با پشتیبانی پژوهشکده وزارتخانه منفعت‌مند شدیم، حتی نگاه‌های غیرمتعارفی که در حوزه‌های سیاست‌گذاری سرزمین وجود دارد در این وزارتخانه انتشار و به دستگاه‌های اجرایی سرزمین منتقل می‌شود.

 خاندوزی اضافه کرد: برای اولین‌بار همه بدنه‌های پژوهشی وزارت اقتصاد سازمان‌دهی شده و این بدنه‌های پژوهشی دولت اکنون در اشتراک‌گذاری اطلاعات و تعریف موضوعات کاری با یکدیگر هماهنگ شده‌اند.

 وزیر اقتصاد به کوششهای دولت سیزدهم برای عبور از شرایط اقتصادی به‌جامانده از دهه نود اشاره کرد و او گفت: امروز ناظر بهبود آمار بیکاری، اندوخته‌گذاری و صادرات غیرنفتی هستیم، به این علت از حالت استیصال اقتصادی خارج شده‌ایم و امروز وقتی است که می‌توانیم به افق بین‌زمان و طویل مدت فکر کنیم.

ادامه مطلب
دستگیری عامل اصلی ارتباط با شبکه‌های معاند وایجاد ناامنی در فارس

 خاندوزی تصریح کرد: در کنار این عمل، برای پرورش سیاست‌پژوهان جوان، مدرسه سیاست‌گذاری راه اندازی شده که در مردادماه آخرین دوره آن در دولت سیزدهم برگزار می‌شود، تلاش شده در این مدرسه دانشجویان تحصیلات تکمیلی با مسائل روی میز سرزمین آشنا شده و با بازدید و وجود در دستگاه‌های گوناگون با قیود سیاست‌گذاری آشنا شوند. مطرح‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری پیش‌خرید شده و تعدادی از افراد نیز در سازمان‌های تابعه وزارت اقتصاد مشغول به کار شده‌اند.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی او گفت: باتوجه‌به این که اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان در یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های سرزمین قرار گرفته است می‌توان از ظرفیت آن منفعت برد و مسائل را با آنها در بین گذاشت تا به‌شدت فعال شده و به وزارت اقتصاد و دارایی پشتیبانی کنند.

 خاندوزی اضافه کرد: از اغاز فعالیتم در وزارت اقتصاد به اهمیت موضوعات حسابرسی و حسابداری پی بردم و این در حالی است که در آن زمان این موضوعات به حاشیه رفته می بود. هرچقدر کیفیت گزارش‌های حسابرسی، به‌موقع بودن و درجه شفافیت و صراحت این گزارش‌ها زیاد تر باشد نتیجه بهتری خواهد داشت، ازاین‌رو تلاش کردم از ظرفیت نظارتی وزارت اقتصاد منفعت گیری کنم و در این راستا امضاهای طلایی برای انتصابات نیز حذف شد.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

 او اذعان کرد: چندین دفعه از وزارت راه خواستم به‌جای شیوه فراهم مالی سنتی، از ابزارها و راه حلهای تازه فراهم مالی منفعت گیری کنند، اما دانش منفعت گیری از ابزارهای مالی تازه در این قسمت وجود ندارد و نیازمند تیم تخصصی فراهم مالی هستیم که با وزارت راه و شهرسازی همکاری کرده و بتوانند به‌صورت عملیاتی از راه حلهای تازه فراهم مالی منفعت ببرند.

ادامه مطلب
معلمان میدان دار مقابله تبلیغی وتربیتی با دشمن هستند » اصفهان امروز آنلاین

 وزیر امور اقتصادی و دارایی او گفت: از روزی که دولت سیزدهم اغاز به کار کرد، امروز صورت مالی دو هزار شرکت دولتی و یا تحت مدیریت قسمت عمومی به شکل کامل افشا شده است.

 او با گفتن این که نظام مبتنی بر بودجه‌ریزی عملیاتی هم چنان به طور ناقص در دستگاه‌های اجرایی سرزمین پیش می‌رود که نیازمند اصلاح است، اضافه کرد: دست پشتیبانی ما به سمت اساتید دانشگاه است تا بتوانیم در همین چند ماه پیشنهادها را به مرحله اجرا برسانیم. وی تصریح کرد: شورای رقابت نهادی می بود که چندین سال ضعیف نگه داشته شده می بود، در دولت سیزدهم به این شورا دقت اختصاصی شد و بودجه خوبی برای این شورا در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد.

 وزیر اقتصاد او گفت: در مسیر اصلاح نظام اقتصادی دررابطه‌با چگونگی حل ناترازی‌های مهم که اقتصاد ایران را متوقف کرده و به گروگان گرفته است، باید به فهمیدن مشترک و یا انتخاب اشکار برسیم. خاندوزی با اشاره به نشست حاضر با اساتید اقتصادی دانشگاه، اضافه کرد: در ماه‌های اول اغاز به کار مجلس دوازدهم، برنامه هفتم و راه اندازی دولت تازه این یکی از پرفایده‌ترین او گفت‌وگوهای علمی است، نیاز داریم که پیش از اغاز به اصلاحات اقتصادی گسترده دررابطه‌با راه حلهای طی مسیر به اجماع برسیم. او همین طور گفت: دولت سیزدهم با مسائل پیشینی روبه رو می بود؛ چون در دهه ۱۳۹۰ به علت تحریم‌ها، یک اقتصاد کاملاً صدمه‌پذیر داشتیم که به‌شدت با فشارهای تحریمی تحول جهت می‌داد، بهترین سال از نظر درآمد ملی سال ۹۰ بوده و سال ۹۱ یکی از بدترین سال‌های رشد اقتصادی سرزمین بوده است.

ادامه مطلب
مذاکره سمپاد برای تصمیم‌گیری مجدد دیوان عدالت اداری/پای موسسات تست‌زنی در میان است

 وزیر اقتصاد تصریح کرد: از سال ۹۷ داخل رکود تورمی شدیم و به حدی از قفل‌شدگی در ساختار اداره اقتصاد سرزمین رسیدیم، ازاین‌رو اولین دستور کار ستاد اقتصادی دولت این می بود که اقتصاد نباید به برجام گره بخورد. امروز اعداد و رقم های رسمی حاکی از آن است که اقتصاد ایران بهبودیافته است به‌طوری‌که گزارش اردیبهشت‌ماه بانک جهانی اعتراف کرده است که اقتصاد ایران توانسته رشد خود را در شرایط سخت ژئوپلیتیک پایدار کند و از شرایط رشدهای صفر و منفی عبور کرده‌ایم.

 خاندوزی اضافه کرد: این چنین ناظر بهبود آمار بیکاری، اندوخته‌گذاری و صادرات غیرنفتی هستیم، به این علت از حالت استیصال اقتصادی خارج شده‌ایم و امروز وقتی است که می‌توانیم به افق بین‌زمان و طویل مدت فکر کنیم. وی تصریح کرد: کار همه نشده و هزاران راه نرفته در پیش داریم که الزام انتخاب‌های استراتژیک را گوشزد می‌کند. ما اکنون درس پرهزینه‌ای از دهه ۹۰ و اقتصاد نفتی گرفته‌ایم و نیازمند برنامه تحولی اقتصاد برای خروج از شرایط قبل هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی او گفت: اقتصاد ایران یک سطح بالاتر آمده و اکنون به نقطه اغاز سیاست‌گذاری‌های طویل مدت رسیده است که برای آن نیازمند همکاری سه‌جانبه مجری، سیاست‌گذار و دانشگاه‌ها است.

ادامه مطلب
سواره از پیاده خبر ندارد!     » اصفهانیا

راهکار حل مسائل ملی منفعت گیری از ظرفیت اندیشکده‌ها است

نماینده مردم اصفهان در مجلس او گفت: برای حل مسائل ملی ظرفیت زیاد خوبی داریم به‌شرط آنکه مشکلات به سمت اندیشکده‌ها و جوامع دانشگاهی سوق داده و از این ظرفیت منفعت گیری شود.

 مهدی طغیانی در این نشست با گفتن این که جوامع به نسبت روبه رو با مسائل و حل مشکلات پیشرفت می‌کنند خاطرنشان کرد: اگر واقعاً به این گزاره باور داریم، باید با مسائل دچار شویم و تلاش کنیم که از طریق حل مسائل از جمله در حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری جامعه را به‌پیش ببریم.

 طغیانی افزود: اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان باهدف ساختن پشتوانه فکری و نظری در بعدهای ملی و منطقه‌ای بنا شد و امروز در دانشکده علوم‌انسانی و اقتصاد رشته‌های حکمرانی و سیاست‌گذاری تدریس می‌شود تا مسائل جامعه حل شود.

 او به خلأ حاضر بین مباحث نظری و حقیقت در زمان اجرا نیز اشاره کرد و او گفت: فضای دانشگاه‌ها با فضای واقعی سیاست‌گذاری و فعالیت‌های حکمرانی زمین تا آسمان متفاوت است و الزام دارد که اندیشکده حکمرانی عرصه موردنیاز برای درگیرکردن دانشگاه با مسائل واقعی را فراهم کند.

ادامه مطلب
مدیاتک اولین تراشه را با استفاده از فرآیند 3 نانومتری TSMC توسعه داد

 نماینده مردم اصفهان با گفتن این که مجلس یازدهم از ظرفیت اندیشکده‌ها برای قانون‌گذاری بیشترین منفعت گیری را کرده است، افزود: در قوانین مالیات و سوداگری، ابتکار مسکن و قانون تسهیل از ظرفیت اندیشکده‌ها منفعت گیری شده و متأسفانه این مهم را در لایه منطقه‌ای و استانی نداریم. این در حالی است که مسائل و مشکلات منطقه‌ای زیاد گسترده است و علاوه‌برآن در دانشگاه‌ها ظرفیت علنی زیاد خوبی داریم که می‌توانند در سپس ملی پشتیبانی کنند.

 او خاطرنشان کرد: ما برای حل مسائل ملی ظرفیت زیاد خوبی داریم به‌شرط آنکه مشکلات به سمت اندیشکده‌ها و جوامع دانشگاهی سوق داده و از این ظرفیت منفعت گیری شود. یقیناً وزارت اقتصاد سال قبل با تفاهم‌نامه‌هایی که با دانشگاه‌ها منعقد کرد، قدم جدی در این عرصه برداشت و این چنین تأسیس مدرسه سیاست‌گذاری در تهران یک قدم روبه‌جلو می بود.

 طغیانی در ادامه با اشاره به این که اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان باهمت جمعی از اساتید و دانشجویان مقاطع گوناگون در سال قبل تشکیل شد او گفت: این مرکز تنها منحصر به اقتصاد نیست؛ بلکه در همه حوزه‌های حکمرانی از جمله محیط‌زیست، گردشگری، انرژی و غیره عمل های خوبی انجام شده است و باید تلاش کنیم این روال در ناحیه و به‌صورت منطقه‌ای شکل بگیرد و در استان‌ها نیز به مسائل استانی پرداخته شود.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author