مایا

کشف یک گور دسته‌جمعی از تمدن مایا با بیشتر از ۱۰۰ قربانی!


به نقل از اصفهانیا

مطالعه‌ای تازه از یک دفن دسته‌جمعی شامل باقی مانده بیشتر از ۱۰۰ نفر، مشخص می کند که آنها به‌گفتن بخشی از آیین‌های باستانی مایا قربانی شده‌اند.

باستان‌شناسان این کشف را بعد از انجام تجزیه‌وتحلیل DNA روی ۶۴ اسکلت انجام دادند که در سال ۱۹۶۷ در داخل یک اتاق ذخیره آب زیرزمینی در شهر مایا، چیچن ایتزا، در شبه‌جزیره یوکاتان مکزیک یافت شد.

چه افرادی در مخزن تمدن مایا دفن شده بودند؟

تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان داد که این مخزن بین اغاز قرن هفتم تا اواسط قرن دوازدهم مورد منفعت گیری قرار می‌گرفت. تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی هم نشان داد که همه افراد پسر بودند و یک چهارم آن‌ها باهم ربط خانوادگی نزدیکی داشتند. محققان این چنین دو دسته از دوقلوها را در این دفن دسته جمعی کشف کردند.

«رودریگو بارکورا»، نویسنده ارشد این مقاله، او گفت: «زیاد تر آنها بین ۳ تا ۶ سال سن داشتند. از آنجایی‌که تعداد بسیاری از افراد تا حدی با یکدیگر فامیل بودند، گمان می‌رود فقط خانواده‌های خاصی به این دفن دسترسی داشتند و هر فردی نمی‌توانست فرزندان خود را در آنجا بگذارد. این یک افتخار بزرگ می بود!»

ادامه مطلب
گفتگو با کارکنان آتش نشانی EPA و پاسخ به مشکلات کاری
آخرین مطالب

اکنون اشکار نیست پسرانی که در آنجا دفن شده بودند چطور مردند.

بارکورا او گفت: «همان گونه که استخوان‌ها را مطالعه کردیم، هیچ نشانه‌ای از ضربه اشکار نکردیم، به این علت آنها به داخل اتاقک پرتاب نشده‌اند.»

او گفت که تجزیه‌وتحلیل زیاد تر می‌تواند به آنها پشتیبانی کند تا اشکار کنند که آیا اجساد مسموم شده‌اند یا خیر.

علت هم چنان ناشناخته

محققان برخی از ویژگی‌های این دفن را شگفت‌انگیز می‌دانند، چون تدفین‌های شبیه مایاها طبق معمولً شامل فقط زنان جوان یا ترکیبی از زن و مرد بودند. مورد دوم در تدفین شناخته‌شده‌ای به‌نام Sacred Cenote، در چیچن ایتزا، وجود داشت.

ادامه مطلب
vuca چیست؛ روشی برای برنامه‌ریزی در دنیای پیچیده امروز

بارکورا او گفت: «به‌طور سنتی، دفن‌های مرتبط با یک محیط زیرزمینی طبق معمولً برای حاصلخیزی است. اما هنگامی فهمید شدیم که در این دفن همه مرد بوده و تعداد بسیاری از افراد با یکدیگر فامیل می باشند، روایت تحول کرد.
اکنون باید تلاش کنیم تا آن را فهمیدن کنیم.»

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید
1718313782 338 کشف یک گور دسته‌جمعی از تمدن مایا با بیشتر از.webp

بارکورا او گفت که امکان پذیر هیچ زمان نفهمیم مقصد دقیق دفن چه بوده است. این امکان وجود دارد که قربانی‌ها درخواستی از خدایان برای بازده محصول یا بارندگی باشند. بااین‌حال، یکی از سرنخ‌ها وجود دو دفن دوقلو است.

بارکورا او گفت: «ما می‌دانیم که برای مایاها، دوقلوهای مذکر مهم بودند و داستانی از دوقلوهای قهرمان وجود دارد که برای انتقام از پدرشان به دنیای اموات رفتند. امکان پذیر این یادبودی برای دوقلوهای قهرمان باشد.»

ادامه مطلب
انسان‌ها 7 هزار سال زودتر از انتظارات ما به آمریکا رسیده بودند

درنهایت، تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی، نسب اجدادی را بین پسران قربانی و مردم امروزی که در این منطقه از مکزیک زندگی می‌کنند نشان داد. درنتیجه این افراد از جوامع محلی بودند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که جمعیت‌های امروزی نسبت به کودکان قربانی، ژن‌های مرتبط با مقاومت به «سالمونلا انتریکا» را زیاد تر داشتند. که این فرضیه را قبول می‌کند که اپیدمی‌های معارفه‌شده در طول دوره استعمار، علتافزایش این ژن‌ها در جمعیت شده است.

محققان تصمیم دارند با مردم محلی ربط برقرار کنند تا بینش جدیدی از فرهنگ و میراث آنها به‌دست آورند.

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author