بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد

بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد


به گزارش اصفهانیا

یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه او گفت: بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و تماشای آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد.

به گزارش اصفهان امروز، مهرداد خورسندی در بازدید از موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: از همه افرادی که دلشان برای اصفهان می‌تپد و تلاش بر نگه داری اسناد و دستاوردهای این شهر تاریخی دارند سپاس می‌کنیم.

او گفت: اصفهان صاحب پیشینه تاریخی اختصاصی‌ای است و در سه عصر سلجوقیه، آل بویه و صفویه پایتخت بوده است، اما در گفتن و تشریح جایگاه اصفهان نباید فقط در این دوره‌ها، در جا بزنیم. شهر اصفهان مدام پویا بوده و لایه به لایه این شهر سابقه تاریخی دارد که باید شناسایی و معارفه شود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
سارق مسلح ارز و طلا در تبریز دستگیر شد » اصفهان امروز آنلاین

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه او گفت: اصفهان تازه را از اغاز قرن قبل می‌بینیم که به مرور قوانین تازه تصویب و بلدیه در آن تأسیس می‌شود، به این ترتیب این شهر نیز از همان زمان داخل فاز گسترش می‌شود و روایت این گسترش در موزه تاریخ شهرداری ذکر شده است.

او همین طور گفت: اسنادی که در کتاب‌های تاریخی حاضر است مشخص می کند که در قبل، اصفهان فقط یک خیابان مهم داشته و آن چهارباغ بوده است و دیگر کوچه‌ها و معابر فرعی به این خیابان متصل می‌شده‌اند، اما با ورود به دوره تازه تاریخی، خیابان‌های تازه تشکیل و آسفالت خواهد شد و خیابان‌های اطراف همانند فروغی، خرم، خیام و … شکل می‌گیرند و شهر به نوعی شکل و شمایل جدیدی اشکار می‌کند.

خورسندی خاطرنشان کرد: نسل ما بخشی از این تغییرات را دیده می بود اما از دهه هفتاد به سپس حال و هوای شهر عوض و اصفهان داخل فاز گسترش‌ای تازه می‌شود، متأسفانه در مسیر گسترش، برخی کارخانه‌های تاریخی نیز تخریب خواهد شد و امروز نمونه آن را در چهارباغ بالا مشاهده می‌کنیم که با از بین رفتن کارخانه‌ها، آپارتمان‌های مرتفع شکل گرفته‌اند.

ادامه مطلب
انجام 20 مورد عملیات آتش نشانی در یک روز

وی فرمود: امروز در مدیریت شهری، بر پایه تفکری اختصاصی، قرار است آثار به جا مانده از این هویت تاریخی به نسل تازه نشان داده شود و با احیای اماکنی همانند ریسباف و سردر کارخانه صنایع پشم در باغ زرشک قدم مهمی در این عرصه برداشته خواهد شد.

این مدرس دانشگاه او گفت: در همین جهت موزه تاریخ شهرداری اصفهان اتفاقی زیاد مبارک برای نشان دادن تاریخ این شهر به نوجوانان و جوانانی است که اطلاعاتی از قبل تاریخی شهر ندارند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

او گفت: اصفهان آن چیزی نیست که امروز می‌بینیم، این شهر دوره‌های خاص و فراز و فرودهای تعداد بسیاری را توانایی کرده تا به امروز رسیده است و معتقدیم هرکسی که قدمی برای نگه داری تاریخ این شهر برمی‌دارد، باید دستش را بوسید.

ادامه مطلب
خانواده؛ تقصیر کار همه‌قد رانندگی بدون گواهینامه

خورسندی تصریح کرد: فرقی نمی‌کند افراد از کدام جریان و جناح سیاسی و با کدام طیف فکری عمل به احیای هویت تاریخی این شهر می‌کنند، باید به همه افرادی که این چنین تفکری دارند و برای معارفه تاریخ قبل شهر به نسل امروز تلاش می‌کنند مدال افتخار داد.

او همین طور گفت: همه ما در این بستر فکری و تاریخی متولد شده و رشد یافته‌ایم، این بستر باید نگه داری شود و به نسل تازه نشان داده شود تا آن‌ها نیز یاد بگیرند و به فکر آینده شهر خود باشند و با هویت آن بیگانه نباشند. نام این نوشته را می‌توانیم حافظه تاریخی شهر بگذاریم، یعنی در ذهن مردمان این شهر، ویژگی‌هایی ثبت می‌شود که نسل آینده ما، با پشتیبانی این شاخصه‌ها به ساخت شهر در سال‌های سپس خواهند پرداخت.

ادامه مطلب
نفسم گرفت از این شهر » اصفهانیا

این پیشکسوت رسانه و روابط عمومی خاطرنشان کرد: در تاریخ شهر یک سری خرده روایت‌ها شامل وقایع سیاسی، اجتماعی و … مشاهده می‌کنیم، اصفهان تاریخ خوبی در عرصه‌های گوناگون دارد و مسئله دلنشین این نمایشگاه و موزه، روایت همین اتفاقات در دوران‌های گوناگون است، در واقع روایت‌محوری یکی از راه حلهای خاص در گفتن تاریخ به نسل جاری است که جهت می‌شود مخاطب با دقت و علاقه آن را جستوجو کند و به نوعی حوصله‌اش سر نمی‌رود.

وی با اشاره به خاطراتی که از خیابان چهارباغ بالا در سال‌های دور دارد، او گفت: در قبل، چهارباغ بالا را برای می‌آورم که زیاد خلوت‌تر از امروز می بود، بیمارستان هزار تخت خوابی شریعتی از جمله اماکن اختصاصی این منطقه می بود، این چنین کارخانه پپسی کولا که بعدتر به زمزم تبدیل شد و مجموعه کارخانجات نساجی که زمان عبور از این خیابان در دو طرف، دیوارها و سردرهای قشنگ آن را مشاهده می‌کردیم، تماشای موزه تاریخ شهرداری همه این خاطرات که از قبل در ذهن ما به ثبت رسیده است را بار دیگر زنده کرد.

ادامه مطلب
پول؛ حلقه مفقوده برخورد با اتفاق تکرار جرم  » اصفهانیا

خرسندی با گفتن پیشنهادی برای دست یابی موزه تاریخ شهرداری به اهداف مهم خود، خاطرنشان کرد: طبق معمول قبل از هر افتتاح زحمت بسیاری می‌کشیم اما یک روز سپس همه چیز همه می‌شود در حالی که باید سپس از افتتاح بازخورد و گزارش کار گرفته شود. در خصوص موزه تاریخ شهرداری نیز به همین شکل است. این موزه باید به بخشی از برنامه‌های فرهنگی مردم شهر تبدیل شود و بازدید از آن در سبد علاقه‌مندی‌های فرهنگی خانوار قرار بگیرد. برای تحقق این مقصد باید تبلیغات کافی داشت و از هم اکنون به سپس، مدیریت شهری برای معارفه هرچه بهتر موزه، برگزاری رویدادهای تازه و اراعه گزارش دوره‌ای از روال کار داشته باشد. در این بین منفعت گیری از نظرات و پیشنهادات شهروندان زیاد قابل اهمیت است.

 

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author