بحران آب جایی در مناظره‌های انتخاباتی ندارد

بحران آب جایی در مناظره‌های انتخاباتی ندارد


به گزارش اصفهانیا




آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

بحران آب یکی از چالش‌های جدی محیط زیستی و توسعه پایدار در جهان به حساب می اید که در سیاست‌گذاری‌های کشورها نقش مهمی را ایفا می‌کند. منبع های آب ‌در جهان در حال محدودترشدن است. خشکسالی در کمین همه مردم جهان است و افتآب، در حال تبدیل‌شدن به مهم‌ترین چالش گسترش پایدار در جهان است؛ ۴۵ سرزمین جهان در معرض خشکسالی قرار دارند. بیشتر از یک‌چهارم جمعیت زمین از جمله مراکز جمعیتی ۱۷ سرزمین در معرض افتشدید آب قرار دارند که ۱۲ سرزمین از آن‌ها در خاورمیانه و آفریقای شمالی قرار گرفته است. کشورمان از نظر بحران آب رده چهاردهم جهان را به خود تعلق داده است و نمود این بحران همین امروز هم در فلات مرکزی ایران به‌وضوح دیده می‌شود. اصفهان از جمله استان‌هایی است که بحران آب و عدم مدیریت و برنامه‌ریزی، نقش پررنگ در چالش‌ها و مشکلات امروز و آینده این استان پرجمعیت ایفا می‌کند.  خشکسالی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، تنش برای فراهم آب آشامیدنی، تشکیل کانون‌های گردوغبار و از همه ملموس‌تر فرونشست زمین، نتیجه بحران آب است.

ادامه مطلب
استقلال و پرسپولیس در ریاض! » اصفهانیا

 قضیه فرونشست زمین در دشت اصفهان  بحرانی است، فروریزش زمین و ترکیدگی مداوم لوله‌های آب در نقاط گوناگون کلان‌شهر اصفهان، نمایان‌شدن ترک‌های زیاد بر سقف و دیواره‌های بناهای تاریخی و زمین‌های شهری تنها بخشی از حالت تراژیک فرونشست در اصفهان است که علت آن را باید در خشکسالی طویل‌زمان، برداشت‌ بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و این چنین حذف جریان مداوم آب زاینده‌رود جستجو کرد. بحران آب در یکی از با اهمیت ترین شهرهای ایران، اکنون  عرصه‌ساز مشکلات و چالش‌های بسیاری شده است که با همین روال، آینده سیاه‌تر و سخت‌تر از امروز خواهد داشت. اصفهان تنها یکی از استان‌هایی است که بحران آب آینده و حالش را به نابودی کشانده است، ایران از جمله کشورهایی است که در آینده با تنش آبی بیشتری مواجه خواهد شد. حقیقت این است که همیشه محیط‌زیست در بین هیاهوی حزبی و جناحی انتخابات گم می‌شود. بی‌توجهی به بحران آب و مسائل محیط زیستی را می‌توان در همین انتخابات ریاست‌جمهوری و قولها و مناظره‌ها و گفتگوهای نامزدهای انتخاباتی مشاهده کرد. در هیچ‌یکی از جلسات گفتگو، ردپایی از محیط‌زیست و بحران آب نیست درحالی‌که محیط‌زیست می‌توانست یکی از سرفصل‌های مناظرات و گفتگوهای مهم کارشناسی با نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد اما ردپایی از این دغدغه در هیچ یکی از برنامه های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری دیده نمی شود اگر هم باشد در حد اشاره ای مختصر و مختصر است. 

ادامه مطلب
عکس‌| غول آفریقایی به جستوجو قرارداد با کی‌روش » اصفهانیا

احتمالا فکر شود که دیپلماسی و سیاست خارجی، فرهنگ، اقتصاد و سیاست داخلی با اهمیت ترین موضوعاتی می باشند که رئیس‌جمهور آینده باید به آنها دقت کند و برای آنها برنامه داشته باشد اما محیط‌زیست و در رأس آن مدیریت بحران آب برای ایران از نان شب نیز واجب‌تر است کشوری که زمینی برای زراعت، صنعت و زندگی ندارد، هوایی برای نفس‌کشیدن ندارد و آبی برای آشامیدن مردمانش و صنعتگران و کشاورزی‌اش نداشته باشد عملا کشوری محدود و در انتظار نابودی است.   

 

 










دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

ادامه مطلب
خشم رونالدو از تشویق مسی؛ واکنش تند کریس به هواداران رقیب » اصفهان امروز آنلاین

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری



منبع

About Author