هنوز به سطح مطلوب در فناوری‌های نوین نرسیده‌ایم/ ضرورت سه تغییر بزرگ در حکمرانی، داده‌پردازی و فرآیندها

تا این مدت به سطح مطلوب در فناوری‌های نوین نرسیده‌ایم/ الزام سه تحول بزرگ در حکمرانی، داده‌پردازی و فرآیندها_اصفهانیا


کد خبر: ۲۶۳۹۹۱

تاریخ انتشار کردن: شنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۳ – ۲۱:۴۲

اصفهانیا به نقل از بهداشت نیوز دکتر سید سعیدرضا عاملی در برنامه جریان با اشاره به بیانیه قدم دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ بیانیه قدم دوم را صادر کردند، اولین اتفاق در این بیانیه نوشته افق گشایی می بود و بر این مبنا نظام برنامه‌ریزی سرزمین، نگاه طویل مدت اشکار کرد.  

او همین طور گفت: مقام معظم رهبری در قسمت اول و در مقدمه بیانیه هدفگذاری کردند و آن احیای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی می بود و در دل نگاه تمدن‌سازی دو متغیر دیگر یعنی خودسازی و جامعه‌پردازی را گفتن کردند. جامعه‌پردازی مؤلفه مهمی است چراکه باید بتوان با آحاد جامعه به طوری تعامل داشت که مردم کارگزار تحول باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمود: مقام معظم رهبری در این بیانیه نگاه به قبل را یادآوری کردند و این که انقلاب اسلامی چه چیزی به ما داده است، چون بعضی اوقات در فرآیندها و گفتگوها یادمان می‌رود که نقطه عزیمتان از کجا می بود و به کجا می‌خواهیم برویم.

او گفت: باید به یاد داشته باشیم که انقلاب اسلامی در روبه رو استعمار ایستاد و استقلال را پابرجا کرد. این حرکت ساده نبوده است، در شرایطی که نظام پهلوی از سوی غرب حمایتمی‌شد این انقلاب غیرممکن می بود اما امام(ره) با تکیه بر خدا و مردم این تحول را تشکیل کرد. مسیری را می‌خواستیم طی کنیم، در نقطه روبه رو نظام سلطه و اما پرهزینه می بود و برخی از این هزینه‌ها تحریم، جنگ و دشمنی‌های دائمی علیه انقلاب می بود، دشمنان از ظرفیت قوت نرم منفعت گیری کردند تا تأثیر نظام استعماری گم شود و شرایط را به طوری رقم زدند که گروهی به سمت استعمار حرکت کنند یا از استعمارزدایی خسته شوند.

دکتر عاملی او گفت: اما در بیانیه قدم دوم تمدن‌سازی نقل شد و این رویکرد، آرمان بزرگ تشکیل کردن است، یقیناً حقیقت‌هایی داریم که باید اصلاح شوند و به نظر می‌رسد برای صیانت از مردم ایران این موضوعات نقل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گفتن این که در اکثر اوقات تمدن با نگاه به قبل توأمان است، در ادامه گفت: به همین علت میراث تمدنی حرف های می‌شود نگاه آینده به تمدن در بیانیه قدم دوم نقل است. بر پایه این بیانیه، مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی همان مؤلفه‌های دوران ظهور امام زمان(عج) است، عدل در همه ابعاد نظیر غذا، مسکن، امنیت و غیره یکی از مؤلفه‌های مهم در این دوران است.

او گفت: یکی از موضوعاتی که در این بیانیه نقل است، جامعیت جامعه است، بازدید‌ها مشخص می کند که کشورهای غربی پیروزی‌هایی در بهداشت، رشد فناوری، امکانات شهرسازی و غیره داشته است، چون نگاه تجربی دارند و بر پایه آن حرکت می‌کنند، آنها به حقیقت دقت ندارند، اما در این شرایط غرب هم با مسائلی روبه رو است، قضیه غالب در غرب هم‌جنس‌گرایی، بحران جنسیت، و خانواده‌های تک سرپرست است، مشکلاتهای اخلاقی نیز در غرب وجود دارد، از هر شش دختر جوان به یک نفر تجاوز به عنف می‌شود، به این علت یک جاهایی رشد و پیشرفت وجود دارد اما یک جاهایی رشد وجود ندارد برای این که برنامه جامع برای زندگی در آنجا نیست و به این نوشته دقت ندارند که دربرگیرندگی عدل، در برگشت به آیات خداوند است. کلینتون در زمان ریاست جمهوری‌اش کتاب استیفن کارتر(فرهنگ بی‌ایمانی) را در دست گرفت و او گفت جامعه آمریکا بیشتر از حد سکولار شده است، نیازمند به برگشت به دین هستیم. استیفن کارتر در کتاب خود می‌گوید که شرایطی فراهم شده که هنگامی از دین سخن بگویید می‌شود خجالت می‌کشید کما این که امروز نیاز داریم در ترسیم آینده به الگوی مطلوب به دین دقت کنیم.

دکتر عاملی فرمود: وقتی در راهبردها و سیاست‌گذاری‌های مهم به سیاست‌هایی دست می‌یافتیم که به چالش‌های درونی و بیرونی دقت می‌کرد اما هم اکنون سیاست‌های را تدوین می‌کنیم که قضیه محور باشد. در شرایط قضیه‌محوری و چالش‌محوری نمی‌توان نگاه به آینده و بلند زمان داشت،‌ این در حالی است در مدل‌های تازه تعبیر به مدل‌های پسانگر می‌کنند و به مقصد‌ها دقت می‌شود.

وی او گفت: مقصد و تحول مهم به این معناست که از حالت حاضر به حالت مطلوب دست اشکار کنیم یقیناً چگونگی رسیدن به تحول جای او گفت و گو دارد، داوطلبان محترم انتخابات ریاست جمهوری باید به این چگونگی دقت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مؤلفه‌های دولت‌سازی در بیانیه قدم دوم در ادامه گفت: نامزدها در رقابت‌ها باید به سمت ایده‌ها بروند به جای این که رقابت بین جریان‌های سیاسی باشد، الان رقابت بین جریان‌های سیاسی است.

دکتر عاملی با اشاره به حکمرانی موثر پافشاری کرد: در حکمرانی مؤثر کارآمدی و منفعت‌وری نقل است، در این حکمرانی، حکمرانی داده بنیان برای خلق قیمت نقل است، ما ایرانی‌ها به دو عنصر مدام در طول تاریخ اهمیت داده‌ایم. یکی از آنها عنصر دین‌گرایی است، موحد بودن، خلق قیمت بینهانت می‌کند چراکه خداوند بینهایت مطلق است. ‌عنصر دوم تمایل پیشرفت‌گرایی است. پیشرفت با علم و فناوری ربط دارد، به این علت عقلانیت دو بال مهم دارد که دین و پیشرفت است، دین و جامعیت‌گرایی که در راهبردهای کلان ظهور و ابراز دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در سال ۱۸۲۰،  ۲۵ درصد جمعیت جهان دچار نابرابری می بود اما در سال ۲۰۲۰ نابرابری ۸۵ درصد جمعیت جهان را دچار کرده است. با این که فناوری و امکانات قرار می بود ما را آزادتر کند اما از دین و قیمت‌های والا فاصله گرفتیم. مؤلفه حقیقت‌گرایی و حقیقت‌گرایی نو،‌ قوت است در حالی که در دین، قدرتی که استیلا تشکیل می‌کند را نداریم، قوت مقصد نیست. اینگونه نیست که‌ به میزانی که قوت داری حق داری!

وی گفت: نیازمند الگوی حکمرانی هستیم که بر مبنای قیمت‌‌های الهی پیشرفت‌گرایی داشته باشیم. دین پسرفت‌گرایی نیست بلکه دین نگاه به آینده دارد.

دکتر عاملی با گرامیداشت یاد شهید رئیسی او گفت: آیت الله رئیسی صادق، صالح و تلاشگر بی‌امان می بود. به طوری تلاش می کرد که دیگران مقابلش کم می‌آورند. یکی از اولین مطالبات رهبری از دولت آیت الله رئیسی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی می بود، اما نامزدهای انتخابات زیاد به این نوشته ورود نداشتند چراکه تسلط موضوعات اقتصادی و بین‌الملل علتشد که او گفت و گو در این باره شکل نگیرد.

او همین طور گفت: اکنون ۶ میلیون کارمند دولتی داریم که می‌توانند در جاهای گوناگون توزیع شوند و اینقدر بودجه صرف آنها نکنیم، برای مثال به وزارت آموزش و پرورش بیشترین بودجه تزریق می‌شود اما تنها نیم درصد از بودجه صرف امور غیرجاری می‌شود. ملزوم است که این ساختار در سرزمین اصلاح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: از طرفی ساختارهای تودرتو و دیوان سالاری تعداد بسیاری تشکیل کرده‌ایم. برای مثالً برای دریافت مجوز برای بنگاه اقتصادی کوچک تا بزرگ، متقاضیان باید با ۲۰ نهاد مراجعه کنند. کره جنوبی تا سال ۲۰۱۰ مراجعات به نهادهای دولتی را به صفر رساند، این دولت تا بحال ۶ نسخه سند هوش مصنوعی تدوین کرده است، برای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ طرحی به توازن در حکمرانی در دستور کار دارد و ۱۵۸ میلیارد دلار در این عرصه بودجه گذاشته است، هدفش هم آسان‌سازی و آسایش زندگی مردم است.

دکتر عاملی پافشاری کرد: باید به سمت تسهیل‌گری برویم. در نظام دیوان‌سالاری مبتنی بر مطمعن و عدم اعتمادسازی یا هوشمندسازی و عدم هوشمندسازی پیش برویم، خروجی‌های کاملاً متفاوت خواهند داشت. ازطرفی حضرت آقا فرمودند انقلاب اسلامی برخلاف دیگر انقلاب‌ها از آرمان‌های خود دست نکشیده است.

وی فرمود: دو تفکر استثناگرایی آمریکایی و اروپای مرکزی تفکر غالب در  جهان است، میدانی برای کشورهای دیگر وجود ندارد. استثناگرایی آمریکا، خودش را نیز استثنا می‌بیند در جامعه خودش هم استثناگرایی دارد در این شرایط دیگ چنی اندوخته‌گذار جنگ برنده می‌‌شود. ما می‌خواهیم این فرآیند را تحول دهیم و تحول هم داده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با پافشاری بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی سرزمین او گفت: بعضی اوقات‌ فرهنگ به آداب و رسوم تقلیل می‌یابد در حالی که معنی فرهنگ زیاد فاخر است، اقتصاد مرکزی و ساست مرکزی به فرهنگ مرکزی برگشته‌اند، اگر اقتصاد درست داشته باشیم ولی اگر فرهنگ مصرف نداشته باشیم همه نتایج آن از بین می‌رود.

وی خبرداد: هم اکنون ۶ میلیارد کاربر در جهان وجود دارد، باید دقت کنیم که کاربر با مخاطب تفاوت دارد، مخاطب خنثی و بی‌فعالیت است اما کاربر فعالیت و اثربخشی دارد. اگر جمعیت ۸۵ میلیونی ایران تبدیل به کاربر شوند نتایج خوبی را ناظر خواهیم می بود. ۲۰۰ هزار انجمن نوآوری داریم که اکثرا بازنشسته می باشند، کره جنوبی بین بنگاه‌های کوچک و بزرگ تراز مساوی تشکیل کرد و علتشد که بنگاه‌های کوچک به مقدار بسیاری رشد کنند، اگر علتمنبع شدن زیاد مردم را مورد نظر داشته باشیم، پویایی تشکیل می‌شود که نتایج خوبی خواهد داشت.

دکتر عاملی در ادامه گفت: شهید رئیسی ارزشی را تشکیل کرد که قیمت مهمی است و آن تکمیل پروژه های ناقص می بود. مدیران اولین بودن برایشان مهم است اما در فکرهای بزرگ صدمین مهم است چراکه صدمین نشان‌دهنده تاریخ موضوعات است، آیت‌الله رئیسی کارهای نیمه کاره را تکمیل کرد و‌ این قیمت است و بخشی از بازسازی انقلابی است.

وی درمورد شبکه ملی اطلاعات او گفت: برخی فکر می‌کنند در شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به اطلاعات فردی فراهم می‌شود، در صورتی که اینگونه نیست شبکه ملی اطلاعات داده‌های سرزمین را صیانت می‌کند. در قبل میزبانی اطلاعات جهان در دستان آمریکایی‌ها می بود اما هم‌اکنون تعداد بسیاری از کشورهای پیشرفته هوشیار شدند، از داده‌های ملی خود صیانت می‌کنند. شبکه ملی اطلاعات در دوره آقای رئیسی رشد کرد اما به سطح مطلوب نرسید،

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمود:‌ دولت‌های تازه دیگر پیشرفت را در ساخت جاده جستوجو نمی‌کنند چراکه علتتسهیل تشکیل کربن و حرکت ماشین می‌شود و این پیروزی نیست. در عصر هوش مصنوعی که الگوریتم‌ها فعال می باشند ریزتراشه‌ها همه مؤلفه‌های زندگی آرام انسان را تامین می‌کنند. ما تا این مدت به سطح مطلوب در فناوری نوین نرسیده‌ایم،‌ سه اتفاق باید بیفتد، در ابتدا باید تکلیف حکمرانی در این عرصه اشکار شود، زیاد اهمیت دارد که رئیس دولت و نهادهای سیاست‌گذار در این عرصه چه نگرشی داشته باشد، باید نگرش جاری آن‌ها اصلاح شود. ازطرفی باید ساختارهای ملزوم فراهم شود، مراکز داده‌ای سرزمین باید شکل بگیرد.  باید بتوانیم ضمانت سلامت داده‌ای داشته باشیم. در نهایت هم باید مجموعه فرآیندها اصلاح شود. به این علت نظام‌واره زندگی باید اصلاح شود، این الزام این است که رئیس جمهور بگوید سخن اول من این است که تصمیم دارم این نظام‌واره را تشکیل کنم. 

وی او گفت: ما نیازمند رشد و بلوغ هستیم، نوآوری خودش قانون است. امکان پذیر تبدیل ایده به قانون حداقل دو سال طول بکشد اما هنگامی فناوری می‌آید خودش ظرفی را تشکیل می‌کند که بر پایه آن عمل می‌شود،‌ یقیناً باید به صدمه‌های فناوری دقت شود. نسل جوان ما از هوشِ دریافت برخوردار می باشند، اما نتوانستیم جامعیت را برای آنها فراهم کنیم. بعضی اوقات چون دچار افراط و تفریط می‌شویم نتوانستیم جامعیت تشکیل کنیم. نسل زد با نسل‌های دیگر تفاوت دارد اما اگر مقداری همراهی وجود داشته باشد، می‌توانیم برمبنای پیشرفت‌گرایی و دین‌گرایی حرکت کنیم و اینگونه هم‌نسلی تشکیل می‌شود.

ادامه مطلب
قایق سواری سید ابراهیم رئیسی در آشوراده+ عکس

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author