بیل گیتس نگرانی‌ها درباره مصرف برق هوش مصنوعی را جدی نمی‌داند

بیل گیتس نگرانی‌ها درمورد مصرف برق هوش مصنوعی را جدی نمی‌داند_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

هشدارهای بسیاری درمورد افزایش شدید مصرف انرژی سیستم‌های هوش مصنوعی وجود دارد، اما «بیل گیتس»، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گوید که نباید دلواپس این قضیه باشیم. مدیرعامل اسبق مایکروسافت معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند مصرف انرژی جهانی را افت دهد و شبکه‌های برق را کارآمدتر کند، این کار مصرف برق این فناوری را جبران خواهد کرد.

بر پایه گزارش فوربز، بیل گیتس اخیراً در سخنرانی خود در اجلاس شرکتش یعنی «Breakthrough Energy» از مردم خواست که در ابراز نگرانی حوالی مصرف زیاد انرژی برای راه‌اندازی سیستم‌های هوش مصنوعی، «زیاده‌روی نکنند». او می‌گوید:

«مراکز داده [هوش مصنوعی] در شدیدترین حالت ۶ درصد به بار انرژی اضافه می‌کنند، اما به گمان زیادً این رقم تنها ۲ تا ۲.۵ درصد باشد. سوال این است که آیا هوش مصنوعی صرفه‌جویی انرژی بیشتر از ۶ درصدی را تسریع می‌کند؟ و جواب این است: قطعاً.»

بیل گیتس نگرانی‌ها درمورد مصرف برق هوش مصنوعی را جدی نمی‌داند_اصفهانیا ۱۲

نظرات بیل گیتس درمورد مصرف برق هوش مصنوعی

تخمین زده می‌شود که پردازش هر خواست کاربر از طریق چت‌باتی همانند ChatGPT، تقریباً ۱۰ برابر زیاد تر از جستجوی معمولی گوگل به برق نیاز داشته باشد. در نتیجه انتظار می‌رود انتشار کردن کربن از مراکز داده هوش مصنوعی، بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ بیشتر از دو برابر شود.

ادامه مطلب
گسترش اولین هولوگرام جهان با وضوح شبکیه چشم
آخرین مطالب

یقیناً آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در آخرین برسی خود خبرداد تنها چهار سال طول می‌کشد که مقدار برق مصرفی هوش مصنوعی از ۴۶۰ تراوات ساعت (TWh) ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲، دو برابر شود. این رقم (۱۰۰۰ تراوات ساعت) تقریباً معادل کل مصرف برق سالانه ژاپن با جمعیت ۱۲۵ میلیون نفر است.

مایکروسافت نیز اخیراً اظهار کرده که انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای آن از سال ۲۰۲۰، تقریباً یک‌سوم افزایش یافته است که عمدتاً به علت ساخت مراکز داده‌ای است که برای خواست فزاینده کاربران به‌منظور منفعت گیری از هوش مصنوعی مورد نیاز است.

ادامه مطلب
عکس روز ناسا: طلوع راه شیری
1719852496 313 بیل گیتس نگرانی‌ها درمورد مصرف برق هوش مصنوعی را جدی
بیل گیتس نگرانی‌ها درمورد مصرف برق هوش مصنوعی را جدی نمی‌داند_اصفهانیا ۱۳

بااین‌حال بیل گیتس بر این باور است که غول‌های فناوری مایل می باشند که هزینه‌های بیشتری بپردازند تا انرژی پاک را گسترش دهند تا «بگویند که از انرژی سبز منفعت گیری می‌کنند».

هرچند این میلیاردر معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌کردن مصرف برق و افت انتشار کردن گازهای گلخانه‌ای پشتیبانی کند، اما او می‌گوید مقصد جهانی برای سال ۲۰۵۰ به‌منظور رسیدن به انتشار کردن کربن صفر محقق نخواهد شد. بیل گیتس گمان می‌دهد ۱۰ یا ۱۵ سال بعد از ۲۰۵۰، به کربن صفر جهانی خواهیم رسید.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

ادامه مطلب
کنسول دستی ایسوس ROG Ally 2 در سال 2024 معارفه خواهد شد

About Author