آژانس فضایی اروپا سرانجام راکت جدید آریان 6 را هفته آینده پرتاب می‌کند

آژانس فضایی اروپا سرانجام راکت تازه آریان ۶ را هفته آینده پرتاب می‌کند_اصفهانیا


به نقل از اصفهانیا

راکت تازه آریان ۶ آژانس فضایی اروپا (ESA) قرار است هفته آینده سه‌شنبه ۹ جولای (۱۹ تیرماه) برای اولین‌بار پرتاب شود. این راکت نقش بسزایی در استقلال این آژانس اروپایی از شرکت فضایی «ایلان ماسک» یعنی اسپیس ایکس ایفا خواهد کرد.

بر پایه گزارش Phys، بعد از چهار سال تأخیر، سرانجام در ساعت ۱۵:۰۰ به زمان محلی (۲۱:۳۰ به زمان ایران) در ۱۹ تیرماه، قدرتمندترین راکت آژانس فضایی اروپا (ESA) یعنی آریان ۶ از پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه، به فضا پرتاب خواهد شد. از زمان آخرین پرواز نسل قبلی این راکت، اروپا قادر به پرتاب ماهواره یا انجام مأموریت‌های دیگر بدون اتکا به رقبایی همانند شرکت آمریکایی اسپیس ایکس نبوده است.

اولین پرتاب راکت آریان ۶ آژانس فضایی اروپا

بعد از چند تأخیر و کشمکش‌های گوناگون، بالاخره اروپا می‌تواند برنامه ۴.۵ میلیارد یورویی (۴.۸ میلیارد دلار) خود را انجام دهد و آریان ۶ را به فضا پرتاب کند. آریان ۶ چند ماهواره را در مدار زمین‌ایستا (Geostationary) قرار خواهد داد که تقریباً ۳۶ هزار کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد.

ادامه مطلب
مانیتور ال‌جی MyView معارفه شد؛ مشخصات + قیمت
آژانس فضایی اروپا سرانجام راکت تازه آریان ۶ را هفته آینده پرتاب می‌کند_اصفهانیا ۷

در اولین پرتاب، راکت آریان ۶ از دو بوستر منفعت گیری خواهد کرد، اما نسخه پرقدرت آن چهار بوستر خواهد داشت که پرتاب آن برای اواسط سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی‌ شده است. بااین‌حال، برخلاف راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس، بوسترها و دیگر قسمت‌های آریان ۶ قابل‌منفعت گیری مجدد نیستند.

ایلان ماسک نیز چندین دفعه از آریان ۶ به علت عدم منفعت گیری مجدد از قطعات آن انتقاد کرده است. جواب اروپا نیز این بوده که منطقی نیست این راکت قابل منفعت گیری مجدد باشد، چون برای پرتاب‌های زیاد کمتری نسبت به فالکون ۹ طراحی شده است.

ادامه مطلب
آژانس فضایی اروپا با همکاری دو شرکت خصوصی جانشین ISS را می‌سازد

این راکت در ابتدا ۹ پرتاب در سال انجام خواهد داد که نسبت به فالکون ۹ که تنها در ماه می ۱۴ پرتاب انجام داده، تعداد زیاد مقداری محسوب می‌شود. این راکت در پرتاب اول، ۱۸ آیتم کوچک گوناگون ازجمله ریزماهواره‌های دانشگاهی و آزمایش‌های علمی را حمل خواهد کرد.

این چنین اولین پرواز تجاری آریان ۶ اواخر سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد و به‌طورکلی ۱۴ پرتاب طی دو سال آینده برای آن برنامه‌ریزی شده است.

دسته بندی مطالب

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

About Author