کد اقتصادی و مالیاتی چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

کد اقتصادی و مالیاتی چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟_اصفهانیا

[ad_1]
به نقل از اصفهانیا

سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.

فعالیت اقتصادی مدام با مفهومی به‌ نام مالیات گره خورده است. سازمان امور مالیاتی سرزمین با مقصد ساماندهی و مدیریت بهتر کسب‌و‌کارها یا همان اشخاص حقوقی یا حقیقی که فعالیت اقتصادی دارند، آن‌ها را مجاب به دریافت کد مالیاتی کرده است. اگر شما نیز به‌جستوجو ثبت یک شرکت یا انجام فعالیتی اقتصادی در قالب کسب‌و‌کار هستید، به گمان زیاد این اسم را چندین دفعه شنیده‌اید؛ اما مدارک و مرحله های مورد نیاز برای آن را نمی‌دانید. در این نوشته با ما همراه شوید تا ضمن اراعه توضیحات زیاد تر درمورد این کد، نحوه دریافت آن را نیز به شما بگوییم و این چنین به بازدید تفاوت این کد با کد اقتصادی بپردازیم.

کد مالیاتی چیست؟

این کد در واقع یک شناسه ۱۰ رقمی است که توسط اداره مالیات به هر فعال اقتصادی اعم‌از حقیقی یا حقوقی داده می‌شود. با دریافت کد اقتصادی ، فعال اقتصادی تحت‌گفتن مودی مالیاتی شناخته می‌شود و به‌وسیله آن، مالیات فصلی یا سالانه هر کسب‌و‌کار محاسبه و به مدیران آن خبر داده می‌شود.

در یک تعریف ساده‌تر می‌توان این کد را یک شناسه منحصر‌به‌فرد دانست که ماهیتی شبیه یک پرونده مالیاتی مجازی دارد. اگر بخواهید تحت‌گفتن یک فعال اقتصادی عمل کنید، دریافت این کد یک امر الزامی محسوب می‌شود. این چنین دریافت این کد نیازمند اراعه مدارکی اشکار و طی‌کردن روالی خاص است.

شناسه مالیاتی چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

در دنیای فعالیت اقتصادی، این شناسه همانند یک کد ملی عمل می‌کند و به‌واسطه آن می‌توان اطلاعات سودمند و بسیاری درمورد یک شخص حقیقی یا حقوقی به‌دست آورد. برخی از با اهمیت ترین کاربردها و مزایا کد مالیاتی در ادامه گفتن خواهد شد.

اشکار‌کردن مقدار مالیات و بدهی مالیاتی

بی‌شک اولین کاربرد این شناسه، تعیین مالیات و بدهی‌های آن است و اصولا هر مالیاتی به یک شناسه مالیاتی منحصر‌به‌فرد تعلق داده می‌شود.

دریافت کارت بازرگانی

اگر یک فعال اقتصادی تصمیم انجام واردات یا صادرات کالایی داشته باشد، به کارت بازرگانی احتیاج اشکار خواهد کرد. دریافت این کارت منوط‌به داشتن کد ۱۰ رقمی مالیاتی است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

انجام مناقصات یا مزایدات

دلنشین است بدانید که انجام مناقصه یا مزایده از طریق این شناسه صورت می‌پذیرد و اگر تصمیم فعالیت در این عرصه را داشته باشید، بدون‌شک به این شناسه نیاز خواهید داشت.

دریافت گواهی قیمت افزوده

هر فعال اقتصادی به‌ازای اراعه خدمات یا کالاهای خود، می‌تواند قیمت افزوده آن را دریافت و ثبت و مالیات وابسته آن را نیز پرداخت کند. منفعت‌مندی از این چنین قابلیتی نیاز مبرمی به کد مالیاتی خواهد داشت که به واسطه ثبت‌ نام کد اقتصادی و مالیاتی قابل انجام است.

عقد قرارداد با دیگر اشخاص حقیقی، حقوقی یا دولتی

برای عقد هرنوع قراردادی با دیگر اشخاص اقتصادی، داشتن کدهای اقتصادی و مالیاتی الزامی خواهد می بود.

اراعه اظهارنامه‌های کارکرد مالی سالیانه و فصلی

همانند موارد مرتبط با اظهارنامه قیمت افزوده، برای اظهارنامه کارکرد مالی به‌صورت فصلی یا سالیانه نیز به این کد نیاز دارید.

1721559553 262 کد اقتصادی و مالیاتی چیست و چطور آن را دریافت.webp

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی و مالیاتی

در دریافت این کدهای اقتصادی و مالی، نیاز به مدارک مختلفی جهت احراز هویت خود دارید. این چنین باید دقت داشته باشید که این مدارک برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، تفاوت‌های خاصی دارد. در ادامه همه مدارک مورد نیاز برای هر دو اشخاص حقیقی و حقوقی ذکر شده است.

مدارک ملزوم برای اشخاص حقیقی

  • پرکردن دفترچه مالیاتی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی مربوط‌به اشخاص حقیقی در سامانه my.tax.gov.ir
  • اراعه اجاره نامه یا مدارک مالکیت محل فعالیت
  • اراعه یک حساب بانکی با شماره شبا به گفتن حساب تجاری

مدارک ملزوم برای اشخاص حقوقی

  • دریافت و تکمیل فرم‌های مخصوص دریافت شناسه اقتصادی شرکت (از قسمت شناسایی و ثبت دارایی)
  • دریافت و تکمیل دفترچه شناسه اقتصادی از واحد اطلاعات خدمات اداره دارایی
  • کپی شناسنامه همه اعضای هیئت مدیره
  • کپی کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • کپی دو نسخه از آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن
  • کپی کامل اساسنامه شرکت
  • کپی آگهی روزنامه رسمی
  • کپی اظهارنامه شرکت یا شرکت‌نامه (اراعه تقاضانامه برای شرکت‌های غیرسهامی الزامی است)
  • کپی پروانه منفعت‌برداری یا اراعه مجوز تاسیس (اگر حاضر است)
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی برای دریافت کد مالیاتی و اقتصادی
  • اراعه کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت (که در آگهی تاسیس روزنامه رسمی به آن اشاره شده است)

مسئله مهم: اگر ملک شما اجاره‌ای است، باید کپی قرارداد اجاره که دارای تایید واحد مالیاتی محل است را اراعه دهید. این چنین امکان پذیر در گذر زمان مدارک مورد نیاز دچار تغییراتی شوند که در این صورت می‌توانید لیست تازه ترین و آخرین مدارک ملزوم را از اینترنت یا از سازمان وابسته دریافت کنید.

1721559553 9 کد اقتصادی و مالیاتی چیست و چطور آن را دریافت.webp

مرحله های دریافت شناسه مخصوص مالیاتی

قدم اول

ابتدا برای گذراندن مرحله پیش‌ثبت‌نام، داخل سامانه کد رهگیری مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir شوید و گزینه پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی را بزنید. در این صفحه باید ضمن اشکار‌کردن نوع مودی، کد امنیتی را نیز داخل کنید. در قدم بعدی باید کد ملی (اشخاص حقیقی)، شناسه ملی (اشخاص حقوقی) یا کد فراگیر (اتباع خارجی) را داخل کرده و دکمه “ورود به ثبت‌نام” را بزنید.

قدم دوم

در این قسمت باید برای پیش‌ثبت‌نام کسب‌و‌کار یا فعالیت خود عمل کنید. درصورتی‌که پیش‌تر در این سامانه حساب کاربری راه اندازی داده باشید، لیست کسب‌و‌کارهای شما به‌ترتیب نمایش داده خواهد شد و اگر می‌خواهید به‌گفتن یک کاربر تازه ثبت‌نام کنید، باید روی گزینه پیش‌ثبت‌نام تازه کلیک کنید.

در ادامه مرحله های دریافت کد مالیاتی، بر پایه نوع فعالیت خود (فردی یا مشارکتی) باید روی یکی‌از دو گزینه ثبت‌نام بدون شریک یا با شریک کلیک کنید. سپس دیگر کادرها که طبق معمول شامل شماره تلفن و کد پستی است را هم داخل کنید و روی پیش‌ثبت‌نام تازه کلیک کنید. اکنون کد تاییدی به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که باید آن را داخل کنید تا احراز هویت شوید.

در قسمت بعدی باید موارد مربوط به اطلاعات هویتی خود همانند مشخصات کارت ملی، تاریخ تولد، سرزمین محل تولد را نیز داخل کنید و دکمه پیش‌ثبت‌نام تازه را بزنید. باید مدتی صبر کنید تا اطلاعات داخل‌شده توسط شما بازدید شود. اگر مرحله های به‌خوبی پیش رفته باشد، احراز هویت نیز انجام می‌شود و اگر نواقصی وجود داشته باشد، به شما خبر داده می‌شود تا نقص‌های گزارش‌شده در دریافت کد مالیاتی را رفع کنید.

قدم سوم

سپس از مرحله بازدید اطلاعات و احراز هویت، باید همه اطلاعات کسب‌و‌کار خود را داخل کنید. صفحات هر قسمت نیازمند اطلاعات مختلفی می باشند که باید به دقت داخل شوند؛ اما جهت ثبت یک کسب‌و‌کار تازه باید اطلاعات آن را در کادر اول داخل کنید. در بین نوع کسب‌و‌کار خود باید مرتبط‌ترین گزینه را بزنید، اگر کسب‌و‌کار شما هیچکدام از موارد نبوده است، باید گزینه دیگر را داخل کنید.

در قسمت بعدی اطلاعات فرد دیگر همانند نوع صنف، اطلاعات مجوز صنفی یا موارد گوناگون فرد دیگر که خواسته شده‌اند را داخل کنید. قدم بعدی مربوط به محل فعالیت کسب‌و‌کار شما است که مواردی همانند تاریخ اغاز فعالیت، شماره تلفن ثابت و این چنین کد شهر خود را داخل کنید و گزینه ثبت را بزنید.

قدم چهارم

در مرحله بعدی از مرحله های دریافت کد مالیاتی باید اطلاعات آخرین حالت مشمولیت قیمت افزوده را داخل کنید و اگر نواقصی وجود داشت، همه نواقص را رفع سازید. در صورت صحت اطلاعات واردشده، آن را تایید کرده و روی گزینه دریافت کد رهگیری کلیک کنید تا ثبت‌نام خود را به آخر برسانید و با زدن دریافت کد رهگیری مالیاتی، پیامکی حاوی یک کد ۱۰ رقمی به شماره شما ارسال خواهد شد.

دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]