[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
سال پیش می بود که مطرح تعریض اتوبان خرازی باهدف افت ترافیک در آن کلید خورد. طرحی که قرار می بود تا آخر تابستان و پیش از بازگشایی مدارس همه شود؛ اما با چند ماه تأخیر در چند فاز اجرا شد. طرحی که پلیس چندین دفعه به آن ایرادهایی داخل دانست؛ اما شهرداری اصرار به اجرای آن داشت و مدیران شهری سخن بگویید از افت ۲۵ درصدی بار ترافیکی در این مسیر بعد از اجرای مطرح تعریض میکردند.
در کنار این مطرح تعریض، پلی به نام صاحب روضات هم بر روی اتوبان کشیده شد تا مسیر شرقی – غربی بزرگراه خرازی و خیابانهای بهستان و صاحب روضات را به هم متصل کند. همان زمان تغییراتی که در مطرح اولیه اعمال شد علتتأخیر در اجرای تعریض شد که در یادداشتی با گفتن«شهر دچار مطرحهای بداهه است» به ایرادات آن اشاره کردیم و این را هم گفتیم که بهجای اجرای این مطرحها بهتر است شهرداری برای احداث رینگ چهارم ترافیکی و بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی شهر همت کند.
طرحی که نهتنها پیشبینی مدیران شهری را برآورده نکرد و هم چنان ترافیک در تکههای تعریض شده خرازی بهجای خود مانده که اجرای این مطرح مصائب تازهای هم به آن افزوده است. این ترافیک در ساعتهای پیک روز شهروندان را بهمراتب با مشکل بیشتری روبه رو میکند.
با حذف توقفگاهها، خودروهایی که در این تکه از بزرگراه خراب یا تصادف میکنند مجبورند که همان جا بمانند و دیگر مکانی برای توقف آنها نیست و همین علتتصادفات زنجیرهای و ترافیکهای کیلومتری در این اتوبان میشود.
اما در هفتههای قبل ناظر برخورد چند دستگاه کامیون با پل صاحب روضات بودیم. پلی که با ارتفاع کمتر از پلهای دیگر در مسیر اتوبان احداث شده و به جای تسهیل در عبور و مرور شهروندان اکنون خود به یک چالش برای آنها تبدیل شده است.
در این بین مسئولان شهرداری ادعا میکنند که تقصیر کار کامیونهایی می باشند که بار غیراستاندارد حمل کردهاند؛ اما برخی از کارشناسان بخصوص پلیس راهور بر این نظراند که باید پل صاحب روضات نیز در همان ارتفاع پلهای قبل و سپس خودساخته میشد.
سوال اینجاست که آیا این پل توانسته در افت بار ترافیکی شهر مؤثر باشد یا همانند همان مطرح تعریض خود به چالش ترافیکی مبدل شده است؟
احتمالا اگر برای چند دقیقه روی پل صاحب روضات بایستیم و به تعداد خودرویی که از این پل منفعت گیری میکنند را بشماریم فهمید این مسئله بشویم که حتی در زمانهای ترافیک، عبور این تعداد حداقلی ماشین چیزی از بار ترافیک اتوبان و کندروهای آن کم نمیکند.
اکنون شهرداری تصمیم گرفته است که برای افزایش ارتفاع تا ۵ متر و رساندن آن به ارتفاع دیگر پلها، عمل به آسفالتتراشی در این تکه از بزرگراه کند. کاری که در همین چند روز اجرای آن هم علتترافیک و گله های شهروندان شد. قضیهای که مطابق اسناد اراعه شده پیش از اجرای مطرح هم نقل بوده؛ اما اجرا نشده تا این که بعد از افتتاح آن با مصائب آن روبرو شدند.
به هر سو مدیران و برنامهریزان شهری باید به این قضیه واقف باشند که پیش از اجرای مطرح همه مسائل آن را بسنجند و پیشبینیهای ملزوم را انجام بدهند تا بعد از اجرای مطرح باز شهروندان را دچار مشکل مضاعفی نکند و اجرای یک مطرح، ایمنی مردم را به خطر نیندازد.
به قول رئیس پلیس راهنماییورانندگی استان اصفهان در مطرح پل صاحب روضات باید چند قضیه مراعات شود؛ نصب گاباریت، همسان کردن ارتفاع آن با دیگر پلهای محدوده و تحکیم تابلوهای مسیر از مواردی است که باید اجرا شود.
چون برخی از کامیونها بهخاطر ساختوساز در شهر رفتوآمد دارند و نمیتوان آنها را منع کرد یا اگر یک راننده تخلفی هم انجام میدهد و باری بیشتر از اندازه یک پل بار زده نباید شهروندان را دچار مشکل کند و ماموریت شهرداری و پلیس است که پیشبینیهای ملزوم برای آن را انجام بدهند و جلوی تخلفهایی که میشود را هم بگیرند.
جا دارد باز این مسئله را هم همانند یادداشت سال قبل پافشاری کنیم که بهتر است بهجای صرف هزینه و انرژی شهر و آزمونوخطا کردن در مطرحهای کممنفعت یا پرچالش به فکر گسترش حملونقل عمومی و تکمیل رینگ چهارم می بود. تا این کارها صورت نگیرد هیچ طرحی نمیتواند به حل ترافیک روزافزون اصفهان پشتیبانی کند و این مطرحها مسکنی مقطعی بیش نیستند.
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع