[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
یاسر حاجیحیدری، مدیر برنامهریزی و کنترل تشکیل، محیالدین اتحادتوکل، رئیس برنامهریزی و کنترل تشکیل نورد سرد و علی رادهوش رئیس برنامهریزی و کنترل تشکیل نورد گرم در مصاحبه با خبرنگار فولاد در این باره این چنین انها گفتند:
اهمیت خوشتعهدی در فضای کسبوکار امروز را چطور برسی میکنید؟
یاسر حاجیحیدری، مدیر برنامهریزی و کنترل تشکیل :
خوشتعهدی بهعلت اهمیت بسیار آن ازجمله شاخصهای کارکرد سازمانها است که به یکی از اجزای بدیهی کیفیت اراعه خدمات تبدیل شده است؛ یعنی سخن بگویید از کیفیت اراعه کالا و خدمات یک سازمان بدون اشاره به انجام خواست مشتری در موعد مقرر بیمعناست. به همین علت، امروزه تحویل بهموقع، بهنوعی به شرط حیات شرکتها تبدیل شده و شرکتهایی میتوانند در فضای شدید رقابتی دوام بیاورند و رشد کنند که قادر باشند تعهدات خود را در وهله اول بهموقع و سپس در مختصرترین زمان نسبت به رقیب ها انجام بدهند.
به نظر شما، خوشتعهدی چه تأثیری بر رضایت مشتریان دارد و چطور میتوان این شاخص را بهبود بخشید؟
خوشتعهدی در تحویل محصولات یکی از عوامل کلیدی در جلب رضایت مشتریان است. وقتی که مشتریان یقین باشند خواستهایشان در زمان مقرر و با کیفیت مناسب به دستشان میرسد، مطمعن بیشتری به شرکت خواهند داشت. برای بهبود این شاخص، ملزوم است از ابزارهای پیشرفته برنامهریزی و کنترل تشکیل منفعت گیری کنیم. این سیستمها میتوانند به ما پشتیبانی کنند تا پیشبینی دقیقتری از زمان تشکیل و تحویل داشته باشیم. بهبود فرایندهای ارتباطی با مشتریان و فراهم کردن اطلاعات بهروز از حالت خواست نیز ازجمله مواردی است که میتواند به ترقی این شاخص پشتیبانی کند.
عوامل مؤثر بر خوشتعهدی و تحویل بهموقع را چه میدانید؟
این عوامل را میتوان به دو دسته درون و برونسازمانی تقسیمبندی کرد. عوامل برونسازمانی ناشی از محیط بیرونی است، همانند قوانین بالادستی، سیاستهای حاکمیتی، محدودیتهای ترافیکی و حملونقلی در برخی از برههها و محدودیتهای فراهم مواد اولیه و انرژی و… که در حیطه تصمیمگیری و اثرگذاری مستقیم ما نیستند؛ ولی میتوانیم با پیشبینی روندهای محتملِ هریک از این عوامل و اتخاذ استراتژیهای مناسب در صورت وقوعشان، تاثییر منفی آنها در دستیابی به خوشتعهدی مطلوب را به حداقل برسانیم.
در رابطه عوامل داخلی ابتدا باید او گفت «خوشتعهدی در تحویل» شاخصی است که حالت کلی سازمان را مشخص می کند؛ چون همه فرایندهای سازمان باید دقیق، بهروز و کارآمد باشند تا به تحویل بهموقع منجر شود. فرایندهایی که مستقیماً بر این عامل تأثیر میگذارند فرایندهای برنامهریزی تشکیل و حمل، تشکیل و فروش می باشند. یقیناً این تأثیرگذاری منحصر به همین سه فرایند نیست و همه تکههایی را که در این فرایندها درگیرند نیز شامل میشود. بعد از اینجا اهمیت تعریف و اجرای دقیق و این چنین بهبود مستمر و بهروزرسانی این فرایندها اشکار میشود.
به لزوم بهبودها اشاره کردید. چه بهبودهای فرایندی در عرصه افزایش خوشتعهدی مؤثر است؟
ما در سالهای تازه در تکه برنامهریزی و کنترل تشکیل، کوششهای تعداد بسیاری، چه در عرصه بهروزرسانی فرایندها با بهکارگیری الگوریتمها و راه حلهای نوین برنامهریزی و چه در عرصه بهبودهای مستمر، انجام دادهایم. نمونه مهم آن پروژه IPSO است که همزمان با تحول سیستمهای اطلاعاتی شرکت تعریف شد و هماکنون قسمتهای عمدهای از آن در حال کار است. این پروژه شامل الگوریتمهای حمایتتصمیم است که برنامهریزی تشکیل را در ساختن تصمیمات بهتر پشتیبانی میکند.
یکی دیگر از ابزارهای کلیدی که در تحقق این مهم نقش بسزایی دارد فرایند تحلیل دادهها و منفعت گیری از آمار و اطلاعات است. با منفعت گیری از دادههای قبل، میتوان الگوهایی را شناسایی کرد که به ما در پیشبینی خوشتعهدی تحویل و تأخیرات احتمالی پشتیبانی میکند. در این عرصه پروژه ترقی سیستم اضافه خواست خواست تعریف شده و در حال انجام است. یقیناً در بقیه قسمتها نیز فعالیتهای شایانتوجهی انجام شده که از آن جمله میتوان به افزایش کمیت و کیفیت تشکیل در برخی از نواحی تولیدی اشاره کرد.
فرهنگ و شراکت کارکنان در افزایش خوشتعهدی چه نقشی دارد؟
فرهنگ سازمانی نقش بسزایی در بهبود شاخصهای کلیدی همانند خوشتعهدی دارد. ما تلاش کردهایم فرهنگ مسئولیتپذیری و ضمانت به تعهدات را در همه سطوح تکههای زیرمجموعه نهادینه کنیم. این قضیه با پافشاری بر اهمیت رضایت مشتری و تأثیر مستقیم تحویل بهموقع بر این رضایت اغاز میشود. شراکت کارکنان در بهبود خوشتعهدی امری حیاتی است. هنگامی کارکنان از اهداف سازمان در عرصه رضایت مشتری و خوشتعهدی آگاه باشند، انگیزه بیشتری برای بهبود کارکرد خواهند داشت. آموزشهای مستمر و تشکیل فضایی که کارکنان بتوانند نظرها و دیدگاههای خود را بهراحتی گفتن کنند میتواند به ترقی کیفیت کارکرد افراد و واحدها پشتیبانی کند. بهبود ضریب خوشتعهدی تشکیل و نقش برنامهریزی و کنترل تشکیل در آن، حاصل تلاش گروهی کارکنان این تکه در برنامهریزی تشکیل همه نواحی است. گفتنی است با دقت به این که تشکیل محصول و اغاز جریان خواست از ناحیه فولادسازی است، نقش برنامهریزی فولادسازی در بهبود ضریب خوشتعهدی همه محصولات نهایی، زیاد تعیینکننده است.
مسئلهای که جا دارد به آن اشاره کنم لزوم داشتن شاخصی است که کل چرخه خواست از زمان دریافت خواست مشتری تا تسویهحساب آن را پایش کند. با رصد بهترین شرکتهای جهانی درمییابیم این شرکتها برای زمانزمان صدور پیش فاکتور تا تسویهحساب خواستهای خود شاخص تعریف کرده و در حداقل کردن آن در حال رقابت می باشند. این نوشته به آنها امکان میدهد خود را بهگفتن شرکتی که در حداقل زمان به نیاز مشتریان جواب میدهد در بازار معارفه کنند. یقیناً رسیدن به این سطح الزام آن است که شما با تکیه بر سیستمهای دقیق پیشبینی نیاز مشتریان، تعداد بسیاری و یا حتی همه فرایندهای تشکیل را قبل از خواست مشتری پیشبینی کرده باشید.
در فولاد مبارکه از چه شاخص یا شاخصهایی برای پایش خوشتعهدی منفعت گیری میشود؟
محیالدین اتحادتوکل، رئیس برنامهریزی و کنترل تشکیل نورد سرد:
در دنیا از شاخصهای بسیاری برای پایش خوشتعهدی منفعت گیری میشود که پرکاربردترین آنها که ما نیز منفعت گیری میکنیم، ضریب خوشتعهدی است. این شاخص از تقسیم وزن خواستهای بهموقع تحویلشده مربوط به یک بازه وقتی اشکار به کل وزن خواستهای آن بازه وقتی به دست میآید.
در فولاد مبارکه چون تکه تشکیل و آمادهسازی محصول در معاونت منفعتبرداری و حمل آن در معاونت فروش صورت میگیرد، این شاخص را به دو زیرشاخص ضریب خوشتعهدی تشکیل و ضریب خوشتعهدی حمل تقسیم کردهایم؛ به طوری که ضریب خوشتعهدی تحویل حاصلضرب این دو زیر شاخص خواهد می بود.
در تکه برنامهریزی و کنترل تشکیل نورد سرد چه چالشها داشتهاید و چه بهبودهایی در راستای افزایش خوشتعهدی انجام شده است؟
علاوه بر اجرا و پایش فرایندها – که باید برای انجام آن از همه همکارانم سپاس کنم- در یک تحلیل آماری، زمان انجام هر قسمت از سیکل تشکیل تخمین زده و بهروزرسانی شد. ازآنجاکه زمان سیکل نقش بسزایی در جهتدهی به خطوط بالادستی نورد سرد دارد، سپس از بهروزرسانی زمانهای سیکل، ناظر بهبود قابلاحتیاطای در جریان خواستها در نورد سرد و در نتیجه افزایش ضریب خوشتعهدی بودیم.
در رابطه چالشهای سال جاری باید او گفت توقفات طویل مدت خطوط تشکیل، نظیر خطوط اسیدشویی و تاندم میل، جزو این چالشها می بود که با پیشبینی اثرات آن در کل زنجیره تشکیل فولاد مبارکه و برنامهریزی دقیق، تلاش کردیم کمترین تأثیر را بر خوشتعهدی تحویل محصولات داشته باشد. در این عرصه سیستمی برای مدیریت ذخیرهسازی کلاف خام تشکیل کردیم و بر پایه آن نزدیک به ۲۷ هزار تن کلاف خام ذخیره شد تا کمترین توقف به خطوط نهایی نورد سرد تحمیل و خواستها بهموقع به مشتریان تحویل شود.
رشد ۵۰ درصدی ضریب خوشتعهدی تشکیل محصولات سرد و پوششدار
حالت خوشتعهدی تشکیل محصولات سرد و پوششدار در سال جاری نسبت به سال قبل چطور است؟
به حول و قوه الهی، بهبود دیدنی بوده است و امیدواریم بتوانیم با پشتیبانی همه همکاران در نیمه دوم سال آن را تثبیت و ارتقا ببخشیم. ضریب خوشتعهدی تشکیل محصولات سرد و پوششدار از ۵۶.۸ درصد در سال ۱۴۰۲، در ششماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۸۵ درصد رسیده که با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده و این کارکرد بیسابقه است.
رشد ۲۸ درصدی ضریب خوشتعهدی تشکیل کلاف گرم
روال تغییرات شاخص خوشتعهدی تشکیل محصولات گرم را چطور برسی میکنید؟
علی رادهوش، رئیس برنامهریزی و کنترل تشکیل نورد گرم:
در سال جاری با تلاش جمعی همکارانم در مجموعه برنامهریزی تشکیل و دیگر همکاران در فرایند فروش، تشکیل، آمادهسازی و حمل محصولات، شاخص خوشتعهدی تشکیل خواستهای محصول کلاف گرم روندی صعودی داشته و از عدد ۷۴.۵ درصد در انتهای سال ۱۴۰۲ به عدد ۹۶.۵ درصد در انتهای شهریورماه ۱۴۰۳ رسیده که با رشد ۲۸ درصدی همراه بوده است.
از نظر شما با اهمیت ترین چالش در مسیر دستیابی به این مقدار خوشتعهدی چه بوده است؟
برنامهریزی هماهنگ زنجیره تشکیل در فولاد مبارکه تأثیر بسیاری بر دستیابی به مقدار بالای خوشتعهدی دارد. یکی از چالشهای اساسی در این بین، برهم خوردن توازن تشکیل ناشی از محدودیتهای انرژی است. محدودیتهای برق اعمالشده به شرکت فولاد مبارکه در فصل تابستان میتوانست تأثیر مستقیمی بر فراهم تختال ناحیه نورد گرم و در نتیجه بر هم زدن ارامش تشکیل داشته باشد. با پیشبینی این شرایط و به جستوجو آن برنامهریزی دقیق در زنجیره تشکیل از حداقل ۴ ماه پیش از اغاز محدودیت برق، ترکیب مناسبی از تختالها ذخیره و تا حد زیاد بسیاری تأثیر این عامل بر نورد گرم خنثی گردید و امکان دستیابی به این مقدار از خوشتعهدی تشکیل را فراهم کرد. عوامل متعدد فرد دیگر نیز بر دستیابی به درصد بالای خوشتعهدی اثرگذار است که از آن جمله میتوان به ارامش در تشکیل از لحاظ کیفی و کمّی اشاره کرد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع