برای مکانیسم‌هایی که ملکی فولاد مبارکه است ناگزیریم به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم

برای مکانیسم‌هایی که ملکی فولاد مبارکه است ناگزیریم به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

در فولاد مبارکه واحد حمل‌ونقل حمایتو واحد برنامه‌ریزی، فروش و حمل محصولات در حال فعالیت‌اند. این دو تکه چه تفاوتی با هم دارند؟

مأموریتی که ما در ناحیه حمل‌ونقل و حمایتفولاد مبارکه داریم اراعه خدمات حمل‌ونقل در فرایند فراهم مواد اولیه و تحویل محصولات صادراتی (به‌صورت ریلی) و این چنین اراعه خدمات حمل‌ونقل در طول زنجیره تشکیل داخل فنس فولاد مبارکه برای حمل مواد موردنیاز، قطعات، تجهیزات، حمل سرباره و ضایعات است. برای انجام این ماموریت های ما سه واحد عملیاتی و یک واحد حمایتفنی داریم. واحد عملیاتی اول، واحد حمل مواد اولیه و محصولات است که ماموریت حمل مواد اولیه از سراسر سرزمین به فولاد مبارکه به شکل جاده‌ای و ریلی و حمل محصولات صادراتی را که قرار است به‌صورت ریلی حمل شود مدیریت می‌کند. محصولات ما دو دسته مشتری دارد: مشتریان داخلی و مشتریان خارجی. برای مشتریان داخلی، حمل به مسئولیت خود مشتری است و واحد برنامه‌ریزی که در مجموعه فروش است برنامه‌ریزی حمل را انجام می‌دهد. برای مشتریان خارجی که صادراتی می باشند، ما حمل ریلی را مدیریت می‌کنیم. حمل جاده‌ای نیز بر مسئولیت واحد فروش است.

در فولاد مبارکه سالانه چند تن حمل انجام می‌شود؟

در کل، در واحد حمل مواد اولیه (مشتمل بر گندله، کنسانتره نرمه و زبره و بریکت) و محصولات سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون تن حمل انجام می‌شود که در شش‌ماهه اول امسال رشد ۱۹ درصدی نسبت به زمان شبیه سال قبل داشته است. این عدد قابل‌توجهی است و مدیریت و اجرای این حجم از عملیات کار عظیمی است که از همه نیروهای امانی و پیمانی که با ما کار می‌کنند سپاس می‌کنیم.

حمل ریلی

در مجموعه واحد حمل مواد اولیه و محصولات، مدیریت حمل ریلی مواد اولیه از ایستگاه حسن‌آباد، یعنی ایستگاهی که مواد اولیه را تحویل می‌دهد و محصولات را تحویل می‌گیرد، انجام می‌شود. در این خصوص ۱۵ لوکوموتیو مانوری داریم. در این مجموعه یک تعمیرگاه لوکوموتیو هم داریم که نگهداری و تعمیرات لوکوموتیو و ریل و ابنیه را انجام می‌دهد. در حوزه حمل آهن اسفنجی، با دقت به محدودیت‌های انرژی که تشکیل این محصول را در زمستان با چالش جدی روبه رو می‌کند خوشبختانه ۴۵ درصد رشد نسبت به زمان شبیه سال قبل به ثبت رسیده است. در عرصه حمل گندله نیز رشد ۳۲ درصدی رقم خورده است. گسترش حمل ریلی از مباحث زیاد مهم و نقل در صنعت فولاد سرزمین است و علی‌رغم همه چالش‌ها، در ۶ ماه اول سال نزدیک به ۳.۵ میلیون تن مواد اولیه به‌صورت ریلی در فولاد مبارکه حمل شده که نسبت به زمان شبیه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است.

از نظر فراهم مواد اولیه برای فولاد مبارکه منطقه سنگان زیاد کلیدی است؛ اما متأسفانه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در آن منطقه ضعیف است، اگرچه با پیگیری‌های زیاد فولاد مبارکه ظرفیت حمل در این قسمت ۴۶ درصد نسبت به زمان شبیه سال قبل افزایش یافته است.

واحد حمل و فراوری سرباره

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

حمل سرباره به‌وسیله پاتیل‌برها از کوره‌های فولادسازی به حوضچه‌های خنک‌سازی سرباره و جداسازی قراضه از سرباره و مجدداً حمل سرباره سرد و قراضه به دپوهای وابسته با مکانیسم‌های خاصی انجام می‌شود. بالطبع تعمیرگاه عمل های مربوط به تعمیر و نگهداری پاتیل‌برها را بر مسئولیت دارد. دو شاخص کلیدی در این مجموعه شامل مقدار توقف ملزوم برای معاوضه پاتیل و تناژ حمل سرباره است. در شش‌ماهه نخست سال جاری زمان معاوضه پاتیل زیر کوره‌ها رکورد تاریخی ۰.۰۲ دقیقه است؛ این چنین نزدیک به ۱ میلیون تن سرباره حمل سرباره در این بازه وقتی حمل شده است.

واحد حمل‌ونقل جاده‌ای

 این واحد فراهم مکانیسم‌ها در طول زنجیره تشکیل داخل فنس فولاد مبارکه را به مسئولیت دارد. در این مجموعه نزدیک به ۸۰۰ مکانیسم مدیریت می‌شود که هم فرایندهای تشکیل و هم فرایندهای تعمیرات و حمایترا حمایتمی‌کند. به‌صورت کلی در شش‌ماهه نخست نزدیک به ۳.۳۸۰ میلیون تن حمل داخلی داشتیم که رشد ۴ درصدی نسبت به زمان شبیه سال قبل داشته است. سالیانه نزدیک به ۱.۲۰۰ میلیون ماشین‌ساعت نیز مکانیسم در اختیار نواحی قرار می‌دهیم.

واحد حمایتفنی

این واحد کلیه فرایندهای منفعت‌برداری و نگهداری و تعمیرات ۳ واحد عملیاتی را حمایتمی‌کند.

با دقت به حجم زیاد فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی‌ها حالت ایمنی در این قسمت چطور است؟

برای کسب نتایج بهتر در این عرصه بر سه حوزه مکانیسم‌ها، محیط کار مکانیسم‌ها و تحکیم و بهبود حرکت ایمن کارکنان متمرکز شده‌ایم. در نتیجه عمل های در این سه قسمت، سال قبل رتبه سوم ایمنی را بین نواحی تشکیل و تعمیرات شرکت به دست آوردیم.

عمل های موردنیاز برای بهبود شرایط محیط کاری کارکنان در حوزه حمل‌ونقل و حمایتچیست؟

 برای فعالیت ایمن نیروی انسانی، ابتدا باید بر آموزش آن‌ها اندوخته‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد، مخصوصاً در حوزه پیمانکاران، چون حجم بسیاری از فعالیت‌ها به‌صورت پیمانکاری اداره می‌شود. عمدتاً مقصد ما این است که خطاهای انسانی کم شود و در این عرصه عمل های ملزوم در حال انجام است.

گلوگاه حوزه حمل‌ونقل حمایتچیست که اگر از بین بردن شود می‌تواند رشد چشمگیری به کارکرد شما ببخشد؟

اکنون با ۴ چالش عمده در مجموعه حمل‌ونقل و حمایتمواجهیم. حجم حمل جاده‌ای مواد اولیه ما افزایش اشکار کرده و صنعت فولاد به طوری طراحی شده که باید مواد اولیه آن به‌صورت ریلی حمل شود. درعین‌حال در تعداد بسیاری از قسمت‌ها به شبکه ریلی سرزمین متصل نیستیم. دوم این که زیرساخت‌ها و ناوگان ریلی سرزمین مشابه با تقاضای حمل بار گسترش اشکار نکرده است. در رابطه تعدد منبع های، حمل ترکیبی و گسترش آن را برنامه‌ریزی کردیم و عمل های خوبی در این خصوص انجام گرفته که فعال کردن دو سکوی تازه در منطقه مهیار و سلطانیه بخشی از این عمل های است. این چنین در حوزه زیرساخت‌های ریلی، فولاد مبارکه عمل های خوبی انجام داده و خرید و منفعت‌برداری از ۵۰ دستگاه لوکوموتیو سنگین ساخت داخل با نگاه حمایتاز صنایع داخلی از آن جمله است که صرفه‌جویی بیشتر از ۱۵۰ میلیون لیتر گازوئیل در سال را نیز به همراه داشته و درعین‌حال از نظر زیست‌محیطی هم نتایج خوبی در پی داشته است. در حوزه گسترش زیرساخت‌های ریلی هم مذاکراتی با راه‌آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. چالش دیگر فرسودگی مکانیسم‌ها است که به‌شدت بر حوزه‌های ایمنی و محیط زیست اثرگذار است.

در حوزه تحول دیجیتال چه اقداماتی در این واحد انجام شده است؟

از چهار پروژه‌ تعریف‌شده در حوزه لجستیک هوشمند، یک پروژه مربوط به حمل سرباره، یک پروژه مربوط به حمل‌ونقل داخل فولاد مبارکه و دو پروژه مربوط به حمل مواد اولیه به‌صورت ریلی و جاده‌ای است.

بومی‌سازی چه مقدار در جریان از بین بردن نیازهای شما اثرگذار است؟

 برای مکانیسم‌هایی که ملکی فولاد مبارکه است ناگزیریم به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم، چون فراهم قطعات زیاد مشکل است. یکی از حوزه‌هایی که برای بومی‌سازی در آن عمل کرده‌ایم فراهم قطعات لوکوموتیوهای مانوری ساخت اروپاست که فقطً ۱۵ دستگاه از آن‌ها در سرزمین وجود دارد و قطعات آن قابل فراهم نیست. 

سخن آخر؟

اهداف استراتژیک حوزه حمل‌ونقل و مجموعه حمایتفولاد مبارکه سه مقصد کلیدی است: اول گسترش حمل ریلی؛ دوم جایگزینی مکانیسم‌های فرسوده که به اندوخته‌گذاری بالایی نیاز دارد و سوم پیاده‌سازی لجستیک هوشمند است که که یک الزام برای فولاد مبارکه محسوب می‌شود و انتظار می‌رود دیگر قسمت‌های شرکت این امور را در رسیدن به اهداف یادشده پشتیبانی کنند.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع