استفاده از سرباره‌های فولاد مبارکه برای آسفالت جاده‌ها؛ گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست و تحقق اقتصاد چرخشی

منفعت گیری از سرباره‌های فولاد مبارکه برای آسفالت جاده‌ها؛ گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست و تحقق اقتصاد چرخشی

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

به گزارش روابط عمومی فولاد، اولین اتفاقات علمی-ترویجی تکنوتاک با نوشته «کاربرد سرباره فولاد در رویه‌های آسفالتی مقاوم» با وجود مدیران فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه، اعضای هیئت‌های ‌علمی دانشگاه‌های سرزمین و این چنین مدیران شهری استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه، در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان برگزار شد.

افزایش ایمنی در حمل‌ونقل؛ منفعت مشترک ایرانیان از آسفالت سرباره‌ای

سید مهدی ابطحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دبیر این اتفاقات مهم، در ابتدا ضمن اظهار برنامه‌های اتفاقات، اهمیت منفعت گیری از آسفالت سرباره‌ای را تبیین کرد و او گفت: هرکدام از ما امکان پذیر به‌گفتن مدیر یا مسئول، منفعتی سازمانی در منفعت گیری از آسفالت سرباره‌ای داشته باشیم اما به‌گفتن یک شهروند ایرانی، منفعتی مشترک به نام ایمنی در حمل‌ونقل داریم که منفعت گیری از سرباره فولاد را تبدیل به یک الزام می‌کند.

او گفت: برای ترقی امنیت جاده‌ها، نهادهای واسط همانند صندوق اندوخته‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و این چنین دانشگاه‌ها، بستری برای ربط صنعت با سازمان‌های نیازمند به این فناوری است. این چنین فعالیت‌های مشترکی عامل تشکیل همدلی بین نهادها و تسهیل عمل های آتی است.

فولاد مبارکه با همه توان آماده همکاری برای رسیدن به این مقصد است

محمدرضا بنائیان، مدیر ارشد تشکیل شرکت فولاد مبارکه، نیز اظهار کرد: فولاد مبارکه با همه قوا آماده همکاری با سازمان‌ها در خصوص شناسایی راهکارهای منفعت گیری از سرباره فولاد است. شرکت‌های میانی همانند صندوق اندوخته‌گذاری خطرپذیر هم در این راه تلاش خواهند کرد.

او گفت: تعامل بین صنعت و شرکت‌های منفعت‌بردار از این فناوری زیاد حائز اهمیت است؛ به همین علت از صندوق اندوخته‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه انتظار داریم پشتیبانی کند تا افراد بتوانند مطرح‌هایشان در این نوشته را به نتیجه برسانند.

اندوخته‌گذاری سنگین فولاد مبارکه در پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با سرباره

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

مجید دادجو، مدیر فراوری ضایعات فرایندی فولاد مبارکه نیز او گفت: به علت اهمیت نگه داری محیط‌زیست و افت سرباره‌های تولیدی برای شرکت فولاد مبارکه، قرارداد بزرگ تحقیقاتی با مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی منعقد و تحقیقات گسترده‌ای درمورد منفعت گیری از سرباره برای منفعت گیری از آن در زیرسازی جاده و ریل صورت گرفته است.

او گفت: بر پایه تحقیقات انجام‌شده و ماهیت ترکیبات شیمیایی سرباره کوره‌های قوس شرکت فولاد مبارکه، این سرباره در فعالیت‌های عمرانی و توسط شهرداری‌ها، راه و ترابری و سیمان برای مصارف گوناگون قابل‌منفعت گیری است. عامل مهم تحکیم و تداوم ربط شرکت فولاد مبارکه با شهرداری‌ها به‌گفتن یکی از منفعت‌برداران مهم آسفالت سرباره‌ای، داشتن تفکر و ضمانت نگه داری محیط‌زیست و دقت به مفاهیم پایداری است.

افزایش امنیت جاده‌ای و افت طول خط ترمز

احمد گلی، دانشیار دانشکده عمران و حمل‌ونقل دانشگاه اصفهان نیز ضمن معارفه سرباره فولاد و بازدید مشخصات فنی آن، ویژگی مثبت سنگ‌دانه‌های مصنوعی را مقاومت بالا در برابر ضربه و سختی نسبت به مصالح معمولی دانست.

به لحاظ ایمنی آسفالت سرباره‌ای می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی طول خط ترمز را افت دهد

سید مهدی حجازی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به اهمیت آسفالت‌های سرباره‌ای در افزایش امنیت جاده‌ها او گفت: نوع آسفالت یکی از عوامل تعیین‌کننده در طول خط ترمز خودروهاست.

او گفت: امروز نوع تازه آسفالت‌ها یعنی آسفالت سرباره‌ای می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی طول خط ترمز را افت دهد. طول خط ترمز خودروها بعد از منفعت گیری از این نوع آسفالت در اصفهان افت ۴ متری داشته است و تحول این خط ترمز می‌تواند در نگه داری یا از دست رفتن جان یک انسان مؤثر باشد.

افت ۱۵ درصدی لغزندگی و ۲۵ درصدی هزینه‌های نگهداری با منفعت گیری از آسفالت سرباره‌ای

اصغر کشاورز راد، معاون فنی و عمرانی شهرداری اصفهان، در قسمت فرد دیگر از اتفاقات به گفتن تجارب بین‌المللی در عرصه منفعت گیری از این نوع آسفالت پرداخت و اظهار کرد: منفعت گیری از آسفالت سرباره‌ای در دوحه قطر علتکاهش ۴۰ درصدی در عمیق شیار بعد از ۳ سال نسبت به آسفالت معمولی، بهبود ۱۵ درصدی مقاومت در برابر لغزندگی و افت ۲۵ درصدی هزینه‌های نگهداری شده است.

او گفت: منفعت گیری از این محصول در امارات متحده عربی نیز با نتایجی تقریباً شبیه، افت ۳۵ درصدی در ترک‌های خستگی بعد از ۴ سال، بهبود ۳۰ درصدی مقاومت در برابر تحول شکل دائمی و کارکرد روسازی زیاد بهتر در دماهای بالای تابستان (بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد) را به جستوجو داشت. بر این مبنا می‌توان از این محصول در سرزمین و در اصفهان نیز منفعت گیری کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اصفهان پافشاری کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌گفتن بزرگ‌ترین واحد صنعتی فولادی سرزمین، تولیدکننده تعداد بسیاری از محصولات فولادی است. بااین‌حال، فولاد مبارکه تنها یک فولادساز نیست؛ فلسفه وجودی فولاد مبارکه مبتنی بر مسئولیت‌پذیری، ضمانت به روشهای پایدار، مراقبت از محیط‌زیست و تأثیرگذاری مثبت اجتماعی برای خلق آینده‌ای بهتر است.

کشاورز راد در ادامه گفت: اجرای رویکردهای نوین در فراوری سرباره‌های فولاد، با تکیه‌بر افت مصرف منبع های و هم‌راستا با الزامات تازه زیست‌محیطی، گامی مؤثر جهت تحقق گسترش پایدار است. فولاد مبارکه با مقصد تحقق اقتصاد چرخشی، در فراوری سرباره فولاد و تشکیل محصولات جانبی از آن قدم‌های مؤثری برداشته است.

وی در آخر خواستار حمایتشرکت فولاد مبارکه از منفعت گیری زیاد تر این محصول در پروژه‌های شهری شد.

الزام منفعت گیری از سرباره در آسفالت

نوراله میرغفاری، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی منبع های طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به جنبه‌های زیست‌محیطی منفعت گیری از این محصول پرداخت و او گفت: منفعت گیری از این نوع آسفالت مزایای مختلفی دارد؛ اما ملزوم است ملاحظات محیط‌زیستی در رابطه اهمیت و الزام منفعت گیری از سرباره فولاد در تشکیل آسفالت نیز مورد دقت قرار گیرد.

او گفت: صنعت فولاد تأثیرات مثبت تعداد بسیاری برای استان‌های هم‌جوار خود دارد؛ اما با مشکلاتی همچون حجم زیاد ضایعات نظیر سرباره نیز روبه رو است. سرباره بیشترین حجم پسماندهای جامد صنعت آهن و فولاد را راه اندازی می‌دهد؛ به‌طوری که به ازای هر تن فولاد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سرباره در سرزمین تشکیل می‌شود. برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش حجم سرباره دپوشده در ایران به بیشتر از ۵۰ میلیون تن تا آخر سال ۱۴۰۴ حکایت دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده منبع های طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: بازدید جنبه‌های گوناگون منفعت گیری از سرباره در تشکیل آسفالت را الزامی می‌سازد. مدیریت جامع پسماند، ملاحظات محیط‌زیستی منفعت‌برداری از معادن شن و ماسه، اقتصاد چرخشی، اکولوژی صنعتی، برسی چرخه حیات و قوانین و مقررات ازجمله این موارد است که باید به آن دقت کرد.

میرغفاری تصریح کرد: با اهمیت ترین موضوعی که به‌گفتن چالش زیست‌محیطی در سرباره وجود دارد، گمان آبشویی آن است که امکان پذیر علتآزادسازی برخی عناصر حاضر داخل سرباره شود. مطالعاتی که در دنیا انجام شده مشخص می کند ماهیت قلیایی سرباره‌ها علتمی‌شود آبشویی زیاد محدودی داشته باشند. به‌علاوه منفعت گیری از قیر نیز همانند پوشش محافظ اطراف دانه‌های سرباره را احاطه می‌کند و از آزادسازی عناصر می‌کاهد. بااین‌حال برای مطمعن زیاد تر در رابطه این نوشته، ملزوم است مورد بازدید کامل قرار گیرد.

گفتنی است محورهای این اتفاقات شامل «معارفه سرباره و تأثیر آن در مشخصات عملکردی آسفالت»، «آسفالت سرباره‌ای؛ ملاحظات ایمنی و برسی‌های اقتصادی»، «ملاحظات محیط‌زیستی در کاربرد سرباره صنایع آهن و فولاد در تشکیل آسفالت» و «گفتن تجارب بین‌المللی و داخلی از کاربرد سرباره فولاد در تشکیل آسفالت» می بود که توسط سخنرانان اتفاقات تشریح شد.

سالانه مقادیر قابل‌توجهی سرباره توسط صنعت فولاد تشکیل می‌شود و این اتفاقات با مقصد هم‌افزایی بین صنعت، دانشگاه و جامعه در منفعت گیری از این ضایعات تولیدی برگزار شد. منفعت گیری از سرباره‌های فولادی در حوزه‌های گوناگون نظیر پروژه‌های عمرانی می‌تواند وابستگی به منبع های طبیعی را افت دهد.

بعد از آخر سخنرانی‌ها، پنل تخصصی سوال و جواب درمورد زمان‌ها و چالش‌ها با وجود سخنرانان و کارشناسان این حوزه برگزار و همه جوانب منفعت گیری از آسفالت سرباره‌ای بازدید شد.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع