[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
بهتازگی شهردار اصفهان با اشاره به اکران تبلیغات شهری با شعار «اصفهان هواتو داریم» و عبارت «۲۶=۲۹» در سطح شهر در پویش «نه به خودروی تکسرنشین» خبرداد: این پویش حرکت مثبتی برای افت آلودگی هوای این کلانشهر بوده و این پویش مردمی با گفتن «نه به خودروی تکسرنشین» به همت جمعی از فعالان اقتصادی، صنفی و اجتماعی شهر اصفهان در حال شکلگیری است.
علی قاسمزاده افزود: امیدواریم شهروندان اصفهان در این پویش مردمی شراکت کنند، چون حرکت مثبتی برای افت آلودگی هوای این کلانشهر است و شهرداری نیز بهگفتن یکنهاد عمومی از آن حمایتمیکند.
شعار «اصفهان هواتو داریم» بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است که بهمنظور ارتقاء آگاهی عمومی در رابطه مسائل زیستمحیطی و هوای پاک در شهر اصفهان طراحیشده است. این کمپین بهاختصاصی در عرصه افت آلایندگی و آگاهی بخشی در رابطه نگه داری محیطزیست فعالیت میکند.
اکران تبلیغات شهری با این شعار در نقاط گوناگون اصفهان انجام میشود و مقصد آن ترغیب شهروندان به دقت به کیفیت هوای شهر و اتخاذ رفتارهای محیطزیستی مثبت است. موضوعاتی همانند افت انتشار کردن آلایندهها، منفعت گیری از حملونقل عمومی و ترویج فعالیتهای پایدار طبق معمولً در این کمپینها مورد پافشاری قرار میگیرند.
این نوع تبلیغات طبق معمولً از طریق بنرها، تابلوهای شهری و دیگر رسانههای عمومی اجرا میشود و مقصد آن جلبدقت عموم مردم بهالزام نگه داری محیطزیست و بهبود کیفیت زندگی در اصفهان است.
منفعت گیری از جای پارک حق همه است
در همین جهت مسعود صرامی، کارآفرین شناختهشده اصفهانی و بنیانگذار اصفهان سیتیسنتر و شهرک سلامت که پیشنهاددهنده این پویش بوده است، در گفتگو با اصفهان امروز گفتن داشت: برای از بین بردن ابهام از مواردی همچون تأثیر حالت هوا بر زندگی مردم ملزوم است توضیحاتی را با ذکر مثال اراعه دهم. ازجمله این که اگر اتاقی را مملو از زباله فکر کنیم، با برداشتن مقداری از آن به سهم خود به تمیزی اتاق پشتیبانی کردهایم و این در ابعاد بزرگ و تعداد زیاد تر مقدار قابلتوجهی خواهد می بود.
او افزود: با بسط این مسئله در زندگی فردی نیز میتوان به از بین رفتن یا کم شدن معضلات و مشکلات جامعه پشتیبانی کرد و در آن تأثیر داشت؛ اما در حل مشکلات طبق معمولً یک راهحل مختصرزمان و یک راهحل طویل مدت وجود دارد. بهاینترتیب که برای امری همانند ترافیک نمیتوانیم طی ۲۴ ساعت یا دو سه ماه در هر محله پارکینگ بسازیم اگر بشود هم فراهم هزینه آن قضیه مهمی است که زمان میبرد اما اکنون راحتترین راه این است که از پارک ۱۲ ساعتی خودروهای کسبه و ادارات کم کنیم و اجازه دهیم دیگران از پارک کردن نیم تا یکساعتی ماشین منفعت ببرند؛ این علاوه بر این که راهی برای منفعت بردن همه انها از حق منفعت گیری از جای پارک است به رونق فروش برای اصناف و فروشگاههایی که طبق معمولً جلوی درب واحد صنفی آنها جایی برای پارک ماشین و دادوستد نیست نیز میافزاید.
صرامی گفتن داشت: این کار روان شدن ترافیک را به همراه دارد و به مصرف کمتر بنزین پشتیبانی میکند که صرفهجویی در زمان و هزینه را نیز به همراه دارد و یقیناً به این معنی نیست ماشین را از خانه خارج نکنیم یا سوار آن نشویم بلکه سخن بگویید از مدیریت چگونگی منفعت گیری از آن است. درواقع هنگامی در اصفهان بهجای ۷/۳ میلیون لیتر بنزین در روز بتوانیم دستکم یکمیلیون لیتر کمتر مصرف کنیم قطعاً سود و منفعت قابلتوجهی برای همه به جستوجو دارد و به معنی این است راهی را که در یک ساعت طی میکردیم اکنون در نبوده است ترافیک در عرض ۵ یا ۱۰ دقیقه طی کنیم.
او افزود: این علتمیشود یکمیلیون لیتر یارانه ۴۰ هزارتومانی بنزین و درواقع ۴۰ میلیارد تومان در روز صرفهجویی بنزین داشته باشیم و این بودجه را میتوانیم برای خرید زمینهایی صرف کنیم که در بالادست زایندهرود با راندمان پایین باغداری میکنند و با این کار حقآبه زایندهرود به شهر اصفهان واگذار میشود تازنده رود مجدد جاری شود.

حقآبه زایندهرود را آزاد کنیم
صرامی تصریح کرد: میتوان با خرید این زمینها ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از زایندهرود برداشت نشود و ما با هزینههای صرفهجویی شده مطرح آن را برای اصفهان خریداری و صرف زندگی مردم کنیم تا در عوض از زایندهرود برداشت نشود و این یعنی بودن جریان آب در زندگی مردم و حیات مجدد به آن. درواقع این کار علتمیشود که روان مردم آسودهتر شود و بهتر بتوانند در اجتماع خودشان تأثیر مثبت بگذارند. هنگامی زایندهرود باز است نیمی از جمعیت ما خوشحالتر می باشند و بهجای این که روی زمین خشک بنشینند و زمان را سپری کند در کنار آب روح روانشان آرام میشود.
این کارآفرین موفق در ادامه گفت: هنگامی روح و روان یک نفر آرام است و از هوای بهتر برای افت ترافیک تنفس میکند، این روح و روان سالمتر و اعصاب آرام در ترافیک طویل نماندن علتمیشود در منزل وقتش را با خانوادهاش به خوشی و مهربانی سپری کند و این کار از تعداد بسیاری جداییها که نه برای فقر بلکه برای روان ناسالم در محیط خانواده است، جلوگیری میشود.
او گفتن داشت: بهترین کاری که میتوانیم بکنیم این است که اکنون خیابانهایمان را از ترافیک و تجمع خودروها آزاد کنیم سپس به این طریق یک لاین را بازکنیم تا ترافیک کمتر شود.

دولتها نمی توانند برای ما کاری انجام بدهند
بنیانگذار شهرک سلامت اصفهان پافشاری کرد: حقیقت اینجاست که دولتها نمی توانند برای ما کاری بکنند و ما ملتها هستیم که دستبهدست هم میدهیم و میتوانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. ما معتقدیم میتوان با صرفهجویی هزینه و یارانه بنزین، در ماه نخست از فردی که روی زمین یک کوه و دشت گسترده دارد و آب زایندهرود را برای درختش منفعت گیری میکند زمینش را خرید و حقآبهاش را آزاد کرد تا زایندهرود جاری باشد. در ماه دوم میتوان پلهای بسیاری ساخت و ماه سوم میتوانیم پارکینگهای بسیاری تشکیل کرد و در ماه چهارم میتوان چند هزار تاکسی نو برقی خریداری کرده و در اختیار مردم گذاشت تا خود با آن کارکرده و از محاسنش منفعتمند شوند.
از نظر دیگر وزیر بهداشت خبرداد که ۱۲ میلیارد دلار زیان آلودگی هواست؛ اگر شما با این کار در هر شهر یک درصد تأثیر بگذارید یک درصد از آن میلیارد دلار متعلق به آن شهر خواهد می بود به این علت ما نظر دادیم که از مردم در پلتفرمی نظرخواهی کنند که از پول صرفهجویی بنزین و پول پارک حاشیه خیابان سپس از نیم ساعت پارک رایگان، برای رفاه خودشان مصرف شود.
صرامی گفتن داشت: همه جوامعی که به نقطه مقصد مثبت رسیدند راهشان همین بوده که مردم را در کارهای اجتماعی شراکت دادند. با این کاری که از بیست و ششم اغاز میشود و تا بیست و نهم و بهصورت سمبولیک ادامه دارد، از سیام مردم زندگی عادی خودشان رادارند ولی میدانند اگر صنف جلوی مغازه خودش و واحد خودش را بدون ماشین شخصی آزاد گذاشت تا مشتری راحتتر باشد، مشتری باید خریدش را از همان مکان بکند و ما باید دستمان در دست هم باشد تا بتوانیم شهرمان را سامان بدیم.
او در آخر او گفت:حل مشکلات جامعه به اندازهای آسان است که باور کردن آن سخت میشود به جای تکیه بر پول و قوت بیاییم با همراهی مردم مشکلات را یکی سپس از فرد دیگر حل کنیم.

-به اصفهان سلام کنیم
محسن رنانی در یادداشتی دراینباره نوشت: «اصفهان سه دشمن دارد: آلودگی، خشکی و تعصب. سومی از خودمان است، چاره کردن آن را به نسل جوان میسپاریم؛ اما آن دو تا را بیکفایتیها به ما تحمیل کرده است؛ که اگر اکنون چارهاش نکنیم، فردا دیر خواهد می بود. دولتها دیگر توان و امکان آن را ندارند که برای گسترش ما کاری بکنند؛ زمان آن است که برای حل معضلات زندگی جمعیمان، خودمان به پا خیزیم و دستبهدست هم دهیم به مهر. اگر یک معضل جمعی را بتوانیم با همکاری حل کنیم، بقیه را نیز خواهیم توانست. کارآفرین برجسته شهرمان (مسعود صرامی) طرحی داده است که اگر همه همراهی کنیم، آلودگی مدیریت میشود و امید به احیای زنده رود، زنده خواهد شد. نهادهای مدنی، سمنها و نهادهای قسمت خصوصی بسیج شدهاند و مقامات دولتی نیز قول همکاری دادهاند و مقدمات قانونی اجرای آن را نیز فراهم کردهاند. طراحان پیشبینی کردهاند که با اجرای کامل این مطرح، ترافیک شهری اصفهان سی درصد افت خواهد یافت و روزانه یکمیلیون لیتر بنزین، صرفهجویی و آلودگی هوا نیز بهطور مشابه افت خواهد یافت. دولت ضمانت کرده است که منافع حاصل از صرفهجویی این بنزین را به صندوقی بریزد تا صرف مدیریت آلودگی، ترویج خودروهای عمومی برقی و احیای زنده رود شود. تنها اگر اصناف و مغازهداران، کارمندان دولتی و کارکنان قسمت خصوصی (که صبح با خودروی شخصی به سرکار میروال و همهروز خودروی آنها کنار خیابان پارک است و جهت افتجای پارک برای دیگر شهروندان و افزایش ترافیک خواهد شد) برای رفتن به سرکار، خودروی شخصی به خیابانها نیاورند و دیگر شهروندان نیز خودروی تکسرنشین سوار نشوند، این مطرح موفق خواهد شد. این کار شدنی است، اگر همه ما به اصفهان متعهد باشیم. من چند سال است خودروی شخصی ندارم و با دوچرخه و حملونقل عمومی آمدوشد میکنم؛ سختی دارد اما اختلال آزارندهای ندارد. اگر اصفهان را دوست داریم باید برایش فداکاری کنیم. همیشه زمانها از دل مشکلاتها خلق میشود. آیا ما توان و لیاقت آن را داریم که بحران گسترش اصفهان را به زمان تبدیل کنیم؟ جواب این سوال را در روزهای ۲۶ تا ۲۹ آذر خواهیم گرفت. سه روز همکاری داوطلبانه نمادین خواهیم داشت و بعدازآن نیز با سازوکارهای قانونی و منفعتمندی از فناوری هوشمند مدیریت ترافیک، پارک بیرویه و طویلزمان در حاشیه خیابانها مدیریت خواهد شد. در این سه روز بهطور نمادین و برای تمرین شراکت مدنی، با خودروی شخصی به سرکار نمیرویم، تکسرنشین تردد نمیکنیم، دوچرخهسوار میشویم، صبح به جستوجو همکاران خود میرویم و مسافران کنار خیابان را سوار میکنیم. سه روز همکاری و حرکت همدلانه در آمدوشد شهری، نشانه لیاقتهای ما برای پیروزیهای جمعی بزرگتر خواهد می بود. با شراکت در پویش ۲۶ آذر، «هوای اصفهان را داشته باشیم.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع