[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
پویش «نه به خودروی تکسرنشین» باهدف افت آلودگی هوا و از بین بردن چالشهای زیستمحیطی از دل اصناف اصفهان شکل گرفت؛ این حرکت ملی با شراکت بازاریان، هنرمندان و مدیران اغاز شد تا با مسئولیتپذیری اجتماعی و همدلی، سهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا کند. در دو دهه تازه و با رشد و گسترش زندگی شهری مدام کلانشهر اصفهان جزو شهرهای آلوده سرزمین محسوب شده است. مطابق نظر کارشناسان بخشی بسیاری از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از منبع های متحرک است و افت تردد خودروهای تکسرنشین میتواند در افت قسمت بسیاری از آلایندهها مؤثر باشد.
در شهر اصفهان نیمی از سفرهای درونشهری با خودروهای شخصی انجام میشود که نزدیک به ۸۰ درصد آنها تکسرنشین می باشند. از نظر دیگر قسمت قابلتوجهی از سوخت سرزمین بهگفتن اندوخته ملی در ترافیک سنگین خیابانها به هدر میرود که این قضیه آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها را نیز به جستوجو دارد. امسال از سوی اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و جمعی از دلسوزان شهر پویش مردمی «نه به ماشین تکسرنشین» با محوریت منفعت گیری از حملونقل عمومی و عدم منفعت گیری از خودروی تکسرنشین در اصفهان راهاندازی شد. این پویش از ۲۶ آذرماه اغاز و تا ۲۹ دیماه ادامه دارد. منفعت گیری از ماشین تکسرنشین، علاوه بر اثرگذاری در افزایش ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان، ازدیاد پارک حاشیهای غیرمفید خودروها در عرض خیابانها و پارک دوبل را به همراه دارد. مطابق بازدید صورتگرفته قسمت بسیاری از پارک حاشیهای خیابانها مربوط به کسبه، کارمندان دستگاههای دولتی و غیردولتی و بانکها است که برای رسیدن به محل کار بخشی از حاشیه خیابان را برای زمان طویل اشغال میکنند و شهرها را روزانه به پارکینگ تبدیل میکنند.

در ربط با این پویش و اهدافی که جستوجو میکند احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری به اصفهان امروز او گفت: قضیه ترافیک و آلودگی هوا یکی از دغدغههای مدیریت شهری، شهرداری، و مجموعههای مردمنهاد و دوستداران محیطزیست در اصفهان است. امسال نظر خوبی از طرف اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و با حمایتاصناف و اتحادیهها نقل شد که به مناسبت روز حملونقل برای چهار روز کارزار نه به خودروهای تکسرنشین راهاندازی شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: درگذشته تواناییای در برخی مناطق اصفهان همانند بران شمالی و جنوبی داشتیم که با افزایش تعداد اتوبوس در آن خطوط بیشتر از ۲ هزار تردد خودروهای تکسرنشین در شهر اصفهان افت اشکار کرد. همین امر علتشد تا مدیران شهری تصمیم بگیرند تا این کار به یک پویش مردمی تبدیل شود. هر جایی مردم داخل عمل شدند خدا را شکر نتایج خوبی حاصل شد. شریعتی با اشاره به این که راهاندازی پویشهای مردمی به حل چالشهای زیستمحیطی همچون آلودگی هوا پشتیبانی میکند در ادامه گفت: اگر شهروندان به این پویشها بپیوندند تعداد بسیاری از مسائل مربوط به ترافیک شهر اصفهان و مصرف انرژی افت اشکار میکند. امیدواریم این نظر نیز که اکنون نقل شده و قرار است از ۲۶ آذر اغاز و تا ۲۹ آذر ادامه یابد، با استقبال مردم و شهروندان روبرو شود. مردم میتوانند از خودروهای اشتراکی برای سفرهای روزانه خود و این چنین رفتوآمد به محل کار منفعت گیری کنند. در ابتدا هم پیشنهادای که میشود منفعت گیری از حملونقل عمومی است که باید فرهنگسازی بیشتری در این عرصه صورت گیرد تا تعداد تردد خودروهای تکسرنشین در شهر افت اشکار کند.

او خاطرنشان کرد: امروز آلایندگی هوای شهر اصفهان را به تردد خودروها و منبع های متحرک ربط خواهند داد درحالیکه آمار اشکار میکند که در فصول گوناگون سال چه مقدار آلایندگی مربوط به کدام مؤلفه از صنایع و حملونقل و… است. در فصل سرد سال هم با افت دما و برودت هوا به افزایش آلودگی هوا دامن میزند. عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری او گفت: این توانایی بخصوص در دوران شهرداری مهدی جمالینژاد تحت گفتن روز «بدون ماشین» و «سهشنبهها با دوچرخه» نیز نقل شد که تواناییهایی ارزنده برای کلانشهر اصفهان می بود که نشان داد میتوان با پشتیبانی مردم باز ناظر افت تردد خودروهای تکسرنشین و حجم آلایندگی آنها باشیم. احمد شریعتی با گفتن این که در سال ۱۳۴۸، نزدیک به ۱۲ هزار دوچرخهسوار در اصفهان وجود داشت؛ افزود: با این پیشینه و این که اصفهان روزگاری شهر دوچرخهها بوده میتوان باز مردم را به سمت منفعت گیری از وسایل حملونقل پاک سوق داد. در مدیریت شهری هم تلاش میشود تا تعدادی اتوبوس برقی به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شود. از سالهای قبل هم شهرداری در صدد آن بر آمد تا موتورهای برقی را برای شهروندان با تسهیلات اختصاصی فراهم کند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع
