[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
| نام فیلم | برف آخر |
| کارگردان |
امیرحسین عسگری |
| محصول | ایران |
| زبان | فارسی |
| زمان |
۱۱۰ دقیقه |
| ژانر | اجتماعی و خانوادگی |
| رده سنی | – |
| سال ساخت | ۱۴۰۰ |
| تاریخ اکران |
۲۸ آذر ۱۴۰۳ |
داستان فیلم برف آخر
داستان فیلم برف آخر در ژانر اجتماعی و خانوادگی است.خلاصه داستان فیلم برف آخر از این قرار است که یوسف در شهری کوچک دامپزشک است، او روزها به گاوداریها سرکشی میکند و شبها به شکار گرگ میرود. او روزی به دل آتش میزند تا جان گاوها و گوسالهها را نجات دهد که بدنش دچار سوختگی میشود؛ این نوشته زندگی او را تحت تاثییر قرار میدهد و در این بین به واسطه گرگی زخمی با زنی به نام رعنا آشنا میشود که برای رهاسازی و کنترل جمعیت گرگها داخل شهر شده است.
بازیگران فیلم برف آخر
-
امین حیایی
-
لادن مستوفی
-
مجید صالحی
-
نوشین مسعودیان
-
صادق ملک
-
امیر مشهدی عباس
-
امیرعباس رودگر صفاری
-
مهدی مهربان
عوامل فیلم برف آخر
| کارگردان | امیرحسین عسگری |
| تهیه کننده | حسن مصطفوی |
| نویسندگان | امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی |
| مدیر فیلمبرداری | آرمان فیاض |
| مدیر تشکیل | علی بهرمند |
| تدوین | اسماعیل علیزاده |
| آهنگساز | مسعود سخاوت دوست |
| صدابردار | امیر حاتمی |
| طراح گریم | امید گلزاده |
| طراحی و ترکیب صدا | علیرضا علویان |
| طراح صحنه و لباس | علی نصیری نیا |
| طراح نمودهای بصری | کامیار شفیعیپور |
| مدیر برنامهریزی | لاله مستوفی |
| عکاس | حسن شجاعی |
| منشیصحنه | شیما باقری |
| مشاور پروژه | احسان علیخانی |
| محصول | موسسه فرهنگی هنری رسانه کهن وانیا و خانه فیلم |
تیزر فیلم برف آخر
دانلود فیلم برف آخر
دانلود فیلم برف آخر با دقت به عدم توزیع آن درشبکه نمایش خانگی امکان پذیر نیست
جوایز و افتخارات
| مراسم | تاریخ برگزاری | قسمت | نامزد | نتیجه |
|---|---|---|---|---|
| جشنواره فیلم فجر | ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | بهترین نمودهای بصری | کامیار شفیعپور | نامزدشده |
| بهترین چهرهپردازی | امید گلزاده | برنده | ||
| بهترین طراحی صحنه | علی نصیرینیا | نامزدشده | ||
| بهترین طراحی لباس | نامزدشده | |||
| بهترین فیلمبرداری | آرمان فیاض | برنده | ||
| بهترین نقش مکمل مرد | مجید صالحی | نامزدشده | ||
| بهترین نقش مکمل زن | نوشین مسعودیان | نامزدشده | ||
| بهترین نقش اول مرد | امین حیایی | برنده | ||
| بهترین نقش اول زن | لادن مستوفی | نامزدشده | ||
| بهترین فیلمنامه |
امیرحسین عسگری
امیرمحمد عبدی سیدحسن حسینی |
نامزدشده | ||
| سیمرغ بلورین جایزه اختصاصی هیئت داوران | امیرحسین عسگری | برنده | ||
| بهترین فیلم | حسن مصطفوی | نامزدشده |
نقد فیلم برف آخر
فیلیمو شات_ کمال پورکاوه: برف آخر ساخته امیر حسین عسگری یکی از متظاهرانهترین و فریبندهترین آثار به نمایش درآمده در جشنواره چهلم فجر است. فیلمی سردرگم و بلاتکلیف که میکوشد همه ضعفها و حفرههای فیلمنامه داستانیاش را در پشت ظاهر مدرن فیلم نهان ساخته و برای خود کسب اعتبار کند.
در سینمای مدرن، بر خلاف سینمای کلاسیک، ما با فیلمنامه پر حادثه و پر فراز و نشیبی روبرو نیستیم و این فیلمساز است که با تمرکز بر روی شخصیتها و موقعیت خاصی که کاراکتر مهم در آن قرار دارد، تماشاگر را با دنیای ذهنی و درونی او آشنا میسازد. در اینجا، امیر حسین عسگری هم با به کارگیری مظاهر سینمای مدرن (نظیر قابهای مینیمال، اکستریم لانگ شاتهای پیاپی، ریتم کند، داستان یک خطی مرکزیاش) و تحت تاثییر فیلمسازانی چون عباس کیارستمی، میکوشد ما را با شخصیت مهم خود که یک دکتر دامپزشک است زیاد تر آشنا سازد، اما در این مسیر، نه موفق میشود دغدغههای شخصیت مهماش را به تماشاگر منتقل نماید و نه موقعیت اختصاصی و فضایی که در آن قرار دارد را به شکل ملموسی برای مخاطب آشکار کند. داستانکهای فرعی (همچون گم شدن دختر، طلاق گرفتن همسر دکتر، ماجرای آتش سوزی، رابطه عاشقانه و نیم بند دکتر و زن دفاع کننده محیط زیست) و بی نتیجه مورد نظر فیلمساز، تنها میتوانند زمان فیلم را به صد و بیست دقیقه طویل و کسالتبار دلخواه کارگردان نزدیک کنند.
آخربندی تحمیلی و غیر قابل فهمیدن فیلمساز که نسبتی با فضای به کلمه واقعگرای ابتدایی آن ندارد، فیلم را دچار تشتت و گسستگی تعداد بسیاری کرده که بیشتر از هر چیز از آشفتگی ذهن فیلمساز خبر میدهد. نوعی از آشفتگی که نمودش را در رابطه الکن و غیر قابل توضیح خلیل با همسر و خانوادهاش و مست کردنهای گاه و بیگاهش ناظر هستیم.
برف آخر مشخص می کند، چطور میتوان در غیاب صحنههای رقص و آواز و از دل یک فیلم با ریتمی کند، به نوعی از ابتذال در سینما رسید که ریشههایش در آدرسهای غلطی است که فیلمساز به اسم سینمای مدرن به خورد مخاطب میدهد. کافیست به صحنه دیالوگ دونفره امین حیایی و لادن مستوفی در کنار آتش نگاهی بیندازید تا با موجی از جملات قصار و دهن پر کنی که به شکل مداوم در شبکههای اجتماعی انتشار میشود مواجه شوید.
سید آریا قریشی: برف آخر در مقیاس سینمای ایران دارای نکات اختصاصیای است. احتمالا بتوان برف آخر را، از نظر اجرایی، کنترلشدهترین و حسابشدهترین فیلمِ سه روز اول جشنواره دانست. دقت عسگری در میزانسنها و طراحی دقیق طیف رنگی صحنهها (در این عرصه نباید کار آرمان فیاض در مقام فیلمبردار را از یاد برد) قابل ستایش است. امین حیایی هم با این فیلم مشخص می کند که دارد به متخصص بازی در نقش آدمهای درونگرا و زخمخوردهای تبدیل میشود که بر سر دوراهی بین انزوا و عشق قرار گرفتهاند. اما در قسمت فیلمنامه اوضاع به این خوبی نیست. عسگری تلاش کرده روایتی مینیمال از ماجرایی عاشقانه در محیطی بکر داشته باشد. اما تکرار نماهایی از انزوا یا راهرفتن شخصیت مهم – هنگامی این تکرار ظاهری، هر بار مسئله جدیدی را به ما نفهماند و حس جدیدی در ما تشکیل نکند – بهمعنی مینیمالیسم نیست.
از نظر دیگر یک داستانک در رابطه گمشدن دختر یکی از شخصیتها در فیلم وجود دارد که هرچند حضورش بهطور کلی از نظر دراماتیک و تماتیک توجیهپذیر است اما بهنظر میرسد بیشاز حد قابلیت دراماتیکش در فیلم وجود دارد. مشکل دیگر به این بازمیگردد که انگار عسگری – در مواردی – به تماشاگر مطمعن ندارد. عناصری در فیلم وجود دارند که میتوانند از لحاظی استعاری مورد دقت قرار گرفته و حتی بهشکلی روابط بین شخصیتها را بازنمایی کنند (پافشاری بر گرگها و گاوها یکی از این موارد است). اما شخصیتها در مواردی در قالب دیالوگ به رمزگشایی از این استعارهها میپردازند؛ تمهیدی که باز هم در تعارض با رویکرد کمگوی فیلم است. این مشکلات، فیلم را از نفس انداختهاند اما عسگری مشخص می کند کارگردان مستعدی است که میتواند فیلمهای بهتری بسازد.
رضا صائمی: امیر حسین عسگری فیلم سخت و سختی را از حیث تشکیل انتخاب کرد. شرایط برفی و کوهستانی زیاد از فیلمسازان را از ساخت فیلم در این چنین فضا و لوکیشنی منصرف میکند. اقتباسی بودن فیلم که متاثر از داستان مختصر «جلال آباد» است هم بر این سختی افزود احتمالا کندی و کش دار شدن قصه از همین روایت بلند از یک قصه مختصر باشد. اما هم فضاسازی و هم شخصیتپردازی در خدمت قصهای قرار میگیرد که با مقداری حوصله در ذهن و خیال تهنشین میشود. به اختصاصی صورتبندیهای روانشناختی که در بعد شخصیتهای قصه و روابط آنها وجود دارد.
هر کدام از شخصیتهای مهم قصه در فقدان عزیزی در زندگی خود در رنجند. از خلیل گرفته که نمیداند دخترش را گرگ دریده یا گم شده، یوسف که سوگوار رفتن همسرش به علت سوختگی بدن اوست تا رعنا که او هم رنج فقدان مردی که دوست داشت را در دل تحمل میکند. «برف آخر» یک قصه زیست محیطی دارد که در نسبت بین انسان و حیوان تلاش میکند از زاویه متغیری به رنجهای آدمها مینگرد. قاببندیهای قشنگ و دکوپاژهای خوب فیلم را اگر در کنار بازی دیدنی و کنترل شده امین حیایی قرار دهیم و همه این مولفهها را با مضمون انسانی و اخلاقی قصه گره بزنیم «برف آخر» را با همه کشدار و فراز و فرودهای اندکش میتوان به گفتن فیلمی قابل تامل به حساب آورد.
سوال های متدوال
کارگردان فیلم برف آخر است؟
امیرحسین عسگری کارگردان فیلم برف آخر است.
سخن آخر
در این نوشته اطلاعاتی از فیلم سینمایی فیلم برف آخر را در اختیار شما قرار دادیم.در صورت تمایل می توانید فیلم سینمایی آنتیک با بازی پژمان جمشیدی و بیژن بنفشهخواه را نیز کلیک کنید.اگر شما اطلاعات بیشتری از این فیلم سینمایی دارید با ما و دیگر مخاطبان سایت اصفهان امروز به اشتراک بگذارید.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع