photo16436545763

امیدآفرینی محرک رشد و گسترش اصفهان

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

جلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان با وجود مهدی جمالی‌نژاد استاندار اصفهان،حمید خواجه نژاد رئیس مرکز خبر‌رسانی وزارت سرزمین و ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

استاندار اصفهان او گفت: امیدآفرینی محرک رشد و گسترش استان اصفهان است که با همکاری رسانه‌ها محقق می‌گردد.

مهدی جمالی‌نژاد در نشست با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات اصفهان اظهار کرد: اثرگذاری خانه مطبوعات اصفهان باید تعیین شود و این نهاد نباید به تشکلی نمایشی تبدیل گردد.

او گفت: خانه مطبوعات باید تلاش کند تا با جریان‌سازی و جلوگیری از هدررفت اندوخته‌ها، به طور موثر در سطح استان عمل کند.

استاندار اصفهان با گفتن این که یکی از با اهمیت ترین بازوان اعمال سیاست‌های ملزوم رسانه است، گفت: در زمان مدیریت شهری با شرایط سخت و پیچیده‌ای روبرو بودیم اما با همه وجود در حوزه‌های گوناگون عمرانی، فرهنگی، ورزشی، هنری، اقتصادی و غیره تلاش کردیم تا ناظر نشاط در سطح شهر باشیم.

او افزود: در آن زمان به این نتیجه رسیدیم که تشکیل این فضا الزام وجود مردم در کنار مدیریت شهری است و به این منظور از رسانه‌ها برای افزایش شراکت مردم منفعت گیری کردیم؛ مردم در آن شرایط سخت به قدری با ما همراه شدند که هر صبح در انتظار یک خبر تازه و جریان‌ساز از مدیریت شهری بودند.

جمالی‌نژاد با پافشاری بر نقش رسانه در جامعه تصریح کرد: خانه مطبوعات باید در وقتی که اخبار افترا توسط برخی رسانه‌ها در فضای استان انتشار می‌شود، نقش‌آفرینی کنند.

او با گفتن این که به مطالبه‌گری ایمان داریم، او گفت: خبرنگاران می‌توانند کارکرد مدیریت استان را در عرصه اهداف اشکار شده مورد سوال قرار دهند و عمل های ما را نقد کنند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

استاندار اصفهان با پافشاری بر نقش خانه مطبوعات در آگاهی عمومی فرمود: خانه مطبوعات برای اثرگذاری باید در ابتدا خود را بازنگری و بازاندیشی و سپس بازآفرینی کند؛ در نقطه‌ای که مقصد پاکی وجود دارد باید ناظر وجود جدی این نهاد باشیم.

او در ادامه گفت: در اصفهان بعضی اوقات کمبودهایی در قلم‌های تحلیلی و نگاه‌های تبیینی حس می‌شود اما خانه مطبوعات می‌تواند نقش مؤثری در این حوزه ایفا کند.

جمالی‌نژاد با پافشاری بر امیدآفرینی در سطح استان تصریح کرد: همه تلاش ما در مدیریت استان این است که بتوانیم امید را در سطح استان گسترش دهیم و فضای بانشاطی در اصفهان تشکیل کنیم؛ رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در این عرصه ایفا کنند.

او با گفتن این که مقدمه هر حرکتی امید است، گفت: خواست ما از رسانه‌ها این است که به گسترش فضای امیدآفرینی در استان که خود محرک گسترش و پیشرفت است، پشتیبانی کنند؛ اگر اصفهان بخواهد رشد کند و به تراز مهم خود برسد، باید دارای فضایی سرشار از نشاط و امید باشد و این مهم با پشتیبانی رسانه‌ها محقق می‌شود.

استاندار اصفهان افزود: مردم بابد بدانند که مسئولان استانی تا پای جان و به طور شبانه‌روزی برای آنها تلاش می‌کنند؛ اگر فصای مثبت در سطح استان تشکیل شود، ناظر وجود اندوخته‌گذاران، افراد خلاق و هوش‌های علمی خواهیم می بود و از مهاجرت جوانان نیز جلوگیری می‌شود.

تعامل استاندار اصفهان با رسانه‌ها اتفاقات خوبی را برای مردم رقم می‌زند

حمید خواجه‌نژاد در نشست با استاندار و اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات اصفهان اظهار کرد: شفافیت استانداری اصفهان درمورد اهداف و رویکرد‌های خود، چراغ سبزی برای مطالبه‌گری از شخص استاندار را روشن می‌کند.

او افزود: این اتفاق خوبی است که نظر اهالی رسانه و حتی عموم جامعه را به خود جلب می‌کند.

dd678f98-7089-4849-ac5b-ce9aea2dbd6d

رئیس مرکز خبر‌رسانی وزارت سرزمین با اشاره به اهداف تعیین شده در راستای گسترش استان گفت: این سه مقصد کلان زیاد دقیق و به درستی اشکار شده و با اقتضائات و شرایط جغرافیایی و تاریخ و تمدن این استان هماهنگی بالایی دارد.

خواجه‌نژاد با اصرار بر نقش رسانه‌ها در تحقق این اهداف فرمود: رسانه‌ها در تحقق و شدت‌بخشیدن به این اهداف می‌توانند سهم بالا و تاثیرگذاری جدی داشته باشند؛ باید دقت داشت که بدون پیوست رسانه‌ای در هر مطرح و پروژه‌ای، آگاهی عمومی حاصل نشده و آن قضیه با عدم پیروزی روبرو می‌شود.

خواجه‌نژاد افزود: سه مقصد گردشگری، هوش مصنوعی و انرژی‌های نوین می‌توانند به گفتن تمرینی برای عملیاتی کردن این مهم باشند.

او با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای حاضر در اصفهان تصریح کرد: اولین و بزرگترین خانه مطبوعات سرزمین در استان اصفهان راه اندازی شده که نشان‌دهنده ظرفیت بالای رسانه‌ای در این استان است؛ این چنین تعامل خوب استاندار اصفهان با رسانه‌ها یک زمان جدی برای خانه مطبوعات رقم زده که می‌تواند تبدیل اتفاقات خوبی برای مردم شود.

اراعه روایت صحیح از اصفهان با وجود رسانه‌های استانی و کشوری در تورهای گردشگری

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان او گفت: با دعوت از رسانه‌های استانی و کشوری برای وجود در تورهای گردشگری می‌توان روایت صحیحی درمورد اصفهان به مردم اراعه کرد.

ایوب درویشی نیز در این نشست اظهار کرد: در عصر جاری ذائقه مردم برای دریافت اخبار تحول کرده چون امکان ربط با سراسر دنیا و دریافت خوراک به وسیله سریع‌ترین ابزارها فراهم شده است.

photo16427206366

او افزود: با دقت به این نوشته ملزوم است که خانه مطبوعات از حالت سنتی خارج و از رویکردهای نوینی منفعت گیری کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان با گفتن این که برخی شبکه‌های مجازی از ما جلوتر می باشند، او گفت: شدت در دنیای خبر‌رسانی زیاد مهم است و مردم می‌خواهند که اخبار صحیح را در سریع‌ترین زمان ممکن و به آسانی دریافت کنند.

او افزود: روایت اول غلطی که بعضی اوقات توسط برخی روایتگران انتشار می‌شود صدمه‌هایی به جستوجو داشته و باید با انتشار کردن سریع اخبار صحیح از آن جلوگیری کرد.

درویشی با پافشاری بر سازماندهی شبکه‌های مجازی در انتشار کردن اخبار تصریح کرد: باید از تکنولوژی‌های تازه منفعت گیری و با قانون‌مندی این چنین ابزارهایی را تحت پوشش قرار دهیم؛ اگر با تحول در آئین‌نامه‌ها و قوانین بتوانیم این کار را محقق کنیم، کاری به سود نظام خبر‌رسانی و ساماندهی رسانه انجام داده‌ایم.

او با اشاره به وجود رسانه‌های استانی و کشوری در شهرستان‌های گوناگون استان اصفهان فرمود: تورهای گردشگری و سفر خبرنگاران استان اصفهان و دیگر نقاط سرزمین به شهرستان‌های گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با این کار می‌توانیم روایت صحیحی از اصفهان با تبیین درست توانمندی‌ها و نقاط ضعف به مردم سرزمین اراعه دهیم.

 برخی مدیران استان، رسانه را باور ندارند

شواخی زواره، مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان او گفت: یکی از مشکلاتی که امروز باید به آن پرداخت این است که مدیران از اهمیت رسانه مطلع‌اند اما یا آن را باور ندارند یا نحوه صحیح منفعت گیری از رسانه را نمی‌دانند. به‌گفتن‌مثال برای افتتاح یک مطرح همه تلاش بر سر دعوت میهمانان، نحوه برگزاری و شکل و محتوای مراسم انجام می‌شود؛ اما اصلاً توجهی به نوع روایت و اراعه آن نداریم. روایتی که در جامعه هم اثرگذار باشد و آگاهی مردم نسبت به کاری که صورت‌گرفته را بالاتر ببرد.

 مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان او گفت: قضیه فرد دیگر که با آن روبرو هستیم او گفت و گو نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها با مسئولان است. عدم آشنایی مدیران و مسئولان در این نشست‌ها و گفتگوها مشهود است. خلق واژه در مصاحبه‌ها کمتر دیده می‌شود تا رسانه بتواند از آن منفعت ببرد. نشست‌ها فقطً به گفتن اعداد و رقم های و کلیشه‌ها و به همان شکل سنتی طی می‌شود. آن مسئول فهمیدن درستی از مخاطب و ذائقه او ندارد تا بتواند موضوعات را بر پایه آن گفتن کند.

محمدرضا شواخی زواره با اشاره به این که اکنون ناظر افت اندوخته اجتماعی، ناامیدی، ضعف در نشاط در جامعه هستیم، گفتن داشت: رسانه در این حوزه‌ها می‌تواند ورود کند و علتنشاط و شادابی در استان و شهر اصفهان و افزایش اندوخته اجتماعی و به آن شود و در عرصه‌های گوناگون امیدآفرینی کند.

شواخی زواره پافشاری کرد: اگر رسانه‌هایی قوی، موفق، اثرگذار و مطالبه‌گر در استان داشته باشیم، مدیران موفق و تأثیرگذاری هم در اصفهان خواهیم داشت. رسانه موفق و قوی با مدیران موفق و کارآمد یک رابطه مستقیم دارد. نظر می‌شود آموزش سواد رسانه در سه مقطع مدیران، روابط‌عمومی‌ها و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گیرد.

 مدیر خانه مطبوعات او گفت: اصفهان نیازمند یک حرکت هوشمند رسانه‌ای است و لازمه این حرکت داشتن یک راهبرد است. اکنون ما به‌صورت پدافندی عمل می‌کنیم درحالی‌که اگر استراتژی مشخصی داشتیم آن‌زمان به‌صورت آفندی عمل می‌کردیم.

photo16436545387

او خاطرنشان کرد: برای تشکیل امید و افزایش اندوخته اجتماعی نیاز به افرادی داریم که امید به آینده داشته باشند. اصحاب رسانه در او گفت و گو مسکن و معیشت در مضیقه می باشند و خبرنگاران مشکلات تعداد بسیاری دراین‌خصوص دارند. حال چه توقعی از آنها برای امیدآفرینی در جامعه می‌توان داشت. درگذشته پیگیری‌هایی در خصوص مسکن خبرنگاران انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است. اگر مسکن خبرنگاران در این دوره تعیین تکلیف شود و بتوان به نتیجه مساعد دراین‌خصوص دست‌یافت، به بهبود فضای جامعه رسانه‌ای استان پشتیبانی خواهد کرد.

 شواخی زواره با اشاره به این که در استان مطرح‌های ملی و استانی تعداد بسیاری در حال انجام است، اما در این مطرح‌ها پیوست رسانه‌ای وجود ندارد او گفت: اگر برای او گفت و گو تبیین، امیدآفرینی و مطالبه‌گری در این مطرح‌ها پیوست رسانه‌ای تعریف شود و چند رسانه برای پوشش هر پروژه در نظر گرفته شود هم به فضای خبر‌رسانی در رابطه پروژه‌ها پشتیبانی خواهد کرد و نقطه امیدی در جامعه خواهد شد.

  منفعت گیری از ظرفیت رسانه‌ها در پیشبرد راهبردهای مهم مدیریت استان

 رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان او گفت: رسانه‌ها چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم می باشند.

 سید محمد قلمکاریان افزود: مدیریت استان سه راهبرد در حوزه گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی را برای خود برگزیده است. رسانه‌ها می‌توانند در هر سه حوزه ورود کنند. پیش‌ازاین در خانه مطبوعات در حوزه هوش مصنوعی کارهایی صورت‌گرفته و در آینده هم در این عرصه اقداماتی در دستور کار خانه قرار دارد. در حوزه گردشگری استان نیز مطبوعات می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند. این چنین در عرصه منفعت گیری از انرژی‌هایی تجدیدپذیر می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها در جهت فرهنگ‌سازی جامعه منفعت گیری کرد تا قسمت بسیاری از کمبودها و ناترازی‌ها در سرزمین و استان جبران شود.

او خاطرنشان کرد: مدیریت صدمه‌های اجتماعی مبحث فرد دیگر است که رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانند به آن ورود کنند. اکنون خشونت خانگی در اصفهان به‌شدت افزایش اشکار کرده است. از نظر دیگر اندوخته اجتماعی و شراکت مردم در استان به‌شدت افت اشکار کرده است. اگر کارهای فرهنگی اجتماعی با رسانه تلفیق شود تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت.

 الزام ترقی رتبه سرانه رسانه‌ای استان در سرزمین

 خزانه‌دار و عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان او گفت: پیش از هر چیز باید ببینیم جایگاه اصفهان در حوزه رسانه‌های سرزمین کجاست و سپس راجع به مجموعه اقداماتی که خانه مطبوعات به‌گفتن یک تشکل رسمی رسانه‌ای می‌تواند انجام دهد چیست. آنگاه با یک عکس روشن می‌توان زمان‌ها و چالش‌های پیش‌روی رسانه‌های استان را اشکار کرد.

سید مهدی رضوی افزود: وقتی که به پراکندگی رسانه‌ای سرزمین نگاه می‌اندازیم فهمید می‌شویم که استان اصفهان با داشتن ۵۴۵ رسانه در رتبه پنجم سرزمین از نظر تعداد قرار دارد. ۱۴۱ رسانه استان رسانه‌های چاپی، ۲۰۸ رسانه الکترونیک برخط و ۱۹۶ رسانه الکترونیک غیربرخط در استان فعالیت دارند.

photo16427206278

او با اشاره به این که اکنون سرانه استان اصفهان به‌ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۰ رسانه است که این نوشته جایگاه استان در سرزمین را در رتبه ۲۱ قرار داده است خاطرنشان کرد: این قضیه مشخص می کند که استان اصفهان تا این مدت در خصوص رسانه به اشباع نرسیده است و امکان فعالیت گسترده‌تر رسانه‌ای در این استان وجود دارد. با منفعت گیری از ظرفیت‌هایی که در اصفهان وجود دارد می‌توان هم سرانه آن را افزایش داد و هم رتبه استان را در این حوزه ارتقا بخشید.

 – مشکلات اقتصادی و چالش‌های پیش‌روی اهالی رسانه استان

 عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان پافشاری کرد: در سال‌های قبل به‌خاطر برخی مشکلاتی که رسانه‌های رسمی با آن روبه رو بودند بخصوص در حوزه‌های مالی و اقتصادی و هزینه‌های روزافزون آنها، افتنیروی حرفه‌ای و آموزش‌دیده و در رقابت با رسانه‌های غیررسمی و مجازی که هزینه چندانی هم نداشتند، فعالیت این رسانه‌ها افت‌یافته و ضریب نفوذ کمتری در جامعه و استان اشکار کردند. با نگاهی به استان‌هایی همچون قم، گیلان، خراسان رضوی که از نظر تعداد رسانه با اصفهان برابر می باشند؛ اما سرانه و ضریب نفوذ بالاتری دارند می‌توان دریافت که باید دراین‌خصوص فکری اساسی شود و حمایتبهتر و با لیاقت‌تری از مجموعه رسانه‌های استان به عمل آورد.

 خزانه‌دار خانه مطبوعات اصفهان در ادامه گفت: امروز تعداد بسیاری از خبرنگاران استان و شهرستان‌های اصفهان به‌خاطر مسائل مالی و معیشتی، نبوده است امنیت شغلی، نداشتن بیمه و… از این حرفه خارج شده‌اند. رسانه‌ها هم دیگر با شرایط درآمدی امروز، قادر به پرداخت هزینه‌های رسانه خود و نیروهای آن نیستند. همین نوشته به تضعیف رسانه‌های استان دامن زده است.

 روایت اول در اختیار رسانه‌های رسمی قرار گیرد

 ناصر بهروان، عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات در ادامه این جلسه او گفت: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان اولین تشکل رسانه‌ای سرزمین است. رسانه‌های عضو خانه همه انها مجوز رسمی رسانه دارند و خبرنگاران آنها نیز شناخته شده و در سطح استان و شهرستان‌های آن نقل می باشند. افرادی که در فضای مجازی عمل به خبرسازی و انتشار کردن برخی اخبار غیرواقع می‌کنند نه‌تنها مجوز رسمی ندارند؛ بلکه اشخاص پشت پرده آنها نیز اشکار نیستند.

 بهروان افزود: اگر روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها بخصوص مجموعه سازمان‌های استان اخبار و مطالب خود را در وهله اول در اختیار رسانه‌های رسمی قرار دهند و آنها روایتگر نخست مسائل باشند آنگاه مردم هم با مطمعن بیشتری اخبار را از این رسانه‌ها دریافت خواهند کرد.

 او با اشاره به این که متأسفانه در دوره‌های قبل بعد از هر اتفاق و حادثه‌ای این فعالان در شبکه‌های اجتماعی بودند که خبرها را انتشار می‌کردند او گفت: بعد از انتشار کردن حجم بسیاری از اخبار ضدونقیض، حقیقت ماجرا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. گفتن روایت اول خواست رسانه‌های استان است و لازمه فعالیت مؤثر آنها هم انتشار کردن همین خبرهای تازه و دست‌اول است.

منوچهر احدی، بازرس خانه مطبوعات اصفهان نیز در این جلسه او گفت: در او گفت و گو آموزش خلأ بسیاری وجود دارد که انتظار می‌رود مجموعه استانداری دراین‌خصوص به خانه مطبوعات اصفهان پشتیبانی کند تا دوره‌های ارزشمندی برای خبرنگاران و روابط‌عمومی‌های استان برگزار شود.

photo16427206421

 

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع