سومین استند دیجیتال POD در بوکلند مارکیزسنتر‌ رونمایی شد

سومین استند دیجیتال POD در بوکلند مارکیزسنتر‌ رونمایی شد

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

مراسم رونمایی از سومین استند POD مطرح «می‌خوانم» دوشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ در کتابفروشی بوکلند مارکیزسنتر‌ با وجود جمعی از ناشران و کتابفروشان و اهالی فرهنگ برگزار شد.

درابتدای این مراسم، محمدتقی عرفان پور، عضو شورای سیاست‌گذاری مطرح «می‌خوانم»، او گفت: این سومین نشستی است که برگزار می‌کنیم و در نشست پیش رو درمورد مزایای  «می‌خوانم» برای کتابفروشی‌ها و نقش موثر آن در صنعت نشر سخن بگویید می کنیم.

 در ادامه بابک ندرخانی، مدیرعامل موسسه رهپویان دانش و اندیشه در سخنانی با اشاره به فعالیت مجموعه رهپویان دانش و اندیشه، او گفت: «می‌خوانم» یک استارتاپ است که در حوزه نشز کتاب است که با منفعت گیری از چاپ دیجیتال، امکان انتشار کردن کتاب به روش POD را برای صنعت نشر میسر کرده است، از سال ۱۳۹۹ از سمینارهای آمازون در نمایشگاه کتاب فرانکفورت (سال ۲۰۱۹ ) این پروژه اغاز شده و پنج سال است که روی این نوشته کار می‌کنیم.

او همین طور گفت: قرن ۲۱ قرن خصوصی سازی محصولات است، اکنون به پشتیبانی دستگاه‌های چاپ دیجیتال امکان شخصی سازی و چاپ و نشر کتاب به اشکال گوناگون فراهم شده است. این چنین اضافه مرد: از آنحایی که همه استارتاپ‌هایی که خارج سرزمین موفق بوده‌اند در ایران هم شکل گرفته است همانند تاکسی اینترنتی یا رستوران‌های اینترنتی، پیش بینی ما بر این است که انتشار کردن کتاب به روش POD  هم در ایران موفق خواهد می بود.

ندرخانی با گفتن این که از نظر دیگر ذات صنعت نشر ایران نیز این چنین چیزی را می‌طلبید، او گفت: از یکسو‌ شمارگان کم شده است و از نظر دیگر قیمت اقلام مورد منفعت گیری ناشران نیز رشد قیمت داشته است و چاپ بر پایه تقاضا می‌تواند این مشکل را برای ناشران حل کند.

وی در۱ادامه به مرور حالت آماری صنعت نشر در یک دهه قبل پرداخت و او گفت: به غیر از برخی کتاب‌های دانشگاهی و آموزشی نزدیک به یک میلیون گفتن کتاب در صنعت نشر کتاب قابل منفعت گیری است که با پشتیبانی شیوه POD می‌توان قسمت عمده آن‌ها را به چرخه نشر و کتابفروشان بازگرداند.

ندرخانی درمورد مزایای این مطرح نیز او گفت: افت هزینه‌ها، عدم نیاز به انبار، چاپ کتاب‌های نایاب، چاپ تک نسخه، شدت بالا در چاپ و تحویل، خصوصی سازی کتاب، پشتیبانی به نگه داری محیط زیست، دسترسی جهانی به کتاب، دسترسی همیشگی به کتاب‌ها، راه‌انداژی سریع و آسان فروشگاه، عدم نیاز به پیش‌بینی تیراژ اولیه و … تنها برخی از مزایای این شیوه چاپی است.

او همین طور گفت: به زودی گزینه‌ای به نرم‌افزار ما اضافه خواهد شد که مخاطب بعد از انتخاب کتاب می‌تواند نوع کاغذ کتاب، نوع جلد آن و یکسری ویژگی‌های شخصی را نیز به آن اضافه کند.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

ندرخانی از گسترش مطرح «می‌خوانم» در ترکیه و امارات خبر داد و او گفت به زودی همه کتاب‌های صنعت نشر سرزمین که قابلیت انتشار کردن در سطح جهانی را داشته باشند در اختیار همه علاقمندان به زبان فارسی و کتاب فارسی قرار خواهد کرفت.

وی در ادامه  او گفت: چاپ دیجیتال قبلا گران، کند و کم کیفیت بوده است، اما به مرور رشد اشکار کرده است. ما نیز تلاش کردیم در پلتفرم خود به دقت همه این موارد را در نظر بگیریم تا ناظر یک اتفاق شگفت انگیز در حوزه نشر باشیم.

وی این چنین به یک مطالعه درمورد سهم‌ بازارهای کتاب در حوزه‌های گوناگون، او گفت: بیشتر از ۷۰‌ درصد نشر جهان هم چنان کتاب کاغذی، کتاب الکترونیک نزدیک به ۱۵ درصد و کتاب صوتی حداکثر ۶ درصد  است، در این بین پیش‌بینی می‌شود که چاپ بر پایه تقاضا در بازه وقتی ده سال آینده، سالانه، به طور متوسط بیشتر از ۲۵ درصد رشد داشته باشد.

 

۶۰ درصد فروش کتاب در کتابفروشی‌ها است

ندرخانی با گفتن این که طی پنج سال تازه طراحی پلفترم و سایت را با گروهی از متخصصان انجام دادیم، او گفت: تنها ۱۰ درصد صنعت نشر سرزمین از فروش الکترونیکی سهم دارند و بیشتر از ۶۰‌ درصد صنعت نشر سرزمین در کتابفروشی‌ها فروخته خواهد شد، به همین علت دو محصول طراحی کردیم.

وی با گفتن این که افزود: نخست پنل و نرم افزاری که بر روی سیستم کتابفروش قرار می‌گیرد و کتابفروش می‌تواند با یک جستجوی سریع در پنل کتاب مورد نیاز مخاطب را اشکار کند و علاوه بر کتاب‌های حاضر در کتابفروشی، حجم گسترده‌ای از کتاب‌های دیگر را نیز برای فروش در اختیار داشته باشد. محصول دوم نیز یک استند دیجیتال است که در فروشگاه قرار داده می‌شود که هم کتابفروش و هم مخاطب می‌توانند به راحتی کتاب مورد نیاز خود را از آن خواست دهد.

ندرخانی با گفتن این که در ابتدا ناشران فقط فایل کتاب‌های چاپ همه خود را به ما می‌دادند، او گفت: اما الان ناشران در فاصله بین دو چاپ کتاب، از این سامانه برای برسی و سنجش کتاب منفعت گیری می‌کند و این امکانی است که POD در اختیار ناشران قرار داده است.

وی این چنین زمان زمان ثبت خواست تا تحویل کالا را ۷۲ ساعت خبرداد و او گفت: این چنین نرم‌افزار به‌طوری طراحی شده است که همه مرحله های از ثبت، تایید، چاپ و ارسال به طور کاملا شفاف برای ناشران قابل رویت است.

وی با گفتن این که کتابفروشان در بهترین حالت ۳۰ درصد کتاب‌های حاضر یک ناشر را در کتابفروشی خود دارند، اضافه کرد که هم اکنون قابلیت اضافه شدن همه آثار حاضر ناشران در استندها وجود دارد و ناشران علاقمند می‌توانند به راحتی همه آثار حاضر خود را در همه استنادهای کتاب‌فروشی‌ها حاضر کنند و زین بعد کتاب‌فروشی ها امکان فروش همه آثار ناشران را دارند و این نوشته موجودی قابل فروش کتاب‌فروشان را چند ده برابر می‌کند.

وی  او گفت: اگر مشتری بخواهد کتاب به منزل او برود باید هزینه پست را بپردازد اما اگر بخواهد از کتابفروشی بگیرد، نیازی نیست که هزینه‌ای پرداخت کند.

وی با گفتن این که مطابق برآوردها تلاش داریم تا آخر سال به ۵۰ استند برسیم، او گفت: در تلاشیم که تا آخر بهار‌۱۴۰۴ به ۲۰۰ استند برسیم.

در ادامه ندرخانی به معارفه پنل و استندهای دیجیتال به طور عملی پرداخت و به سوالات حاضران درمورد پنل و کتاب‌های پرطرفدار جواب داد.

مدیرعامل موسسه رهپویان دانش و اندیشه این چنین درمورد مزایای کیوسک‌های دیجیتال برای کتابفروشان گفت: افزایش فروش، جذب مشتری تازه، صرفه‌جویی در فضا، افزایش اعتبار کتابفروشی، افت هزینه‌های نیروی انسانی، دسترسی به اطلاعات دقیق، دسترسی آسان به کتاب‌های نایاب، امکان خواست چاپ تک نسخه، توانایی خرید مدرن و دلنشین و صرفه جویی در زمان برخی از این مزایا است.

 

طرحی دلنشین برای صنعت نشر

در آخر این نشست، آرش کریمی، مدیر فروش کتابفروشی‌های بوکلند با گفتن این که ما از این مطرح‌ استقبال کردیم، او گفت: بنظرم این چنین طرحی جزو اتفاق‌هایی می بود که به صنعت نشر پشتیبانی بسیاری خواهد کرد؛ هم به ناشران و هم کتابفروشان و امیدوارم همکاران ما هم ناشران و هم کتابفروشان قدر این اتفاق خوب را بدانند.

او همین طور گفت: ما هیچ زمان زمان این را نداشتیم تا کتاب‌هایی که به هر دلیلی از دور چاپ خارج خواهد شد را اینقدر راحت به دست بیاوریم، همیشه ناچار بودیم به خیابان انقلاب برویم و همه پاساژهای قدیمی را بگردیم تا احتمالا یک نسخه از آن اشکار کنیم.

کریمی با گفتن این که زیاد تر هیچ تضمینی هم نبوده است که بتوانیم کتاب‌ها را اشکار کنیم، افزود: این مطرح، اتفاق جذابی است که در نهایت می‌تواند به خود کتابفروشان و چرخه صنعت نشر پشتیبانی کند، پیش‌بینی من این است که به‌زودی جمع گسترده‌ای از اهالی کتاب به این مطرح می‌پیوندند.

وی شرط پیروزی این مطرح را دقت به نقش کتابفروشان دانست و او گفت: مهم است که این ربط دو طرفه باشد؛ منظورم حاشیه سود اقتصادی است، بنظرم این کار باید برای کتابفروش صرفه اقتصادی داشته باشد و اگر نتوانند با درصدی استند را به کتابفروش بدهند که نهایتاً ۲۵ تا ۳۰‌ درصد سود داشته باشد، زیاد توجیهی ندارد.

به حرف های وی، اگر این ربط هم از نظر اقتصادی و هم فرهنگ‌سازی در صنعت نشر با برگزاری رویدادهای گوناگون، ادامه داشته باشد، قطعا ناظر نتایج خوبی برای آن خواهیم می بود.

 

یک مطرح برد برد

با امیر اسحاقی، از کتابفروشی کتابشار به او مباحثه می‌نشینیم، او با مطرح این نوشته که تا قبل از این جلسه، فکر نمی‌کردم که مطرح «می‌خوانم» می‌تواند در چرخه صنعت نشر سرزمین اثری داشته باشد، گفت: با دقت به توضیحاتی که مدیریت مجموعه استارتاپ ارایه کردند، به این باور رسیدم که مطرح کارکرد خوبی خواهد داشت، تا قبل از این مسأله فکر میکردم تقاضایی برای کتاب چاپ همه وجود ندارد، ولی ظرفیت خوبی در صنعت نشر سرزمین است که به پشتیبانی این مطرح به آن پرداخته می‌شود.

او گفت: این ظرفیت پیش از این دیده نمی‌شد، نشر فکر می‌کرد به هر دلیلی دیگر نیازی نیست که کتاب چاپ همه را انتشار کنند، اما این مطرح نشان داد که کتاب‌هایی می باشند که خوبی فروخته خواهد شد.

اسحاقی دقت به کیفیت و قیمت کتاب را لازمه گسترش این مطرح دانست و او گفت: بنظرم این مطرح برد برد است و همه از آن سود می‌برند و قطعا در آینده بیشتر از پیش موفق خواهد می بود، اگر این چنین استندی در فروشگاه ما باشد، می‌توانیم در زمان سه روز برای مشتری حاضر کنیم و کار ما را زیاد کم می‌کند و اینگونه همیشه کتاب را داریم.

بر پایه این گزارش، پیش از این از دو استند چاپ بر پایه تقاضا POD در کتابفروشی‌های ققنوس و چشمه کارگر رونمایی شده است.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع