[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
در روزهای قبل یک خبر در کلانشهر اصفهان داغ شد. ورود ۵۰ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل اصفهان، کاری نویدبخش برای شهروندان و محیطزیست این شهر محسوب میشود.
این کار در کنار پشتیبانیهای دولت و شهرداری برای رانندگان، نشاندهنده عزم مدیریت شهری در حرکت به سمت حملونقل پاک و تحقق قولهای زیستمحیطی است. بااینحال، این حرکت مورد قیمت تنها یک قدم اولیه در مسیری طویل و پرچالش محسوب میشود. یکی از موضوعات اساسی، نبوده است زیرساختهای کافی برای منفعتبرداری بهینه از خودروهای برقی در شهر اصفهان است. ایستگاههای شارژ، اگرچه در حال راهاندازی می باشند، تا این مدت به مرحلهای نرسیدهاند که بتوانند پاسخگوی گسترش قابلدقت این ناوگان باشد.
بدون گسترش و بهبود این زیرساختها، انگیزه رانندگان برای منفعت گیری از خودروهای برقی افت خواهد یافت و کارکرد این مطرح با محدودیتهای جدی مواجه خواهد شد. از نظر دیگر تعداد این ایستگاهها باید به حد قابلقبولی برسد که در کنار افزایش ناوگان برقی، شهروندان را هم به منفعت گیری از خودروهای برقی تشویق کند. احتمالا بتوان او گفت که با گسترش زیرساختها و افزایش تعداد ناوگان تاکسی برقی به جز در مسیرهای گردشگری، هتلها و میدان ها مهم شهر آنهم تنها بهصورت دربستی در دیگر نقاط شهر هم ناظر وجود این تاکسیها می بود.
علاوه بر این، نرخ کرایه بالاتر تاکسیهای برقی، اگرچه به علت ویژگیهای این خودروها طبیعی است، امکان پذیر قسمت بسیاری از شهروندان را از منفعت گیری از آن منصرف کند. در شهری همانند اصفهان که آلودگی هوا به یکی از مشکلاتهای مهم تبدیل شده و سهم آلایندههای متحرک همچون خودروها در آن پررنگ است؛ این چنین مطرحهایی باید دسترسی همگانی بیشتری داشته باشند. احتمالا اراعه تسهیلات اختصاصی به مسافران یا راهاندازی سامانههای هوشمند برای افت هزینههای جانبی بتواند این مشکل را تا حدی مرتفع کند.
نوشته دیگر، نگاه جامع به حملونقل پاک است. تاکسیهای برقی تنها یکی از ابزارهای این مقصد بزرگ می باشند. برای رسیدن به نتیجهای ملموس در افت آلودگی هوا، باید عمل های فرد دیگر همچون گسترش خطوط مترو، گسترش مسیرهای دوچرخهسواری، فرهنگسازی برای پیادهروی و منفعت گیری از فناوریهای سبز در حملونقل عمومی نیز در برتری قرار گیرد. یکپارچگی و هماهنگی بین این ابزارها میتواند به حل پایدار مشکلات حملونقل و محیطزیست شهری اصفهان منجر شود.
در نهایت، هرچند ورود تاکسیهای برقی به اصفهان کاری مثبت و امیدوارکننده است، اما برای تبدیل آن به الگویی موفق، نیازمند دقت جدی به چالشهای زیرساختی، پشتیبانیهای مالی طویل مدت و برنامهریزی جامع هستیم. آنگاه این مطرح میتواند در کنار ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل شهری اصفهان گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افت آلودگی هوای شهر محسوب شود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع
