ساخت، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین برداشت در پارک‌های 1 و 2 آهن‌سازی فولاد مبارکه

ساخت، نصب و راه‌اندازی پیروزی‌آمیز ماشین برداشت در پارک‌های ۱ و ۲ آهن‌سازی فولاد مبارکه

[ad_1]
به گزارش اصفهانیا

رضا خادم کیمیائی، در تشریح کارکرد و اهمیت اجرای این پروژه او گفت: ماشین باکت‌بوم ریکلایمر با منفعت گیری از به‌روزترین تکنولوژی دنیا، طراحی و با رویکرد منفعت گیری حداکثری از توان ساخت داخل با صرف ۵۰ هزار نفرساعت، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته شد و بدون وجود سوپروایزر خارجی و با پشتیبانی متخصصان داخلی، با صرف بیشتر از ۲۵ هزار نفر ساعت کار در فولاد مبارکه با پیروزی نصب، تست و راه‌اندازی شد.

وی پافشاری کرد: این ماشین با ظرفیت نامی ۲ هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت، قابلیت برداشت همگن و مدام بیشتر از ۶۰۰ هزار تن گندله از پارک‌های ۱ و ۲ انباشت و برداشت و ارسال پایدار کمّی و کیفی گندله موردنیاز واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ را فراهم می‌کند.

مدیر گسترش آهن‌سازی فولاد مبارکه با اهمیت ترین ویژگی‌های ماشین مذکور را این چنین برشمرد: برداشت کنسانتره و گندله با ظرفیت نامی ۲ هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت؛ قابلیت برداشت به راه حلهای bench و chevron؛ پوشش دادن کامل دپوی مواد (۴۷ متر عرض و ۱۲.۵ متر ارتفاع)؛ قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با منفعت گیری از سیستم‌های کنترل شدت؛ دارای سیستم آنتی کولوژن جهت جلوگیری از برخورد با دپوی مواد و ماشین‌آلات مجاور؛ منفعت گیری از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در اوقات اضطراری؛ تجهیزبودن به سیستم مه خشک جهت جلوگیری از پراکنش گردوغبار؛ ترقی ایمنی ماشین به علت منفعت گیری از دو جک هیدرولیک جهت تحول زاویه بوم؛ ترقی ایمنی باکت ویل از طریق تعبیه تکیه‌گاه محافظ؛ قابلیت تنظیم کابین اپراتور باتوجه‌به زاویه بوم؛ منفعت گیری حداکثری از توان ساخت داخل (ساخت بیشتر از ۴۰۰ تن اسکلت فلزی).

در همین عرصه برخی از کارشناسان گسترش آهن‌سازی این چنین انها گفتند:

محمد حسنی، رئیس گسترش خطوط آهن‌سازی

ماشین بوم ریکلایمر تازه با وزنی بالغ‌بر ۵۵۰ تن با طول بوم ۴۸ متر، تجهیزبه سیستم کابل‌جمع‌کن از نوع درام و دو عدد جک تعادلی و دارای سیستم روانکاری مرکزی اتوماتیک است.

ازجمله نکات قابل‌ذکر در طراحی این ماشین می‌توان به طراحی شوت‌گردان به‌منظور امکان شارژ هم‌زمان هر دو نوار 02C05 و 02C05A اشاره کرد. این چنین سازگاری با محیط‌زیست و تعبیه سیستم آب‌پاش به‌صورت مه خشک از نقاط مثبت اجرای این پروژه است که تأثیر قابل‌توجهی در کنترل گردوغبار خواهد داشت.

برای ساخت این ماشین بیشتر از ۴۰۰ تن اسکلت فلزی ساخته شده است که عمده متریال منفعت گیری‌شده برای ساخت این قطعات، S355J2N است. برش‌کاری متریال این قطعات با منفعت‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که جهت دست‌یابی به دقت بالای فیت آپ و مونتاژ و ترقی کیفیت جوش شده است. این چنین با دقت به حساسیت ماشین و لزوم مراعات تلرانس‌های هندسی و انطباق‌ها، با منفعت گیری از راه حلهای نوین نظیر Laser Tracking، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات لحاظ شده است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ، استان اصفهان و ایران را در وب سایت اصفهانیا دنبال کنید

سید محمد حبیبی، کارشناس گسترش آهن‌سازی:

باتوجه‌به حرکت ماشین‌های حاضر انباشت و برداشت (استکر و ریکلایمرهای حاضر در سایت) و این چنین وجود نوار نقاله‌های متعدد در مجاورت ماشین بوم ریکلایمر، ابزارهای حفاظتی و ایمنی بسیاری در نظر گرفته شده که می‌توان به ۶ عدد سنسور سیستم آنتی‌کلوژن (ضدبرخورد) در قسمت بوم و باکت با قابلیت شناسایی نزدیک شدن هرگونه تجهیز یا سطح پایل مواد در پنج‌متری، سنسور حداکثر گشتاور بوم، سنسور کنترل حداکثر نیروی وارده بر پل ماشین و انکودرهای زاویه‌سنج پل و… اشاره کرد.

یکی دیگر از آیتم‌های کلیدی در خصوص ایمنی این ماشین، سنسور شناسایی مقدار شدت باد است که در صورت گذر از حد مجاز، سیستم قفل‌کن قسمت بوجی‌ها به ریل‌ها فعال می‌شود و هم‌زمان با قفل‌شدن چرخ‌ها و جلوگیری از هرگونه حرکت ماشین، از صدمه و خطر احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید. سیستم نگه‌دارنده باکت نیز به‌طوری طراحی شده است که در صورت هرگونه اتفاق احتمالی که تبدیل جدا شدن باکت از محل شافت و اسلیو گردد، شوک ناشی از عدم اعتدال به ماشین داخل نمی‌شود. این چنین تعبیه یک دستگاه توزین چهار لودسل بر روی نوار نقاله ماشین، اطلاعات دقیقی جهت کنترل مقدار مواد ارسالی در اختیار اپراتور و سیستم تشکیل واحد قرار خواهد داد.

سید سعید محتشم‌خواه، پشتیبانی‌کارشناس گسترش آهن‌سازی:

ازجمله فعالیت‌های مهم پروژه، نصب بوم مهم این ماشین به وزن ۱۰۰ تن می بود. برای این کار ابتدا دو استند به ارتفاع ۱۰ متر در راستای مرکز ماشین عمود به محور ریل‌ها بافاصله ۳۰ متر از یکدیگر قرار گرفتند و سپس با منفعت گیری از دو جرثقیل ۳۶۰ تن، ضمن مراعات همه اصول ایمنی و فنی، در طی زمان کوتاهی بوم مهم در موقعیت خود بر روی استندها نصب شد. سپس جک‌ها و دکل نصب‌شده و بعد از آن ورق‌های تنشن به هر دو سازه بوم و دکل متصل شدند. در مرحله سپس جک‌ها برق‌دار شده و بوم اعتدال و تنشن پلیت‌های وابسته نصب شده و با گذاشتن وزنه‌های بتنی و رسیدن به نیروهای موردنیاز در جک‌های هیدرولیک، اعتدال برقرار و استندها از زیر بوم برداشته شدند. در ادامه عملیات نصب مکانیکی و تجهیزات، مسیرسازی و کابل‌کشی انجام شده و بعد از سیگنال چک، عملیات راه‌اندازی سرد و سپس راه‌اندازی گرم صورت پذیرفت.

حمید بزاز، رئیس واحد مواد خام:

باتوجه‌به از مدار خارج‌شدن بوم ریکلایمر حاضر، واحد انباشت و برداشت جهت از بین بردن نیاز واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ در زمان شات‌دان واحد گندله‌سازی، به یک دستگاه ماشین بوم ریکلایمر تازه نیاز داشت. این ماشین یک دستگاه برداشت‌کننده تک باکته است که قابلیت مانورپذیری و ارسال مواد از هر نقطه‌ای از دو پارک ۱ و ۲ واحد انباشت و برداشت را دارد و می‌تواند گندله و کنسانتره را به واحدهای گندله‌سازی و احیا مستقیم ۱ و ۲ ارسال کند.

از دیگر مزایای بوم ریکلایمر تازه، ترقی سیستم‌های ایمنی و حفاظتی ماشین و امکان تنظیم کابین اپراتور باتوجه‌به تحول زاویه بوم است. گفتنی است با اجرای این پروژه بهبود پارامترهای کیفی تشکیل، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و افت تردد مکانیسم‌ها در پارک‌های مذکور در راستای ترقی ایمنی واحد تحقق یافت.

رضا خادم کیمیائی، مدیر گسترش آهن‌سازی، در خاتمه از زحمات کارکنان واحد گسترش و مدیریت و کارکنان منفعت‌برداری ناحیه آهن‌سازی، دستگاه نظارت، قراردادهای خرید، برنامه‌ریزی و حمایتتوسعه، حمل‌ونقل، شرکت آذرطیف سپاهان و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و به منفعت‌برداری رساندن این پروژه شراکت داشتند، سپاس و سپاس کرد.

 








دسته بندی مطالب

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

آاخبار اجتماعی

اخبار فرهنگی

کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع