[ad_1]
به گزارش اصفهانیا
پشت پنجره ها چه خبر است؟ این را هم افرادی که در حیاط قرار دارند می توانند حرف های باشند و هم افرادی که در اتاق نشسته اند و حیاط را می نگرند. با این وجود چون حیاط فضای باز است کمتر از نهان بودن در آن سخن می رود از سویی عکس اراعه شده در این عکس از داخل حیاط گرفته شده است. اینجا اتاق و محتوای آن در نوعی از پنهانی و خفی قرار گرفته اند. پرده ها بسته شده اند و بخشی از فضای اتاق دیده می شوند ولی کل فضا دیده نمی شوند. اتاق در نوعی از نیمه نهان و آشکار فرو رفته است. از همه این ها که بگذریم خود پرده ها، زیبایی های خاصی دارند و می توانند منزل روایت های مختلفی باشند. این پرده ها می توانند همانند خانه های قدیمی که دیدیم و با آن خاطره داریم باشند؛ می توانند همانند پرده هایی در دیگر نقاط ایران و حتی نقاط جهان باشند. با وجود این که پرده و نحوه بستن آن امری الزاما وابسته به یک فرهنگ نیست ولی آیا این پرده ها می توانند یک پرده خاص و حتی منحصر بفرد باشند؟! فکرش را بکنید این پرده ها بروند در خاطرات شخصی شما، قرار بگیرند در آلبوم دیدنی های شما، ذخیره بشود و هر از بعضی اوقات برای تنوع بصری به آن سری بزنید، در این حالت ها و صدها حالت همانند به آنچه ذکر شد، دیگر آن پرده منحصر بفرد و یگانه می شود حتی اگر مال شما نباشد و تنها دقایقی را در زیست فیزیکی شما حضوزر داشته است ولی می تواند به عنصری پایدار در زیست معنوی تبدیل گردد. با نگاه به سنت ایرانی، می توانم بگویم این یک عکس مردانه است. عکسی از فضای زیاد تر مردانه که پشت پنجره فضای زنانه خانه ایستاده است. احتمالا این نوع نگاه در ذهن تعداد بسیاری از پایه مردود است و یا الان دیگر نمی تواند مصداق داشته باشد ولی در توانایی تاریخی ما این نگاه وجود و ابراز و ظهور داشته است. احتمالا عمر این نوع نگاه جنسیتی به فضاهای خانه سپری شده است ولی نمی توان آن را از تاریخ فرهنگ خانه ما جدا کرد. اصولا تاریخ و از جمله تاریخ فرهنگ، قابل برش، تدوین و چیدمان مجدد نیست. پشت پنجره هیچ خبری نیست. احتمالا اصلا دیگر فردی نباشد که خبری باشد. ولی همین که پشت پنجره شده با خودش، امکان گمان و گمان های گوناگون را به همراه دارد. پشت پنجره هم درست همانند این سوی پنجره، با ما و افکار و عقاید و دیدگاه های ما معنی اشکار می کند. اصلا خود پنجره و پرده نیز با عقل و حس ما، خوانش می شود و جزئی از جهان ما می شود. تا کنون از داخل حیاط و از پشت پنجره به درون اتاق نگاه کرده اید؟ فکر می کنید شناخت شما از پشت پنجره و وقتی که واسطه ای نیست، چه تفاوت هایی دارد؟ کدام پنجره ها برای شما امنیت و اسایش را ارمغان آورده اند و کدام علتدلهره و اضطراب شده اند؟ زیباترین پنجره ها و پرده هایی که دیده اید، مربوط به کدام ساختمان بوده است؟ به نظر شما هنرمندان عرصه سینما و فیلم و دیگر هنرمندان چه مقدار از این نسبت های مکانی و فضایی منفعت گیری کرده اند؟ چه نمونه هایی در ذهن شما نقش بسته است؟
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع
